دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار مسؤولان و اعضای شورای عالی علمی کتابخانه ملی با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار مسؤولان و اعضای شورای عالی علمی کتابخانه ملی با آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • کتابخانه ملی
  • یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله           به نظر من سازندگی خیلی شیرین است. هرچند انسان در موقعی که می‌سازد، دچار مشکلات خاصی مِی‌شود. در دوران کودکی و در روستای ما سازندگی با گِل و خشت بود و با سنگ و گل، دیوار می‌‌ساختند. یک بار به جایی که این کار را می‌کردند، رفتم. طرف تعبیری کرد که به دل من نشست. گفت: «گل کاری گُل کاری است.»آن آقا تعبیر ظریفی کرد. به هرحال بشر همواره به سازندگی بهتر احتیاج دارد تا زندگی خود را بهتر کند. هر وقت سازندگی متوقف شود، علامت پیری و مرگ و مقدمه نابودی است. بشر به جایی می‌رسد که هرچه بسازد، طرح جدید مطرح می‌کند. بخصوص طرح‌هایی را که در این منطقه است، با عشق و علاقه شروع کردیم. بعد از جنگ اینطور کارها باید بهتر و سریعتر انجام می‌شد.

در حوزه یک هم مباحثه داشتیم که مرحوم آقای ربّانی از نوجوانان خوش سیما و خوش صورت بود. باید از محله‌های پایین قم به مدرسه فیضه می‌آمد و در این مسیر الوات و اشخاص خاصی بودند و پدرشان ناراحت و نگران بودند. بعضی صبح‌ها صورتش را سیاه می‌کرد تا مشکلی پیش نیاید. ما هم بالاخره باید کاری بکنیم. بحث کتابخانه ملی ماست. دانشجویان‌و افراد نخبه ما باید از آن استفاده کنند. من فکر می‌کنم این کتابخانه، ساختمان‌های اطراف و مصلّا و بقیه بناها، پیشانی انقلاب اسلامی در تاریخ هستند و خوشبختانه این طرح پیش می‌رود، هرچند کُند است.

من از وزارت مسکن، مجری و مشاور طرح و از مدیریت کتابخانه ملی صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدواریم در آینده محل تحقیق تاریخ ایران و انقلاب و مرکز مطالعه استعدادهای ایران باشد. عدّه‌ای می‌گفتند دوره کتاب‌های انبوه گذشته است و دیگر CD ها و کامپیوترها و کتابخانه‌های الکترونیک جای کتاب را گرفته‌اند. آنها کار مطالعه را راحت‌تر می‌کنند، ولی در اینجا ترکیبی در استفاده از شیوه‌های جدید اطلاع‌رسانی و همچنین شیوه سنتی کتابداری و کتابخوانی خواهد بود.

الحمدلله همه زیبایی‌هایی که انتظار می‌رفت در این مجموعه باشد، بوجود آمده است و استحکام و زیبایی و سهولت دستیابی با اهداف محققان توأم شده است. خداوند به شما توفیق دهد تا این ساختمان و فرهنگستان‌ها و میدان فرهنگ را زودتر به سرانجام برسانید که میدان قابل توجهی خواهد بود. به این میدان بعنوان میدان باز تفریحی نگاه نمی‌کنیم. بلکه در آینده باید جانشین میدانی مثل میدان نقش جهان یا میدان امام اصفهان باشد. باید متناسب با زمان افکار و همت‌ها و خوش‌سلیقگی‌های گذشتگان ما را به نمایش بگذارد و از میدان‌های معروف دنیا شود.

اولین خبر خوب در معماری و پیمانکاری ساختمان شما این بود که لوح بهترین بتون کاری را به خود اختصاص دادید. ما هم افتخار می‌کنیم. شما را به خدا می‌سپاریم و برای برکت بیشتر در کارهایتان دعا می‌کنیم. والسّلام علیکم و رحمه الله