مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • دیدار هاشمی رفسنجانی از عربستان، آغازفصلی نوین درهمکاری های منطقه ای

دیدار هاشمی رفسنجانی از عربستان، آغازفصلی نوین درهمکاری های منطقه ای

تندروها با توهین در مسیر همکاری ایران و عربستان سنگ اندازی می کنند و هاشمی گره های کور را باز می کند؛ اما ...

  • عربستان
  • سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۷۶

 

تهران - ایرنا: ۵ اسفند ۱۳۷۶ برابر با ۲۴ فوریه ۱۹۹۸ "اکبرهاشمی رفسنجانی" رییس "مجمع تشخیص مصلحت نظام "ایران روز شنبـــه هفته جاری سفر ۱۰ روزه خود را به عربستان سعودی اغازکرد، سفری که بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی منطقه، انرا بسیار مهم و تاثیرگـــــــذار ارزیابی می‌کنند.
استقبال گرم مقام‌های سعودی از هاشمی رفسنجانی و بازتاب گستــــــــرده دیدارهای هیات بلند پایه ایرانی با مقامات عربستان در رسانه‌های جهان و منطقه نیز نشانگر اهمیت بالای این سفر است.
اگرچه سفر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دعوت رسمی مقامات عربستـان و در پاسخ به دیدار اذرماه گذشته امیر" عبدالله" ولیعهـد عربستان از تهران انجام می‌گیرد اما به نظر می‌رسد، این سفر که در اوج بحران عـــــراق و بازار نفت صورت گرفته اهمیتی مضاعف یافته است.
کارشناسان سیاسی معتقدند ایران و عربستان به عنوان دو کشور قدرتمنـــد مسلمان، بدون شک در مسائل مربوط به امنیت منطقه منافع مشترکی دارند کــه با شناسایی این منافع می‌توانند بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند.
این کارشناسان می‌افزایند: سفر هاشمی رفسنجانی نوید بخش آینده‌ای روشن برای دو کشور و جهان اسلام است که می‌تواند موجب حل مسائل و مشکلات منطقه مهم خلیج فارس بدون دخالت بیگانگان نیز باشد.
گسترش مناسبات کشورهای عربی و اسلامی با جمهوری اسلامی ایران درماه های گذشته، برگزاری موفقیت آمیز هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و ریاست سه ساله ایران بر سازمان کنفرانس اسلامی از جمله عواملـــــی است که می‌تواند زمینه ساز وحدت هرچه بیشتر مسلمانان شود.
همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی سراغاز فصل نوینی درهمکاری های منطقه‌ای در خاور میانه و خلیج فارس باشد.
مسالــه دیگری که سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی را اهمیت ویژه می‌بخشد رایزنی دوکشور درباره شرایط امروز جهان اسلام به خصوص بحران عراق، افغانستان و فلسطین و بررسی راه حل‌های مربوط به این بحران‌هاست و این سفر مطمئناً گامی ارزشمند و تأثیر گذار دراین راستا خواهد بود.
سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی یک نتیجه قابل توجه دیگر را نیـز به دنبال دارد و ان تبادل نظر میان مقام‌های ارشد دو کشور در زمینه بازار نفت و مسوولیت دو کشور عمده تولیدکننده نفت اوپک در قبال ذخایر جهـــان اسلام است.
همان گونه که بسیاری از کارشناسان منطقه اذعان دارند ایران و عـربستان دو کشور نفت خیز و قدرتمند منطقه به شمار می ایند که می‌توانند با گسترش همکاری‌های دو جانبه نبض منطقه را در دست گیرند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با ولیعهــد عربستان تصریح کرد که "نفت" مساله ای جدی برای اقتصاد کشورهای منطقه است و ایران خـــــواهان همکاری بیشتر دو کشور در چارچوب اوپک برای جلوگیری از کاهقش قیمت نفت در بازارهای جهانی است.
همکاری دو تولیدکننـــده عمده نفت اوپک یعنی عربستان سعودی و ایران که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد نفت اوپک را تولید می‌کنند، می‌تواند در بهبود بازار جهانی نفت نیز نقش بسزایی ایفا کند.
از سویی دیگر برخی ازکارشناسان منطقه معتقدند روابط میان کشورهای اسلامی همواره از دخالت عناصر بیگانه رنج برده وقدرت های سلطه جو تلاش کرده‌اند در چگونگی و عمق این روابط تأثیر گذارند.
به عقیده کارشناسان هر گاه دولت‌های اسلامی کوشیده‌اند گام‌های محوری برای اتحاد ویکپارچگی را تجربه نمایند دستگاههای تبلیغی بیگانه بذر نفاق را برای ناکام گذاشتن این گامها پاشیده‌اند.
روابط تهران و ریاض نیز در دو دهه گذشته از این هجوم بیگانه در امان نبوده است و این دو کشور کمتر توانسته‌اند مناسبات شایسته و در خــــــور جایگاه منطقه‌ای و بین المللی خود را پایه ریزی کنند.
سفر هاشمی رفسنجانـــــی به عربستان سعودی و گفت و گو با مقامات بلند پایه این کشور گام مهم و ارزشمندی در پیوند راهبردی دو کشور و همچنیــــن سایر کشورهای مسلمان منطقه قلمداد می‌شود که این نکته مهم در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است.
ولی آنچه مسلــــم است باید کشورهای منطقه تلاش کنند تا مناسبات رو به گسترش خود را از توطئه‌ها و تبلیغات سو قدرتهای خارج از منطقه مصون دارند که اگر چنین شود این مناسبات تازه، نوید بخش صلح و ثبات بیشتر، تقـــویت اتحاد منطقه‌ای و در نهایت پاسخ قاطعی به شیطنت‌های بیگانگان در منطقــــه خواهد بود.