دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار سفیر جدید عربستان در جمهوری اسلامی

دیدار سفیر جدید عربستان در جمهوری اسلامی

کشور پادشاهی عربستان سعودی به شخصیت‌های بزرگ در جهان اسلامی به‌ویژه شخصیت‌هایی مثل حضرت‌عالی چشم دوخته و تکیه کرده و می‌داند تکیه کردن بر شما می‌تواند خیلی از مشکلاتی را که جهان اسلام امروز دارد، برطرف کند.

  • دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
معتقد هستم که اگر ایران و عربستان هماهنگ باشند، می‌توانیم بسیاری از این فتنه‌هایی را که در کشورهای اسلامی داریم، پاک کنیم.

عبدالرحمن بن غرمان شهری، سفیر جدید عربستان در تهران روز دوشنبه، یکم اردیبهشت 1393 با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساختمان قدس دیدار و گفت‌وگو کرد که شرح کامل آن در ذیل می‌آید:

خیلی خوش‌آمدید.

○ خیلی ممنون. امیدوارم همیشه سلامت باشید. مایل بودم در ابتدای ورودم به تهران و ایران با حضرت‌عالی ملاقاتی داشته باشم و بتوانم حامل سلام‌ها و درودهای گرم شخص خادم‌الحرمین شریفین و همچنین اعلی‌حضرت ولیعهد برای حضرت‌عالی باشم. حضرت‌عالی جایگاه ویژه‌ای نزد مسئولان اجرایی کشور پادشاهی عربستان دارید و همچنین جایگاه ویژه‌ای نزد کل مردم سعودی دارید. به اطلاع شما می‌رسانم که من دو ماه قبل به تهران آمدم. افتخار پیدا کردم که استوارنامهٔ خودم را هم تقدیم رئیس‌جمهور محترم و رونوشت آن را تقدیم وزیر محترم خارجه کنم. برای من افتخار بزرگی است که توانستم امروز با حضرت‌عالی ملاقاتی داشته باشم.

از شما متشکریم. مدتی بود که نیاز بود سفیر جدید وارد شود، اما طول کشید. نقش سفرا این است که روابط کشورهای خودشان را با آنجایی که مسؤولیت دارند، تحکیم کنند. ما دعا می‌کنیم و کمک هم می‌کنیم که شما سفیر موفقی در ایران باشید. متقابلاً ازآنچه شما گفتید، از محبت مسئولان کشورتان به‌خصوص شخص خادم‌الحرمین به بنده، من هم احترام زیادی برای ایشان قائل هستم. روابط ما دینی و دوستانه بود و هست و حتی روابط خانوادگی مرتبی هم بوده است. من کاملاً می‌دانم و قبول دارم که نقش آقای ملک عبدالله در جهان اسلام جدی است و معتقد هستم که اگر ایران و آقای ملک عبدالله باهم هماهنگی کنند، دو کشور باهم هماهنگی کنند، می‌توانیم بسیاری از این فتنه‌هایی را که در کشورهای اسلامی داریم، پاک کنیم. هنوز هم به همین عقیده هستم. به‌هرحال بسیار لازم می‌دانم که ایران و عربستان در مسائل عمومی جهان اسلام همکاری داشته باشند. روابط دو کشور هم در سطوح زیادی قابل توسعه است. ما می‌توانیم این شرایطی را که در اطرافمان در افغانستان، پاکستان، یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان و خیلی جاهای دیگر هست، باهم هماهنگ کنیم و این ملت‌ها را از مشکلات نجات بدهیم.

من در آخرین سفری که برای زیارت خانه خدا آمده بودم، آنجا تصمیمات خوبی با ایشان گرفتیم. در آن جلسه آقای مقرن، آقای سعود فیصل و خیلی از شخصیت‌های نزدیک به ملک بودند، مطالب مهمی را صحبت کردیم و تصمیمات خوبی گرفتیم. الآن مصیبت بزرگی که در جهان اسلام هست، اختلافات به‌جایی رسیده که اطراف دارند همدیگر را به خاطر عقاید باطل خودشان می‌کشند و منفجر می‌کنند. یکی از بندهای توافق ما این بود که گروه علمایی از شخصیت‌های مؤثر شیعه و سنی را باهم قرار بدهیم که مرجع این اختلافات و داوری باشند تا بین این اختلافات این حالت پیدا نشود. الآن می‌بینیم که به نام‌های مختلف همدیگر را منفجر می‌کنند. ما هم وظیفه‌ای داریم. دنیای اسلام حدود یک میلیارد و هفت‌صد میلیون جمعیت و نزدیک به 60 کشور مستقل دارد. بیشترین منابع انرژی دنیا در منطقهٔ مسلمان‌ها هست. از الجزایر و لیبی تا منطقهٔ ما و حتی از این‌طرف تا شمال باز کشورهای اسلامی هستند. با همین دعواها و نزاع‌ها که بین مسلمان‌ها هست، تقریباً این قدرت در دنیا خنثی است. من آخرین بار برای سخنرانی در موتمر بزرگی که ملک برای جهان اسلام تأسیس کرده بود، آمدم. همین حرف‌ها را در آنجا گفتم و بعد با ملک و دوستانش چنین قرارهایی گذاشتیم. هنوز هم مایل هستم و بلکه آرزو دارم که تا زنده هستیم، بتوانیم مسلمانان را از این وضع دربیاوریم و معیاری برای همکاری دنیای اسلام داشته باشیم. با این ناامنی‌هایی که در منطقهٔ ما هست، خیلی از منابع ما دارد از دست می‌رود. امیدواریم شما در این راه بزرگ مهم اسلامی مؤثر باشید.

○ مسلماً شما و همچنین شخص ملک عبدالله کسانی هستید که تاریخ را می‌سازید. همان‌طور که حضرت‌عالی هم فرمودید، امت اسلامی ما نیاز به رهبری‌های داهیانه‌ای مثل حضرت‌عالی دارد. خدا را شاکر و سپاسگزاریم که چنین رهبرانی هم در ایران و هم در کشور عربستان وجود دارند. شاید زمانی تحولاتی در چنین روابطی تأثیرگذار بوده که این‌ها گذرا بوده و مطمئن هستم با درایت و رهبری حکیمانه دو کشور ما به‌راحتی می‌توانیم بر این مشکلات و مصائب فائق آییم. نه‌تنها من، بلکه بسیاری از افراد در عربستان و کشورهای دیگر هم بر این اعتقاد هستند که دیدارها و ملاقات و گفت‌وگوهای شخص حضرت‌عالی با شخص خادم‌الحرمین شریفین و بقیهٔ رهبران کشورهای اسلامی توانسته راهگشای ملت‌ها باشد و صفحهٔ روشنی در تاریخ ملت اسلامی محسوب می‌شود. من فکر می‌کنم این دقیقاً همان صدای حق‌طلبانهٔ انسان‌های حق‌طلب است که دیروز در بیانات شخص مقام معظم رهبری هم آن‌ها را دیدیم.

اولاً کشور پادشاهی عربستان از به روی کار آمدن دولت جناب آقای روحانی استقبال کرد و بر اساس رهنمودهایی که من از شخص سعود فیصل گرفتم، ایشان از من خواستند که همکاری خوبی با عزیزان و برادران خودم در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران داشته باشم و تلاش کنیم که در جهت توسعه گسترش روابط میان دو کشور قدم برداریم و آنچه ما را به هم ارتباط می‌دهد، بسیار بیشتر از آن است که بخواهد ما را از هم جدا کند. خدا را شاکر و سپاسگزاریم که توانستیم مقدمات سفر بعضی از مسؤولین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به کشورمان فراهم کنیم که ان‌شاءالله انجام خواهد شد.

کشور پادشاهی عربستان سعودی به شخصیت‌های بزرگ در جهان اسلامی به‌ویژه شخصیت‌هایی مثل حضرت‌عالی چشم دوخته و تکیه کرده و می‌داند تکیه کردن بر شما می‌تواند خیلی از مشکلاتی را که جهان اسلام امروز دارد، برطرف کند. سفارت کشور پادشاهی عربستان سعودی با همکاری مسئولان و برادران خودش در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که بتواند در جهت تحقق این هدف قدم بردارد و ارتباطات و تماس و گفت‌وگوهای ما با مسؤولین شما ادامه دارد و امیدواریم که این گفت‌وگوها منجر به تحقق آرمان‌ها و اهداف رهبران دو کشور باشد.

با توجه به جایگاه حضرت‌عالی و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام، ما اطمینان کامل داریم که در جهت تحقق اهداف موفق خواهیم بود. من هیچ‌گونه تردیدی ندارم که شما توانایی از بین بردن هرگونه موانعی را که بر سر راه توسعه و گسترش روابط هست، دارید و بر خواهید داشت. خیلی متشکرم که وقت خودتان را که وقت ارزشمندی است، در اختیار من گذاشتید و ما در خدمت شما و در راستای خدمت به کشور هستیم.

ما منتظر هستیم که آقای ظریف یا آقای روحانی به عربستان بیایند و در مسافرت‌ها زمینه‌ها را بیشتر مشخص کنند.

○ جهت استحضار حضرت‌عالی، هیئت دولت از دیروز به مکه مکرمه منتقل شدند و امیدواریم ان‌شاءالله با حکمت و درایت رهبران دو کشور، ما روزبه‌روز شاهد توسعه بیشتر روابط و از بین رفتن مشکلات همهٔ کشورهای اسلامی باشیم.

الآن حال ملک عبدالله برای کارهای سخت مساعد است یا مشکل دارند؟

○ این توان را دارند. ولی از جهت رفت‌وآمد یک مقدار مشکل دارند. ولی ایشان هنوز کسی هستند که سیاست‌گذار کلی کشور هستند و مسائل راهبردی با نظر ایشان است. شما بهتر از هرکسی از رویکردها و نظرات ایشان آگاه هستید. آن چیزی که خدمت شما می‌گویم، چیزی جز صداق و راستی نیست. می‌خواهم بگویم که همه هنوز از آن دیدارها و سفرهایی که حضرت‌عالی به کشورمان داشتید، یاد می‌کنند. اظهارات و بیانات حضرت‌عالی همه نشانگر آن درایت است و این چیزی است که جزو صفات شماست.

شما سلام مخصوص مرا خدمت خادم‌الحرمین اعلام کنید و بگویید که ما به مدیریت و حکمت ایشان معتقدیم. شما باید کمک کنید که ایشان با نشاط بیشتری به امور کشور بپردازند. در حال حاضر وجود ایشان در مسؤولیت عربستان فرصتی است که راهی برای حل مشکلات جهان اسلام پیدا شود.

○ من فکر می‌کنم علاوه بر آن نقش رهبری جمهوری اسلامی ایران، نقش علمایی مثل شما می‌تواند بسیار در حل این مسائل کمک کند. ان‌شاءالله ما حتماً خبرهای خوشی را از سفرهای مسؤولین وزارت خارجه شما داشته باشیم و ان‌شاءالله سفرها در سطح مسئولان دو کشور بیشتر انجام شود. خدمت شما عرض کنم که رویکردهای دولت جناب دکتر روحانی آثار، بازتاب‌ها و بازخوردهای بسیار مثبتی ـ چه در خود عربستان و چه در کشورهای منطقه ـ داشت. من مطمئن هستم که نهادهای مهم در جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به تحکیم چنین رویکردی کمک کنند. خودم شخصاً و رهبری کشور پادشاهی عربستان در انتظار این هستیم که دوباره حضرت‌عالی سفری به کشور ما داشته باشید.

●ان‌شاءالله در وقت مناسبی می‌آیم.

○ اگر اجازه بفرمایید من از حضورتان مرخص شوم.

موفق باشید.

 

 

تصاویر ضمیمه