دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۱

 

در ابتدای این دیدار یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن معرفی نمایندگان حاضر گفت :

«ابتدا از حضرت‌عالی تشکر می‌کنیم که این فرصت را به ما دادید که خدمت شما برسیم. قبل از هر چیز من همکاران را خدمت حضرت‌عالی معرفی می‌کنم. جناب آقای شایسته، نماینده گلپایگان، جناب آقای الماسی، نماینده پارس‌آباد، جناب آقای نمازی، نماینده لنجان و مبارکه، جناب آقای اسماعیل‌زاده، نماینده فلاورجان، جناب آقای دکتر وحیدی، نماینده بجنورد، جناب آقای دکتر فرّخی، نماینده جیرفت، جناب آقای انواری، نمایند سراب، جناب آقای کشفی، نماینده لار، جناب آقای بزرگ، نماینده سپیدان، جناب آقای خاصّ احمد، نماینده تربت‌جام، جناب آقای مرتضوی، نماینده بافق، ابرکوه، مهریز، جناب آقای حسنی، نماینده اراک، آقای تقی‌زاده، نماینده خوی، جناب آقای علی‌حسینی، نماینده نهاوند، جناب آقای کرد، نماینده زاهدان، جناب

آقای پرتو، نماینده خدابنده، جناب آقای کوهساری، نماینده آزاد شهر ورامیان، جناب آقای اللهیای، نماینده کرمانشاه، جناب آقای ایران نژاد، نماینده چابهار، جناب آقای ندیمی، نماینده لاهیجان، جناب آقای هاشم‌زایی، نماینده خاش، جناب آقای بهرامی، نماینده مبارکه، جناب آقای برزگر، نماینده بستان‌آباد، جناب آقای موسوی، نماینده کرج، جناب آقای سلیمانی، نماینده شهر بابک، جناب آقای دکتر امیری، نماینده زرند، جناب آقای آقایی، نماینده مشکین شهر، جناب آقای صابری، نماینده تنکابن، جناب آقای حسن‌زادگان، نماینده رودسر، جناب آقای پیرمؤذّن، نماینده اردبیل، جناب آقای جبّارزاده، نماینده تبریز، جناب آقای هاشمی، نماینده میانه، جناب آقای سلیمانی، نماینده نسا، جناب آقای رضوی، نماینده نائین، جناب آقای روستا نماینده روستا، جناب آقای علی هاشمی، نماینده رفسنجان، جناب آقای گرزین، نماینده قائم‌شهر، جناب آقای عبدالوند، نماینده محترم لرستان و جناب آقای موسوی، نماینده زنجان.

خواهشی که دوستان از حضرت‌عالی دارند، رهنمودهای شماست که حضرت‌عالی از ابتدای انقلاب در متن شکل‌گیری بودید و برای ما همیشه تحلیل‌گر خط امام و روشنگر راهی که انقلاب باید از آن مسیر حرکت می‌کرده است، بودید. در واقع به‌عنوان خطیب توانای تحلیل‌گر راه و روش حضرت امام و راه راستین انقلاب اسلامی بودید. امروز هم وجود شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای گره‌گشایی در معضلات و مشکلات برای همه‌ی ما روشن است. تقاضا داریم رهنمودهایی بفرمایید که ما هم در مجلس و در این شرایط حساس کشور بتوانیم، مفیدتر باشیم. به‌عنوان برنامه کاری، دوستان تعقیب کردند که مهمترین آن که الان در دستور کار مجمع است و خواهش داریم که مساعدت

مجمع تشخیص و بحث

سیاست‌گذاری خارجی

حضرت‌عالی را داشته باشیم، بحث سرمایه‌گذاری خارجی است. تلاش زیادی در مجلس شد که نظرات شورای نگهبان تأمین شود. ولی واقعآ انتظارات فوق‌العاده‌ای بود که عملا قانون را از قانون قدیم ضعیف‌تر کرد. الان خدمت شما در مجمع است که ان‌شاءاللّه با عنایت و کمک شما این بستر فراهم شود. اگرچه فعلا فضای عمومی جهانی ممکن است طوری نباشد که در کوتاه مدّت سرمایه زیادی جذب شود. ولی کشور به یک قانون نیاز حیاتی دارد.

کار مهمّ دیگری که در مجلس در جهت رونق اقتصادی در سال گذشته شد و بحمدللّه به نتیجه رسید، قانون مالیات‌ها بود که حضرت‌عالی در جریان هستید. اقدام فوق‌العاده‌ای بود که در مجلس شد. نرخ مؤثّر مالیات شرکت‌ها از 63 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کرد و ان‌شاءاللّه می‌تواند موجب گسترش سرمایه‌گذاری شود. دو، سه طرح مهمّ هم در مجلس در دستور داریم. یکی قانون مناطق ویژه است که احتمالا با شورای نگهبان دچار مشکل شود و نیازمند کمک شما باشد. لایحه‌ای برای تجمیع عوارض الان در دستور هست که باید رسیدگی شود. ان‌شاءالله در مورد رفاه اجتماعی بتوانیم کارهای خوبی را در سال جاری برای کشور انجام بدهیم.

É اگر آقایان صحبت کنند، بهتر است. در مورد مسأله سرمایه‌گذاری خارجی، دیروز در مجمع تصویب شد که ما به آن فوریت دادیم. فکر می‌کنم جلسه آینده مربوط به همین باشد. اگر نکته‌ی مهمّی در ذهن آقایان هست، بگویند. من الان نمی‌دانم که تفاوت آن با قانون قبل چیست و شورای نگهبان با چه چیزی مخالفت کرده است.

È مخالفت شورای نگهبان گسترده بود. طوری بود که اصلا نامید کرده بود که بتوان مسایل را حلّ و فصل کرد. بعد از بحث‌های زیاد یکی از نکاتی که باقی ماند، بحث شرکت‌های دولتی خارجی است. ما در قانون صراحتآ گفتیم که اگر یک شرکت دولتی خارجی هم اجازه سرمایه‌گذاری در ایران بگیرد، ما او را به‌عنوان دولت نمی‌شناسیم. به‌عنوان یک شخص غیر دولتی می‌شناسیم و هیچ امتیاز خاصّی به آن نمی‌دهیم. آنها می‌گویند که صراحتآ بنویسید که شرکت‌های دولتی یا شخصیّت‌های حقوقی وابسته به دولت‌های خارجی نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. مثلا فرض کنید در مورد چین، عمده شرکت‌های مهمّ چینی، شرکت‌های دولتی چینی هستند.

É استدلال آنها چیست؟

È می‌گویند ممکن است موجب تسلّط بیگانگان بشود.

É با قانون اساسی چه ارتباطی دارد؟

È می‌گویند در قانون اساسی آمده که تسلّط بیگانگان نمی‌تواند باشد. ما می‌گوییم که این تسلّط نیست. از ما اجازه می‌گیرد در حدّی که ما اگر مصادره یا ملّی کردیم، خسارت را بدهیم.

É تفاوت اینکه دولتی باشد یا نباشد، چیست؟

È عمده‌ی ایرادی که داشتند این بود که اینها نیاز به تصویب جداگانه‌ای دارد. در حقیقت می‌گفتند که مجلس حقّ خود را به دولت می‌دهد که نباید این کار را بکند. کشور ما همان‌طور که شما مستحضر هستید، شرایطی ندارد که موافقت با تعارف بگذرانیم. فرصت‌های مهمّی را داریم از دست می‌دهیم. به نظر ما که با شورای نگهبان هم بحث داشتیم، نگاه ما به سرمایه‌گذاری نگاه موضع اضطراری است.

É سؤال من این است که الان سرمایه‌گذاری که فعلا اعمال می‌شود با آنچه که شما تصویب کردید، چه تفاوتی می‌کند؟

È یک قانون عام است.

É الان هم عام است. الان که سرمایه‌گذاری‌ها به مجلس نمی‌آید.

È قانون جدید تفاوت ماهیّتی با قانون قبلی که الان حاکم است، ندارد. منتهی آنچه که در بحث قانون جدید مهمّ بود که در دولت زمان حضرت‌عالی هم بحث بود، آن وقت‌ها هم به‌خاطر احتیاط از برخورد مجلس، دولت به مجلس نفرستاد. این بحث بود که بالاخره در جمهوری اسلامی یعنی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی هیچ قانون روشنی در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وضع نشده بود. خارجی‌هایی که برخورد می‌کردند، می‌گفتند که این قانون قدیم است.

É در این قانون چه چیزی جدید است؟

È الان مثلا مقداری زیاد فاینانس‌ها و بای‌بکها را گفتیم که از تسهیلات سرمایه‌گذاری خارجی هم استفاده کنیم.

É قبلا هم بوده است. الان چه چیزی در قانون سرمایه‌گذاری خارجی آمده که شورای نگهبان مخالفت کرد؟

È امهّات آن با قانون قبل یکی است.

É ما همه موارد را در دولت می‌آوردیم. ضمانت و تأیید می‌کردیم و سازمان برنامه یا وزارت دارایی اجرا می‌کردند.

È یکی از بندهایی که در قانون جدید آمده بود، این بود که شرایط زمان عقد قرارداد برای مدّت ده سال به قوّت خودش است. اگر وضع بهتر شد، آن بهتر اعمال شود. از باب ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری بسیار نقش کلیدی داشت و شواری نگهبان این بند را ایراد گرفت و سؤال کرد که چرا سرمایه‌گذاران داخلی را از این امتیا برخوردار نمی‌کنید؟ در صورتی که سرمایه‌گذار داخلی، در کشور خودش است، باید انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. خارجی باید انگیزه بیشتری بخواهد.

É شرایط جدید چیست؟ مثالی بزنید که مثلا اگر در ده سال آینده این تفاوت به‌وجود آمد، برخورد بشود.

È تضمین قانون یا از لحاظ اجرایی بودن. یعنی اگر شما آمدید راجع به سرمایه قوانین جدید و مترقّی و جدیدی داشتید، این نوع تعرفه‌ها نتواند در ده یا پنج سال دیگر آن را به هم بزند. یعنی تضمینی برای سرمایه‌گذار ایجاد کردیم که شما تا ده سال دیگر مطمئن باشید.

É حرف ایشان که بر عکس است. شما می‌گویید که اگر قانون جدیدی وضع کردیم، شامل این شود. اگر مثبت بود، چه می‌شود؟

È شامل آنها می‌شود. ما گفتیم که در صورت تغییر قوانین، سرمایه‌گذارانی که طبق این قانون در کشور سرمایه‌گذاری کردند، تحت شمول قانون موجود قرار خواهند گرفت. منظور این است که قوانین آتی شامل کسی که فعلا سرمایه‌گذاری کرده است، نشود. مگر تسهیلات باشد.

É این‌گونه است که اگر چیز به نفع شرکت‌ها بود، شاملش بشود و اگر به ضررش بود، شامل نشود.

 

لزوم تسهیل آمدن سرمایه

به کشور

È در صورتی که به نفع سرمایه‌گذار باشد، بحث نیست. ما می‌گوییم برای اینکه او امنیّت سرمایه‌گذاری داشته باشد.

É شورای نگهبان در اینجا مخالفت کرده است؟

È یکی از جاها همین است.

É اینکه بحث سلطه نیست.

È بحثی که آنها می‌کردند، این است که می‌گویند شما مالکیت زمین را به سرمایه‌گذار خارجی دادید یعنی سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند زمین بخرد. چون اجازه مالکیت زمین دادید، اینها می‌توانند. مثلا در مرز یک زمین بزرگی را بخرند و کم‌کم مقدارش را زیاد کنند تا قسمت عظیمی از مرز را بخرند و ما نتوانیم دیگر از دستشان بگیریم.

É این موضوع را که آقای موسوی می‌گویند در مسأله مالکیّت زمین است. من فکر می‌کنم یکی از کارهایی که مهمّ است این است که راه آمدن سرمایه به کشور را تسهیل کنیم و در اصل آن هیچ تردیدی ندارم که به مصلحت است. بحث دیگری اگر هست مطرح کنید.

È یک سؤالی که به ذهن من می‌آید، مطمئنآ با کارشناسی‌هایی که در اینجا می‌شود، لابد برای هر موضوعی در اینجا بحث مفصّل می‌شود که تا به مرحله تصمیم‌گیری می‌رسد. احساس می‌کنم چه بسا بعضی از این مسایل موازی کاری با مجلس شود و یا احیانآ مطالبی که اطلاع از آن به درد نماینده بخورد. خواهش من این است که اگر امکان داشته باشد حداقل تا مرحله بلوغ تصمیمات، اگر به‌نحوی نمایندگان مجلس در جریان قرار بگیرند و ارتباط نزدیک‌تری در سطح کارشناسی باشد، شاید خیلی از مسایل کمک دو طرفه شود.

وجود رابط برای مجمع

و مجلس

وظایف و کارهای مجمع

تشخیص

حلّ معضلات در مجمع

تشخیص

لزوم همکاری مجلس با

مجمع در حلّ معضلات

É در این مورد اوّلا ما سه نفر را در دبیرخانه تعیین کردیم که رابط بین مجمع و مجلس باشند. سه بخش کردند و آن سه نفر پیش من آمدند و یک مقدار برای همین مسأله صحبت کردیم. من گفتم یکی از کارهایی که باید بکنید این است که اگر مسأله‌ای در اینجا مطرح است، نماینده‌ها مطلع باشند تا نظر بدهند. ما چیز زیادی نداریم. شما روزانه مسایل جدید دارید. آن بخشی که مربوط به اختلافات است که قبلا در مجلس کارشناسی شد و شما در جریان هستید. چیزهای جزیی، زیاد کارشناسی ندارد. چیزهای مهمّ به کمیسیون می‌رود و طبعآ نماینده شما در آنجا هست. یک بخش مربوط به معضلات است که مدّت‌هاست معضلی در دستور نداریم و مایل نیستیم که بیاید. مثلا در تعزیرات خیلی چیزها هست که شورای نگهبان جلوی آن را خواهد گرفت. مثلا اختیاراتی که اختیارات قضایی به قوه‌ی مجریه داده است. طبعآ مخالفت می‌کنند و روح آن قانون هم همانجاست که دولت می‌تواند همزمان هم نقش مقنن و هم نقش قاضی و هم نقش مجری را عمل کند. در زمان جنگ لازم بود. در مواد مخدّر هم ما خیلی شدید کردیم. قاعدتآ این‌گونه مسایل اگر نخواهد در قانون برود، این را نمی‌پذیرند و اینها شرعی نیست. همان وقت هم شورای نگهبان مخالفت می‌کرد.

اگر بنا بر این است که اینگونه معضلات را ببرید، گروهی تشکیل بدهید که مطالعه کنند. اگر فکر می‌کنید در مجلس کارایی دارد، ما موافق هستیم که معضلات دوره‌های گذشته قانون عادی شود. الان هم برای ما زحمت دارد. چون هر روز سؤال می‌کنند. الان اصلاح قانون مواد مخدّر و تعزیرات در دستور آمده است. اگر به مجلس بیاید، از این جهت فکر می‌کنم کار ما راحت‌تر می‌شود.

 

تعریف سیاست‌های کلّی در

مجمع تشخیص

تأسیس کمیسیون تعریف

سیاست‌های کلّی در مجمع

کارشناسی امور در

کمیسیون‌های‌مجمع‌تشخیص

پس در مورد معضلات سیاست ما این است که زیاد معضلات نداشته باشیم. فقط مورد سیاست‌های کلّی است که موقع مناسبی شما این مسأله را مطرح کردید. ما دیروز یک کمیسیون خاصّ تشکیل دادیم برای اینکه ببینند سیاست‌های کلّی، تعریفی که در 5 سال قبل کردیم و مواردی که انتخاب کردیم و شیوه‌ای که برای بحث داریم، کافی است یا باید تجدید نظر بشود؟ علّت هم این بود که در ملاقاتی که خدمت رهبری بودیم، ایشان گفتند که یک مقدار سیاست‌های کلّی را شفاف‌تر بنویسید.

اینکه شفاف‌تر باشد، دو طرف پیدا کرد. برای بعضی‌ها معنی این‌گونه بود که وارد جزئیات بشوید و کلّی نباشد. روح نظر ما اگر این باشد، موافق نیست. بعضی‌ها می‌خواستند برعکس استنباط کنند. آقای خاتمی هم بودند و بحث دیگری را ایشان مطرح کردند. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که یک کمیسیون یازده نفری تشکیل شد و از دوستان شما آقای مجید انصاری هم عضو آن کمیسیون است. از دولت هم آقای عارف هستند. در آنجا می‌توانید با ما یک مقدار همفکری و همراهی کنید. اگر آقایان مطالبی دارند، از طریق همین افراد منتقل کنند و یا اینکه شرکت کنند. مانعی ندارد. من احساس می‌کنم در تعریف سیاست کلّی حرف است. تعریفی که ما کردیم خیلی روی آن کار کردیم. چندین جلسه بحث کردیم و به آن تعریف رسیدیم. آن هم مصوّب است و رهبری تأیید کردند و اگر بخواهیم دوباره تغییر بدهیم، باید بحث کنیم.

به هر حال فرصتی است که مطالعه کنید. موارد سیاست‌های کلان که ما بحث می‌کنیم، از دو کمیسیون می‌گذرد. یک کمیسیون پشتیبانی و یک کمیسیون ما، ما با همان رابطینی که داریم، مایل هستیم مجلسی‌ها در جریان باشند. اگر مایل هستید می‌توانید متن آنها را بگیرید و به نمایندگان بدهید و آنها هم نظر بدهند.

 

رابطه با آمریکا و چند وچون

آن

اختلافات بر سر اعلام میزان

تعهدات کشور

È سؤالم خارج از بحث شخصیّت حقوقی حضرت‌عالی است. به‌عنوان یکی از بزرگان نظام و ذخیره انقلاب. بحث‌هایی که در مردم وجود دارد به نظر من یکی بحث داخلی است. مسایل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی روزبه‌روز هم بیشتر دامن زده می‌شود و شما شاهد هستید که مسایل مختلفی چه در بخش گرانی و چه در بحث اشتغال و چه جنبه‌های مختلف نگرانی جدّی در مردم ایجاد کرده است. نکته بعدی بحث ارتباط با آمریکا است و مسایلی که اخیرآ هم با شل و سفت کنی که در اذهان و روزنامه‌هاست، مشکل جدّی برای مردم ایجاد کرده است. از آن طرف عدم ارتباط می‌گویند و از این طرف بحث‌هایی است که هیأت لابی انتخاب شد و این‌گونه مسایل. قطعآ بازتاب مثبتی در مردم ندارد. خواستم حضرت‌عالی در این زمینه با توجّه به اطلاعات داخلی و خارجی، ارشادات، راهنمایی‌ها و نظراتتان را بفرمایید.

É در مورد ارتباط با آمریکا، در زمان مسؤولیت من این مقدار پذیرفته شده بود که از لحاظ اقتصادی، فنی و علمی برای همکاری‌ها مانعی نداشته باشد. از لحاظ مذاکره، غیر دولتی‌ها مانعی ندارند. آنها بروند و صحبت کنند. ما مانعی نداشتیم. آقای خرازی و غیره که آنجا بودند، از طرف من اجازه داشتند صحبت کنند. به نظرم اخیرآ هم این‌گونه شده بود. یعنی همان وضع سابق بنا بود که باشد. به نظرم در جریان اخیر، واقعآ یک‌دفعه یک فضای خیلی منفی به‌وجود آمده بود. ولی یک مقدار که پیش رفتیم، بدون سروصدا پذیرفتند. نقطه‌ی مثبت این است که آقای ستاری گفتند که این را به خبر ندهید. یعنی در جامعه مطرح نکنید که این مقدار کشور تعهد دارد. ما هم قبول کردیم و دیدیم مطرح کردن آن یعنی اینکه در بیرون بگویند که ما 80 میلیارد تعهد داریم، برای کشور ریسک درست می‌کند.

 

برخوردهای جناحی بعضی‌ها

در بعضی از مسایل مجمع

رسیدگی به مسئله جذب

سرمایه‌گذاری خارجی در

مجمع تشخیص

می‌خواهم بگویم که فضای مجمع این‌گونه است که ظرف چند ساعت مسأله به این مهمّی را می‌پذیرد و حلّ می‌کند. امّا همانجا بحثی راجع به صداوسیما و یا کمیته امداد می‌شود و جنبه‌ی جناحی قرار می‌گیرد. یک عدّه فکر می‌کنند که مثلا این را از یک جا می‌خواهند بگیرند و به جای دیگری بدهند. آنجا رأی آوردن آسان نیست. وقتی که به اینجا می‌رسد، هر کسی از پیش رأی خودش را دارد و عمل می‌کند. این استدلال خیلی جواب‌گو نیست. ما چهار مسأله کوچک از این نوع داشتیم. خیلی روشن بود که رأی نمی‌آورد. مسأله مهمّی بود که زحمت چند ماه شما و دولت و برنامه‌های آینده را به آسانی حلّ کرد. فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری خارجی هم از این نوع است. لذا می‌خواهم بگویم که شما اگر دنبال طرح‌ها و لوایحی باشید که واقعآ به مسایل اقتصادی، زندگی، توسعه اداری، خارج از تنازعات سیاسی مربوط باشد، در مجمع نگران نباشید. مشکلی به‌وجود نمی‌آید. ولی آنجاهایی که تنازع پیدا می‌کند، معمولا همه رأی را از قبل مشخص کردند و با رأی می‌آیند. در مجلس و جاهای دیگر هم همین‌طور است.

Èچند سؤال اساسی خدمت حضرت‌عالی داشتم که فکر می‌کنم به هر حال تاریخ این مقدار که همه‌ی ما را مسؤول می‌داند، علی‌الخصوص با توجّه به شخصیّت حضرت‌عالی و اینکه همیشه حرف آخر را می‌زدید و در تاریخ کنونی ایران مؤثّر بود، در آینده هم حضرت‌عالی باید پاسخ‌گو باشید. یکی در خصوص قضیه فلسطین است. احساس این است که ما فراتر از کشورهای عربی و فراتر از مردم فلسطین حرکت می‌کنیم. یعنی چیزی که خواسته‌ی ما برخواسته‌های مردم فلسطین ارجحیّت دارد و سیمای ما، صدای افغانستان و سیمای فلسطین شده است و از ایران خبری نیست. بارها

سیاست‌های ایران در قبال

مسئله فلسطین

تفاوت سیاست‌های شعاری با

سیاست‌های عملی

شده به ما می‌گویند که این رأیی که به شما دادیم، اگر زبان باز می‌کردند، می‌گفتند که ایران. بعد از ایران مسایل دیگر مطرح می‌شود. می‌خواستم تحلیل حضرت‌عالی را در این خصوص بپرسم.

دوّم اینکه در خصوص مسایل داخلی ما حقیقتآ از این تاریخ وسیع و جغرافیای عظیمی که داریم، هیچ استفاده‌ای نکردیم. یعنی با این عظمت تاریخی که داریم، از صنعت توریسم کمترین استفاده را می‌کنیم. این سرمایه عظیم به هدر می‌رود و تمام کارمان را روی مسأله نفت گذاشتیم. با توجّه به اینکه نظرات حضرت‌عالی می‌تواند در همه‌ی مقاطع برای کشور مؤثّر باشد، در این زمینه هم نظرتان را عنوان بفرمایید.

Éدر مورد فلسطین البته آنچه که خیلی اینجا داغ است، شعار است و در عمل از جاهای دیگر داغ‌تر نیستیم. عراقی‌ها نفت خودشان را قطع کردند. ما قطع نکردیم. عرب‌ها هم می‌دانند و در روزنامه‌های لبنان مطالب زیادی است که ایرانی‌ها حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند و ما را جلو می‌اندازند. فکر می‌کنم این‌گونه نیست که سیاست داخلی خودمان را نبینیم. زمان قبل که اسرائیلی‌ها، لبنان و بیروت را گرفتند، فضای مجلس عجیب و غریب بود که ما باید به آنجا برویم و یک مقدار سپاه رفتند. امّا سیاست اصلی دست امام بود و ما هم در خدمت امام بودیم. امام اجازه ندادند که به آنجا برویم و بجنگیم. صدام هم گفت که اجازه عبور می‌دهم البته قبول دارم که در حرف زدن یک مقدار تندتر از دیگران هستیم. مطمئن باشید آنجایی که باید تصمیم بگیریم، تصمیم نمی‌گیریم که منافع ملّی ما به خطر بیفتد. مسأله اصلی ما الان به خاطرآمریکاست.

 

فضای سیاسی کشور، مانعی

برای گسترش توریسم

لزوم تقویت بخش توریسم در

کشور

در مورد توریسم هم من به جد طرفدار این هستم که از ظرفیت توریستی استفاده کنیم. دو مانع بزرگ داریم. یکی فضای فرهنگی و مسایل خاصّی که هست. یک مقدار فضای سیاسی کشور ما جوری نیست که الان توریسم جذب کند. یکی هم امکانات است. اگر الان یک‌دفعه 500 هزار نفر بخواهند به ایران بیایند، نه هتل، نه راه و نه ماشین داریم که از آنها پذیرایی کنیم. البته اینها می‌تواند جزو کارهای مجلس باشد. فضاسازی و ایجاد امکانات مهم است. دیگران هم باید کمک کنند. باید فضای مناسبی درست شود که توریست در اینجا احساس آرامش و امنیت کند. فکر می‌کنم یکی از کارهای مهمّ ما این است که توریسم را تقویت کنیم. به وقت اذان رسیدیم، شما را به خدای بزرگ می‌سپارم. خیلی خوش آمدید.Èخیلی متشکّر و ممنون.