دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار نجم‌الدین اربکان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

دیدار نجم‌الدین اربکان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸

نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر سابق ترکیه صبح دوشنبه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و جهان اسلام گفتگو کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار؛ با توجه به اقدامات موثر آقای اربکان در دوره نخست‌وزیری در توسعه روابط دو جانبه از جمله احداث خط لوله گاز میان دو کشور گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه متاثر از مناسبات تاریخی و ارزشهای مشترک فرهنگی و دینی و حسن همجواری است و باید تلاش شود این روابط مستحکم‌تر شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ با تقدیر از نقش فعالانه آقای اربکان در جهان اسلام و به ویژه ابتکار تشکیل گروه «دی 8» تأکید کرد: کشورهای اسلامی با همکاری یکدیگر می‌توانند نقش اساسی در تحولات جهانی و منطقه‌ای ایفا کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حمایت قاطع مردم و دولت ترکیه از مردم غزه را نشانگر عمق باورهای اسلامی و حق‌طلبی مردم این کشور عنوان کرد و گفت: مشکلات جهان اسلام و مسلمانان در عصر کنونی ضرورت اتحاد بین مسلمانان را دو چندان می‌کند.

در ابتدای این دیدار آقای نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر سابق ترکیه؛ با تأکید بر نقش محوری اسلام در هدایت و سعادت انسانها تأکید کرد: همکاری جهان اسلام و واکنش عملی و قاطع آنها نسبت به تحولات می‌تواند در تصمیمات جهانی و تأمین منافع مسلمانان مؤثر باشد و نقش آقای هاشمی رفسنجانی در تأسیس دی هشت را ممتاز خواند.

نخست‌وزیر سابق ترکیه با اشاره به تهدیدات اسرائیل علیه جهان اسلام بویژه مردم لبنان و فلسطین خواستار همکاری و وحدت کلیه کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی شد.

تصاویر ضمیمه