دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار جمعی از فعالان سیاسی کشور از احزاب مختلف با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار جمعی از فعالان سیاسی کشور از احزاب مختلف با آیت الله هاشمی رفسنجانی

امام(ره) تکیه بر رأی مردم داشتند و آن را زینتی نمی‌دانستند

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی کشور از احزاب مختلف، با تبریک اعیاد شعبانیه، به خصوص ولادت حضرت امام حسین(ع) گفت: قیام این حضرت دین اسلام و نام پیامبر(ص) را در جهان اسلام و دنیا زنده کرد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در مورد بیانات امام(ره) در مورد نقش و جایگاه مردم در انتخابات گفت: امام(ره) شاگرد واقعی پیامبر(ص) بود و تفکرات و اندیشه‌های ایشان از ابتدای مبارزه، همواره تکیه بر حضور مردم در صحنه و رأی آنان بوده و هیچ‌گاه برخلاف برخی افراطیون، رأی مردم را زینتی نمی‌دانستند.

ایشان افزود: هنگامی که پیامبر(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می‌گوید که اگر مردم بعد از عرضه خود، شما را نپذیرفتند، حکومت را به خود آنها واگذار کن، دیگر امروز کسی نمی‌تواند منکر دیدگاه، تفکرات و رأی مردم در جامعه باشد و این امر معنای حقیقی مکتب اسلام است، گرچه علی (ع) با فرمان خدا منصوب شده بودند.

عضو خبرگان رهبری، جمهوری اسلامی را خواست مردم و امام(ره) در زمان مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: امام(ره) هم بر جمهوریت و هم بر اسلامیت نظام توأمان تأکید داشتند و ساختاری که برای نظام اسلامی در قانون اساسی تبیین شده است نیز بر همین مبناست و محکم و متقن است.

ایشان افزود: برخی مشکلات و آسیب‌هایی که امروز در کشور مشاهده می‌شود، ناشی از عملکرد بد و سلیقه‌ای افراد در نحوه اجرای قانون است و نه ساختار، زیرا که این ساختار با راهنمایی‌های امام(ره) و مردم و نخبگان شکل گرفته، هرچند که در صورت ضرورت، راههای اصلاح قانون اساسی در خود قانون پیش‌بینی شده است که البته فعلاً نیازی احساس نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به این موضوع که نقش زنان در انقلاب، امروز کمتر شده است، بیان کرد: اسلام بالاترین حقوق را برای زنان درنظر گرفته است و زنان تحصیلکرده و مدیر در جامعه کم نیستند، ولی متأسفانه عدم خودباوری زنان، نداشتن تشکّل منسجم و قوی و برخی کج‌اندیشی‌ها، مانع احقاق حقوق کامل زنان شده است.

ایشان افزود: هرچند شرایط زنان جامعه با قبل و اوایل انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست، ولی نقش و مشارکت زنان درجامعه بیش از حد کنونی است و استعدادهای بالا و بیشتری دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مهمترین موضوع روز کشور را شرکت همه آحاد مردم در انتخابات دانست و افزود: با وجود کاندیداها از طیف‌های گوناگون، امیدواریم مردم با هر سلیقه‌ای پای صندوق های رأی آمده و با حضور خود، حماسه سیاسی مورد نظر رهبری معظم انقلاب را خلق نمایند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: افرادی که بیان می کنند رأی ما تأثیری ندارد و یا هنوز تردید دارند، باید به آنها گفت که حرکت شما در مسیر اشخاصی است که رأی مردم را زینتی خوانده و اعتقادی به آن ندارند.

ایشان افزود: نباید مأیوس بود، باید به آینده امیدوار بود و اصلاح و اعلام نظر اصولی و قانونی، و با مشارکت در انتخابات و اعلام رأی و نظر محقق می‌شود.

ایشان یک بار دیگر با تقدیر از شخصیت آقای عارف و اقدام انقلابی و بزرگوارانه ایشان گفت: انصراف آقای دکتر عارف حرکتی جوانمردانه برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و قابل تقدیر است و باید مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی، کاندیدای اصلح را انتخاب کنند تا شاهد شکل‌گیری دولتی مقتدر برای حل مشکلات و اصلاح باشیم.

ایشان در پاسخ به سؤال یکی از حاضران گفت: همان‌گونه که قبلاً اعلام کردم، رأی بنده به آقای دکتر حسن روحانی خواهد بود.

در ابتدای این دیدار، آقای دکتر ایرانی، مطالبی را از امام(ره) در خصوص انتخابات بیان کردند. 

در ادامه، آقای دکتر حق‌شناس و خانم دکتر رضایی به ایراد سخنانی در خصوص انتخابات و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی پرداختند.