بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله و السلام علی رسول الله در ملاقاتی که با آقای انتصاری داشتم، با خواست خودم گفتم بیایم اینجا را ببینم و از نزدیک با کار شما آشنا شوم و از نیروهای خوبی که مشغول یک کار بسیار بزرگ و آیندهدار هستند، احوالپرسی کنم. از لحظه اولی که با پشتکار آقای انتصاری در باغ شیان در اوایل انقلاب آشنا شدیم، همیشه عشق و شوقی نشان میدادند که صنعت هواپیماسازی و هوایی را در ایران به بخش خصوصی برسانند. کاری بسیار دشوار و هدفی بسیار سخت است. چون معمولاً هواپیما – چه نظامی و چه غیرنظامی – نوعاً دولتی است. وارد شدن بخش خصوصی همّت بزرگی میخواهد. طبعاً پیشبینی میشود که مشکلاتی باشد، ولی ایشان استقامت کرد. اوّلین تجربه موفقی که تأیید شد و همه قبول کردیم، کاری بود که با شهید سرلشکر ستاری، فرمانده نیروی هوایی در استفاده از صنعت کامپوزیت برای صنعت هواپیما انجام دادند. آن موقع برای من و شهید ستاری جالب بود. وقتی اوّلین پرواز انجام شد، همه قبول کردند کار موفقی است. البته آن موقع فکر میکردیم که بهتر است با همان نیروی هوایی که مصرفکننده است و امکانات دارد، کار کنند و کار را به نقطه وسیعی برسانند. ولی ترجیح ایشان این بود که در بخش خصوصی کار کنند.شکلگیری همین مقدار که امروز دیدیم، پیشرفت مهمی است. گرچه با خون دل زیاد و پشتکارها به دست آمد. الان میتوان فکر کرد که در آستانه ورود به مرحله مهمی رسیدیم که بخش خصوصی بتواند در این زمینه کارساز باشد. فکر میکنم یکی از راهکارهای مهم ما این است که استفاده از هواپیما هم در بخش خصوصی رایج شود. اگر اینگونه شود که ارزش وقت و امنیت سفر برای مردم ما ارزش تلقی شود که باید شود، بهرهگیری از هواپیماهای کوچک برای مدیران و شخصیتهای نخبه و کاری متخصصین موثر میتواند معنادار باشد. زمینهای که با ساخت فرودگاهها در سراسر کشور به وجود آمده، یکی از شروط است که انجام شد. خوشبختانه آنگونه که در گزارش بود، استقبال از آموزش هم جدّی شد. خیلیها علاقهمند هستند که یاد بگیرند. ولی مهمترین مسئلهای که اتفاق افتاد، تقویت کادر نیروهای انسانی تحصیل کرده و فنی مثل شماست که ارزش بالایی دارد. این کار با کارهای دیگر فرق زیادی است. انسانها خلاقیت خواهند داشت و مشکلات را در مسیر کار حل میکنند.
در فرهنگ دینی و قرآنی تشویق شدیم که از زمین، دریا و هوا استفاده کنیم. خداوند این سه نعمت بزرگ را به ما داده است. پهنه وسیع دریا، زمین و فضا را داریم. الان وضع ما در زمین بهتر است. در دریا هم توانستیم در دوران دفاع مقدّس و بعداز جنگ پاهای خود را از خشکی به دریا بگذاریم و الان صنایع دریایی به نقطه قابل توجهی رسیده و در راه است. امّا در هوا و فضا عقبتر هستیم. به واردات و تکنولوژی خارجی خیلی وابستهایم. از لحاظ نیروی انسانی بحمدلله اولین شرط کار انجام شده است.
در بخش دولتی، بهخصوص دروزارت دفاع و صنایع فضایی و هوایی و امروز در بخش خصوصی جدّی شدهایم.ورود ما به این فضای بسیار مهم کره زمین که از مواهب الهی برای بشریت است، تازگی دارد و تازه داریم دید فنی و علمی پیدا میکنیم. خوشبختانه اوّلین نطفه بخش خصوصی هم با زحمتی که کشیدید، شکل گرفته است. اگر بخواهیم به دستور قرآن از این نعمت خدا استفاده کنیم و الهامی که خداوند به ما کرد که پهنه گیتی قلمرو قدرت و پرواز انسانهاست، باید از راهکارهایی که دیگران دارند و ما میبایست جلو بودیم و نیستم، استفاده کنیم. مجموعه ملاحظات، گزارشها و حرفهایی که شنیدم، اینگونه است که اگر دستگاههای دولتی، وزارت دفاع، نیروهای مسلح ارتش و سپاه، هواپیمایی کشوری و وزارت صنایع چنین تشخیص دهند – که ظاهراً میدهند – بخش خصوصی میتواند کارساز باشد و سخت نیست. کارهایی را که میتوانید ارزانتر و مطمئنتر انجام دهید، به شما بدهند همین پروژههایی که به خارجیها میدهند، شما میتوانید بهترش را ارزانتر انجام دهید و در عین میتوانید نیروهای خوبی تربیت کنید و قدرت و ثروت کشور و حیثیت ایران را بالا ببرید. انسان هیچ دلیلی نمیبیند که این پروژهها به شما داده نشود. البته بهتر از من میدانید که چه پروژههایی به درد شما میخورد و در ظرفیت شماست و چه جاهایی باید این پروژهها را به شما واگذار کنند. بالاخره باید ارگانها و سازمانهایی که برای استفاده از هواپیمای کوچک خصوصی، آموزش خلبان و استفاده خلبان کار میکنند، با شما همکاری کنند. برایم خیلی روشن است که اگر در کشورها استانداریها و بعضی از ادارات کل هواپیمای کوچک در اختیار داشته باشند، خیلی از کارهایشان سریعتر انجام میشود. باید این مرسوم شود و از این موقعیت خوب، سریع و نسبتاً ارزان استفاده کنیم. وقتی با صرفهجوییهای وقتی و تلفات حساب کنیم، خیلی ارزانتر از جاهای دیگر تمام میشود. باید شما کارهایتان را معرفی کنید و ظرفیت خود را بشناسانید. مواردی را که میتوانند از شما استفاده کنند، معرفی کنید. باید مدیران عالی کشور مسئله را با علاقه پیگیری کنند. مهم این است که بتوانیم ظرفیت بزرگی در بخش خصوصی کشور داشته باشیم تا بتوانند کارهای از این نوع را برای صنایع هوایی انجام دهد. ضمن اینکه سازمانهای دولتی به اندازه کافی کار دارند. پارسال به اتفاق سردار اعلایی و آقای شمخانی بازدیدی از هسا در اصفهان داشتم و دیدم ظرفیت بالایی دارد. از افتخارات نظام است. ولی بخش خصوصی مسئله دیگری است. اصلاً فتح باب است. امیدوارم آقای انتصاری و همکارانش با کمک سازمانهای ذیربط بتوانند دری را که تا به حال بسته بود، باز کنند و میدان جدیدی برای نیروهای خلاّق، مبتکر و با استعداد کشور وقتی روی ریل افتاد، خواهیم دید که شبههها به سرعت از دل بخش خصوصی بیرون رود که از بخش دولتی بهتر است. معمولاً سازمانهای دولتی گرفتاریهایی دارند و تصمیم بخش خصوصی خیلی سریعتر است. در دولت باید جاهای مختلف همکاری کنند تا یک کار انجام شود. به هرحال به خاطر آنچه که امروز دیدم، به شما تبریک عرض میکنم. احساس رضایت دارم. ولی پشت آن یک جریان طولانی خستگیآوری بود که به اینجا رسید. انشاءالله از این بعد بتوانید مسیر تکاملی این نهال نوجوان را طی کنید. خداوند به شما توفیق میدهد و نشان دادید که برای این کار استقامت دارید. آقای سالک از اوّل در این داستان بودند و باز پیگیری کنند و خسته نشوند. من هم در هرجا که بتوانم کمک خواهم کرد. سپاه وارد شد که برای اینگونه پشتیبانیها دریاست. انشاءالله این همکاری و رفاقت مبارک باشد. والسلام علیکم و رحمهالله