دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار امام علی رحمان ، رئیس جمهور تاجیکستان با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار امام علی رحمان ، رئیس جمهور تاجیکستان با آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تاجیکستان,تهران
  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در سفر به تهران با حضور در دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی ، با ایشان دیدارکرد.

در این دیدار پس از یادآوری خاطرات سفر آیت الله هاشمی به کشور تاجیکستان ،  پیرامون مسایل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار، جایگاه تاجیکستان برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را پراهمیت عنوان کرد و گفت: این توجه به اهتمام، ریشه در پیوندها و یگانگی فرهنگی، زبانی، تاریخی و دینی دو ملت دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی و جغرافیایی دو کشور، افزود: ظرفیت بالایی برای گسترش روابط ایران و تاجیکستان وجود دارد و هیچ محدودیتی در گسترش روابط با تاجیکستان در همه ابعاد امنیتی، سیاسی، فرهنگی واقتصادی وجود ندارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ظرفیت‌های همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه انرژی به ویژه انرژی برق‌آبی را بالا عنوان کرد و خواستار گسترش همکاری‌ها در این حوزه شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاریهای فرهنگی را مکمل گسترش سایر ابعاد روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: این همکاریها موجب تقویت مشترکات هویت ملی دو کشور می‌شود و لازم است توجه بیشتری به آن شود.

امامعلی رحمان نیز در این دیدار پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف را باعث خرسندی و افتخار ملت تاجیکستان عنوان کرد و خواستار گسترش همکاریها در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شد.

رییس‌جمهور تاجیکستان منافع مشترک دو کشور در منطقه را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: سه کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان با توجه به اشتراکات فرهنگی و زبانی می‌توانند همکاریهای گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

امامعلی رحمان در این دیدار از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای سفر به تاجیکستان دعوت به عمل آورد که مورد موافقت قرار گرفت.