دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی

موانع تشکیل احزاب بزرگ در کشور!!

  • دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام (تهران)
  • یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی صبح امروز به مناسبت بزرگداشت هفته احزاب و گرامیداشت شهدای هفتم تیر با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار دبیران کل احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالگرا و شخصیت‌هایی همچون محمدرضا بهشتی فرزند آیت‌الله شهید بهشتی، سبیه آیت الله شهید بهشتی، اصغرنیا عضو کانون جانبازان هفتم تیر، عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی، محسن صادقی دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر، حجت الاسلام مرتضوی کیاسری دبیرکل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی، جمشید ایرانی دبیرکل حزب فرزندان ایران، محسن صفرپور رئیس جبهه اعتدالگریان، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، حجت الاسلام محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، قدرتعلی حشمتیان دبیرکل جمعیت مستقلین، بابک آذرباد دبیرکل حزب ترقی، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، حسین طجرلو دبیرکل جمعیت طرفداران نظم و قانون و سهیلا مدارایی دبیرکل مجمع مشارکت‌های مردمی گیلان حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار اصغرنیا عضو کانون جانبازان هفتم تیر اظهار داشت: پیمان می‌بندیم که راه شهدای هفتم تیر آنها را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آخرین کلام آیت الله شهید بهشتی این بود که یاران من مانند ستارگان هستند، افزود: هر کسی و از هر دیدگاهی آیت الله شهید بهشتی را می‌ستاید و امروز خلأ این شخصیت بزرگ محسوس است. اما آنچه ما باید انجام دهیم این است که روش و منش بهشیتان را بشناسیم.

محمدرضا بهشتی فرزند آیت الله شهید بهشتی در ادامه به پشت تریبون رفت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سالروز شهادت شهدای هفتم تیر با اشاره به تکرار تاریخ گفت: زمانی که کربلا اتفاق افتاد، خون شهدای کربلا موجب شد که ذهن‌ها باز شود و روشنگری صورت گیرد.

وی با اشاره به حادثه هفتم تیر افزود: در زمان انقلاب اسلامی با توجه به فضایی که وجود داشت و هجمه شدیدی که نسبت به یاران امام خمینی (ره) صورت می‌گرفت، فضا به گونه‌ای شد که بعد از وقوع فاجعه هفتم تیر خون شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی موجب شد که فضای روشنگری در جامعه ایجاد شود و بعد از گذشت 34 سال، جامعه ما به این نتیجه رسیده که باید نگاه آیت الله شهید بهشتی را مورد توجه قرار می‌داد ونگاه و راه وی درست بود.

فرزند آیت الله شهید بهشتی افزود: چرا باید شاهد تکرار تاریخ باشیم. باید از تاریخ درس گرفته و اجازه ایجاد فضای مسموم و تبلیغات علیه یاران اصیل انقلاب را ندهیم.

بهشتی با تأکید بر اینکه تجربه کار حزبی یک تجربه موفق و لازم است، گفت: ما به تجربه کار حزبی رسیده‌ایم که باید وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل نبود حزب ما دچار سیاست‌بازان شده‌ایم، نه سیاست‌مداران و ما نباید با منطق خون آگاهی ایجاد کنیم.

در ادامه این مراسم محسن صادقی دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر و از فرزندان شهدای فاجعه هفتم تیر به پشت تریبون رفت و طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی و بعد از شهادت آیت الله شهید بهشتی تاکنون بیشتر به ابعاد حکومتی شخصیت شهید بهشتی توجه شده و ابعاد غیر حکومتی و همچنین شخصیت حقوقی وی در حزب جمهوری اسلامی به عنوان حزبی فراگیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر رسید که با دعوت از احزاب و تشکل‌های سیاسی فضایی ایجاد شود که به تمام ابعاد شخصیت آیت الله شهید بهشتی و شهدای حزب جمهوری اسلامی توجه شود که خوشبختانه با استقبال کم نظیر احزابی که در خانه احزاب گردهم آمده بودند، مواجه شدیم.

دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر افزود: ما پیشنهادی را مبنی بر اینکه روز شهادت آیت الله شهید بهشتی به عنوان روز احزاب و از هفتم تا چهاردهم تیرماه به عنوان هفته احزاب نامگذاری شود را به شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده‌ایم و امیدوارم که این هفته به عنوان هفته احزاب نامگذاری شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی کیاسری رئیس ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر در این دیدار با اشاره به شخصیت هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی دارای شخصیت والایی است که دارای ویژگی‌های ارزشمندی است. وی همیشه همراه ولایت و رهبری بوده است.

در خاتمه مراسم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ایراد سخن پرداخت.

جمشید ایرانی مدیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر افزود: آقای هاشمی گفت که قبل از انقلاب اسلامی احساس وجود تحزب در کشور وجود داشته است و ما از امام خمینی (ره) دو بار درخواست کردیم که بتوانیم حزب در کشور راه اندازی کنیم. ولی امام با این درخواست ما مخالفت می‌کرد و علت را نمی‌گفت و ما نیز آن را قبول می‌کردیم.

وی گفت: آقای هاشمی با اشاره به وجود احزاب کوچک مسلح همچون توده، کمونیسم، منافقین و حزب مسلح خط امام، گفت که احزاب قبل از انقلاب به سه دسته تقسیم بندی می‌شدند؛ دسته اول مارکسیست و دسته دوم التقاطی و دسته سوم گروه‌های انقلابی بودند اما تشکیلات منسجمی نداشتند و ما براین اساس به امام مراجعه کرده و اجازه تأسیس حزب فراگیر را درخواست کردیم. در زمان انقلاب عطش تحزب گرایی در ما وجود داشت و قبل از انقلاب توسط آیت الله مطهری در پاریس و آیت الله طاهری خرم‌آبادی در نجف از امام خمینی (ره) درخواست تأسیس حزب را کردیم و بعد از انقلاب زمانی که دلیل عدم اجازه امام را پرسیدیم، ایشان گفتند که دلیل عدم اجازه ما این بود که ممکن است ساواک شما را شناسایی کرده و برای شما مشکل ایجاد کند.

مدیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر یادآور شد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انتخابات حزب جمهوری اسلامی همیشه دموکراتیک بود، خاطرنشان کرد که فاجعه هفتم تیر و انفجار دفتر حزب جمهوری یک کودتا بود که ما آن را خوب شکست دادیم.

ایرانی اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه احزاب فناپذیر نیستند، یادآور شد که ممکن است که احزاب شکست بخورند و حزب دیگری تشکیل دهند.

وی تأکید کرد: آقای هاشمی گفت زمانی افرادی دور هم جمع شدند و قصد داشتند که حزب جمهوری اسلامی را فعال کنند ولی موانعی به‌وجود آمد و گویا عده‌ای تمایل ندارند که ما شاهد به وجود آمدن حزب فراگیر باشیم؛ ما اشتباه می‌کنیم که نمی‌گذاریم حزب بزرگ در کشور شکل بگیرد.

مدیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفت تیر افزود: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اگر احزاب در کشور به نحوی متولی باشند و گرانی و خرابی در کشور وجود داشته باشد، این مسائل متوجه حزب می‌شود نه متوجه نظام.

ایرانی افزود: آقای هاشمی یادآور شد که متأسفانه اولین مخالفت و تخریبی که در مورد شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی صورت گرفت از طرف روحانیت مرتجع و افرادی که به فعالیت حزبی اعتقادی نداشتند و گروه‌های التقاطی مسلح و خشن و وابسته بود و این روحانیت مرتجع عقیده داشت که با وجود روحانیون نیازی به حزب نیست.

وی یادآور شد: آقای هاشمی با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) درباره تعلق انقلاب به مردم گفت که در تأسیس حزب جمهوری شاهد بودیم که حزب جمهوری به صورت فراگیر در شهرستان‌ها شکل گرفت اما احزابی که به مردم توجه نداشتند، دچار شکست شدند و با توجه به اینکه در انتخابات مجلس شکست خوردند به سمت حرکات غیرقانونی و خشونت کور رفتند و توسط مردم حذف شوند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که اگر می‌خواهیم عزت انقلابی را به دست آوریم باید به حزب مردمی بازگردیم و احزاب شکست ناپذیر احزابی هستند که از دل مردم بیرون می‌آیند.