دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار جمعی از علما و فعالان سیاسی اهل سنت خراسان با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار جمعی از علما و فعالان سیاسی اهل سنت خراسان با آیت الله هاشمی رفسنجانی

درخواست های صریح اهل سنت از هاشمی و جواب های قانع کننده هاشمی

  • تالار آیینه – آستان قدس رضوی – مشهد
  • پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲

 در حدود 40 نفر از افراد شاخص جامعه اهل سنت خراسان رضوی از شهرستان های تایباد، تربت جام، خواف، باخرز، صالح آباد و سرخس با آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص نظام در تالار آینه بارگاه رضوی مشهد دیدار نمودند.

این دیدار با تلاش های و پیگیری های دکتر جلیل رحیمی عضو ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان خراسان انجام گرفت. دکتر رحیمی استاد دانشگاه مشهد و کابل افغانستان و کاندیدای اصلی اهل سنت حوزه انتخابیه تایباد و تربت جام در دوره نهم مجلس شورای اسلامی بود که بیش از 90 هزار رای را به خود اختصاص داد اگرچه از راه یابی به مجلس باز ماند.

در این دیدار مولوی سید ابراهیم فاضلی مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد، مولوی علی خیری مدیر حوزه علمیه صدیقیه تربت جام، مولوی احمد پارسا امام جمعه اهل سنت شهر سرخس و دکتر مسلم سیدالحسینی کاندیدای اهل سنت در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تایباد و تربت جام و  برخی از اعضای شوراهای شهرها و نیز شوراهای منتخب جدید اهل سنت و چهرهایی از  اهل سنت شهر مشهد شرکت داشتند.

 از شهرستان خواف آقایون شاه محمد باعقیده مسئول دفتر نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، آقای تدین عضو شورای شهر خواف، آقای عبدالله صالحی عضو شورای شهر سنگان، آقای حریف منتخب اول شورای شهر نشتیفان، داود موحدی، شایسته واین جانب محمدعیسی رحیمی شرکت داشتیم.

در این جلسه خصوصی نخست مولوی کبودانی از علمای تربت جام جلسه را با قرائت قرآن آغاز نمود و سپس دکتر جلیل رحیمی در مورد خواسته های اهل سنت و به نمایندگی از علما، ائمه جمعه، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان سیاسی و بلوچ های اهل سنت مقیم مشهد ضمن اشاره به این که بزرگان اهل سنت از سکوت و صبر شما درس بزرگی آموختند، خواستار جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی در عرصه های مختلف گردید.

وی همچنین با ارائه گزارش مبسوطی از فعالیت ها و مشکلات مربوط به جامعه اهل سنت به ویژه مرزنشینان، خواستار توجه به توانمندی ها و ظرفیت های آنان شد و اظهار داشت: برادران اهل سنتی
 که در جمع شما حضور یافته اند پیشگامان اعتدال و میانه روی اهل سنت در شهرستان های استان خراسان رضوی هستند که در انتخابات اخیر بالای 85 درصد در انتخابات شرکت نموده و همه هم به اعتدال و میانه روی و دکتر روحانی رای داده اند.

دکتر رحیمی افزود نقش اصلی در بین مردم اهل سنت را علمای دینی اهل سنت به عهده دارند. اهل سنت خواهان احیای فصل سوم قانون اساسی هستند و توانایی این را دارند که در سطوح عالیه و وزارت خانه ها به کار گرفته شوند و باید در سطوح متوسط و مدیریت های محلی هم مانند بخشدار و فرماندار و دیگر مدیریت ها به نسبت حقوق خود به کار گرفته شوند.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما خواهان سرمایه گذاری اقتصادی در شرق کشور هستیم و می خواهیم که در شرق کشور مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شود و از ظرفیت خوب این قسمت از کشور به خوبی استفاده شود.

دکتر رحیمی ادامه داد: ما می خواهیم که اهل سنت در عبادات و امور دینی خود آزادی داشته باشند و استقلال حوزه های علمیه و مساجد ما حفظ شود، ما باید در شهرهای مختلف از جمله شهر تهران مسجد و عبادت گاه خود را داشته باشند تا چهره زیبای نظام به دنیا نشان داده شود و خلاف این امور را ظلم به نظام میدانیم.

بعد از دکتر رحیمی آقای هاشمی از دکتر رحیمی تشکر نمود و گفت: مشکل ما متطرفین و تندروها هستند که هم آبروی اسلام را میبرند و هم آبروی ما را، مطالبات شما هم بخشی از مطالبات ملی کشور است و من با خواسته شما موافقت دارم و اهل سنت هم همانطور که خود شما گفتید وقتی بوی اعتدال به مشام آنان رسید بالای 85 درصد در انتخابات شرکت کرده و به روحانی رای دادند.

هاشمی افزود: اگر سعه صدر داشته باشیم و تعصبات کور و بی دلیل نباشد نباید برای اهل سنت محدودیت وجود داشته باشد. ما اگر برای اهل سنت در کشور خودمان محدودیت ایجاد کنیم نمی توانیم در دیگر کشورها از حقوق شیعه ها دفاع کنیم و حقوق آنان را مطالبه نماییم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شما اهل سنت خودتان اساتید دانشگاه ها و روحانیون و روسای قبائل اهل سنت هرجا  می توانند با مقامات برای حقوق خود مذاکره و تلاش نمایند. آقای عبدالحمید هم در تهران بودند و با دکتر روحانی دیدار و گفتگوهای خوبی داشتند که به عنوان نمونه می تواند ادامه لازم را داشته باشد.

آیت الله هاشمی گفت: هموطنان اهل سنت خیرخواهانی هستند که باید به مشکلات آنان رسیدگی شود و من در فرصت های دیگری گفتگوهای بیشتر و دقیقتری با شما خواهم داشت. من از صبوری اهل سنت تشکر می کنم و زمانی که من مسئول جنگ بودم استقامت بچه های اهل سنت را در قبال متجاوزین مشاهده می کردم.