مقالات

راز محبوبیت «آیت الله»

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

خبر

پیام تسلیت نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه ای، ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد: به باور ملت ایران، هاشمی هنوز زنده است، چرا که اندیشه و تفکر ممتاز ایشان بویژه در انتخاب خط مشی اعتدال و میانه روی از یک سو و مرجعیت در مصلحت اندیشی و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه از سوی دیگر، سرمایه ای ارزشمند برای انقلاب بوده و خواهد بود.

در پیام محمدباقر نوبخت آمده است: امروز ایران اسلامی در سوگ هجرت بزرگمردی عزادار است که عمر پربرکت خود را وقف آرمان، ملت و سرزمین خویش نمود. وی افزود: مبارزات دوران قبل از انقلاب، نقش موثر در شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرماندهی هشت سال دفاع مقدس به نیابت از بنیانگذار انقلاب، فرماندهی دوران سازندگی و حضور در سنگرهای مهم انقلاب از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها بخشی از کارنامه درخشان آن مرحوم بود و صدالبته که مردم شریف، غیور و فهمیده ایران اسلامی همواره قدردان وی خواهند بود.

نگاه

دلنوشته یاسر هاشمی برای پدر

یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته ای خطاب به پدر نوشت:

«می گویند از پدر بنویس؛ نه برای اینکه چیزی اضافه کنم بر آنچه دیگران می دانند یا نمی دانند. اصرار می کنند بنویسم چون می بینند که داغ، امانم را بریده است. می گویند بنویسم شاید به شکل پدر آرام شوم.»

هر روز می نوشت و ما در خیال این بودیم که تاریخ نگاری می کند. سینه اش تاریخ ایران بود. پر بود از رازهایی که یک ملت شاید تاب صبوری اش را نداشتند ولی او یک تنه آن را تحمل می کرد. وقتی یک ملت به اقتدایش بودند می نوشت؛ وقتی هم که به اندازه انگشتان دست حامی نداشت، می نوشت. حالامی فهمم شاید این نوشتن های هر روزه برای این بود تا قلبش آرام گیرد. در تمام این ایام، قلم و کاغذش، سنگ صبورش بودند.

می نویسم. می نویسم از پدر. می نویسم نه با اسم یاسر. می نویسم با اسم تمام هم عصرانم که داغ پدر، امانشان را بریده است. می نویسم شاید کمی آرام گیریم.

خداحافظ پدر...

مراسم تشییع جنازه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تجلی همان ویژگی ای شد که سال های سال وی را با همین عنوان می شناختند؛ «شخصیت فراجناحی». روز گذشته دوشادوش مردم که حضوری کم نظیر داشتند، مقامات و مسئولان، شخصیت های نظامی، فعالان سیاسی و اجتماعی با سلایق متفاوت فکری برای بدرقه آیت الله آمده بودند. برخی از شخصیت ها در حاشیه این مراسم اظهارنظرهایی درباره دلایل محبوبیت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند که در ادامه می خوانید.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: حضور باشکوه و سوگوارانه اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، قدرشناسی از خادمی است که عمر بابرکت خویش را وقف خدمت صادقانه به مردمی کرد که عاشقانه دوست شان داشت.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی: آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که لازم بود، ملت را از ورطه های خطرناک نجات داد.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک سیاستمدار برجسته و عالم دینی، بسیارعمیق و فردی با نگاه بسیار روشن راجع به مسائل اجتماعی بود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ما بسیار دردناک خواهد بود.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حضور گسترده مردم در مراسم تشییع نشان می دهد مردم همیشه خادمان خود و کسانی را که بر سر پیمان و عهد خود با انقلاب و مردم پایدار مانده اند، می شناسند و به آنها علاقه مند هستند.

الهام امین زاده، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی: مردم با حفظ وحدت و همبستگی راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه می دهند.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهوری: آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) نقطه تعادل نظام بوده اند و فقدان ایشان کمبود بسیار بزرگی برای کشور به حساب می آید که ممکن است به جابه جا شدن نقطه تعادل نظام بینجامد.

سردار قاسم سلیمانی: آقای هاشمی همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت گاهی اوقات تاکتیک های متفاوتی داشت ولی هاشمی هم استکبارستیز و هم دشمن ستیز بود.

جمعی از خانواده های شهدای هفتم تیر: اینک با او عهد می بندیم که راه استوارش را نگهبان باشیم و اندیشه و آرمانش را پاس بداریم.

مجمع روحانیون مبارز: ارتحال عالم مجاهد و شخصیت کم نظیر، شناسنامه انقلاب اسلامی و بزرگمرد تاریخ ایران حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رضوان الله تعالی علیه ضایعه ای جبران ناپذیر برای اسلام، ایران و انقلاب اسلامی است.

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: بعد از رحلت امام، مرحوم آیت الله هاشمی به صورت اساسی در کنار رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند.

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات: یکی از اصلی ترین سرمایه های کشور را از دست دادیم.

عبدالله نوری وزیر پیشین کشور: هاشمی به حقد و کینه مخالفان خود بهایی نمی داد. بی مهری ها و سرزنش ها، توهین ها و تخفیف ها و فشارهای رنج آور روحی علیه او و خانواده اش، او را نشکست که استوار تر کرد.

آیت الله محمد موسوی بجنوردی: آیت الله هاشمی رفسنجانی وزنه بزرگی برای انقلاب بود و درگذشت وی ثلمه بزرگی برای جهان اسلام است.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس: آیت الله هاشمی تجارب خود را به مردم، جوانان و مدیران منتقل کرد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: آیت الله هاشمی رفسنجانی براجرای کامل اصول قانون اساسی تاکید داشت.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات: هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب است و یکی از استوانه هایی بود که متاسفانه از دست رفت.

حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره): مردم ایران همواره قدردان وجود نازنین این بزرگوار خواهند بود و راهش را ادامه می دهند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح: کارنامه ماندگار و سوابق درخشان قبل و پس از انقلاب اسلامی ایشان در پیروی و همراهی با حضرت امام خمینی(ره) و یاری و پشتیبانی از حضرت امام خامنه ای، الهام بخش مدافعان ارزش ها و آرمان های والای انقلاب اسلامی بود.

سردار مهری، فرمانده پلیس راه ناجا: هاشمی محافظ انقلاب بود.

سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور: نام هاشمی با انقلاب شکوهمند اسلامی عجین شده است.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری: هر زمانی که مملکت و نظام با چالشی روبه رو می شد، یکی از مردان میدان برخورد آن حوادث آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی: فقط صهیونیست ها از درگذشت آیت الله هاشمی ناراحت نیستند.

غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت الله هاشمی از راه های مختلف از جمله تریبون نماز جمعه با مردم سخن می گفت و از این طریق مردم را آگاه و امیدوار می کرد و آنان را در صحنه نگه می داشت.

آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفت: عشق به نظام، رهبری و صداقت از جمله ویژگی های بارز آیت الله هاشمی بود.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران: آیت الله هاشمی رفسنجانی عقلانیت را در فضای سیاسی ایران به رشد و اوج رساند.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: آیت الله هاشمی رفسنجانی امیر کبیر زمان بودند.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور: آیت الله هاشمی با هوش و ذکاوت خود هر حادثه و مشکلی را که برای نظام به وجود می آمد به نفع نظام حل می کرد.

عماد افروغ، استاد دانشگاه: تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره این بود که اختلاف سلیقه ها به تنازع و اختلافات و تضادهای حاد نینجامد و هیمنه و قاموس نظام جمهوری اسلامی حفظ شود.

آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت: هاشمی پس از فوتش نیز در جامعه ایران تاثیرگذار خواهد بود.

محسن رهامی، دبیر کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات:فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی ضربه و ضایعه بزرگ برای کل کشور و نظام اسلامی خصوصا مردم و نیروهای معتدل و جریان های اصلاح طلب است.

جبهه ایستادگی انقلاب اسلامی: هاشمی همچون قمر بنی هاشم برای امام حسین(ع) بود؛ پرچمدار عاشورای انقلاب اسلامی که دشمنان او هم از رحلتش متاثر شدند و سر تسلیم در مقابلش خم کردند.

علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی خسرانی عظیم است.

الهه کولایی، استاد دانشگاه: مردم خواستار سرمایه هایی همچون هاشمی هستند نه کسانی که خود را بر مردم تحمیل می کنند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور: حضور پرشور مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که آنها همیشه در صحنه هستند.

آیت الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری: آقای هاشمی اختلاف سلیقه ای با مسئولان داشت اما این اختلاف برای هوای نفس نبوده است. نیت ایشان هم خیر و برای خدا بود و هم فرد عاقلی بود.

سردار احمد وحیدی، وزیر سابق دفاع: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در چارچوب نظام جمهوری اسلامی عمل می کردند.

سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: خطبه های آیت الله هاشمی در نماز جمعه بسیج کننده جوانان برای حضور در جبهه های حق علیه باطل و سال های دوران دفاع مقدس بود.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس نقش ارزنده ای در بسیج امکانات برای پشتیبانی از جبهه های جنگ داشت.

هادی خامنه ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام: آقای هاشمی رفسنجانی ذوب شده در امام و انقلاب بودند.

محمود میرتاج الدینی، معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد: درگذشت ایشان ضایعه ای بزرگ برای کشور به حساب می آید.

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت ویژه ای بود که حالت عاطفی و مصلحی در زمینه های گوناگون داشت و در نقش های مختلف مورد هجمه قرار گرفت.