دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی کشور

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی کشور

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰
تشریح شرایط و مسائل مطبوعات/ پیشینه دینی و فرهنگی مردم ایران/ رمزهای پیروزی انقلاب اسلامی/ افزایش آگاهی مردم در سایه گسترش ابزار اطلاع‌رسانی/ وحدت ملی، راهکار عبور از گردنه‌های تاریخی/ ضرورت حضور نمایندگان همه سلایق در مجلس

جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی کشور در ساختمان قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند.

در آغاز این دیدار چند تن از حاضران به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسائل سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی پرداختند.

یکی از آنان در خصوص رکود سیاسی حاکم در بخشی از فعالان سیاسی کشور گفت: «بیم و هراس فعالان از مچ‌گیری‌ها و پرونده‌سازی‌ها باعث شده که رخوت فضای سیاسی را فرا بگیرد و اگر دقت شود در یک جناح یکه‌تازی‌های سیاسی و در جناح دیگر انزوای سیاسی حاکم است.»

یکی از آنان درباره فضای سیاسی دانشگاه‌ها گفت: «متأسفانه چنان با تشکل‌های سیاسی غیرهمسو در دانشگاه‌ها برخورد می‌کنند که دانشجویان رغبتی به حضور در برنامه‌های سیاسی ندارند.»

در خصوص مسائل مطبوعاتی کشور نیز یکی از فعالان رسانه‌ای گفت: «محدودیت‌ها در همه رسانه‌ها فراگیر شده و فقط مختص روزنامه‌ها نیست. در آن طرف بعضی از آدم‌های منتسب به یک جریان خاص هر توهین و تهمتی را در قالب خبر به رقبای سیاسی نثار می‌کنند و از مصونیت کامل برخوردارند. حتی جوابیه‌ها و تکذیبیه‌ها را هم منتشر نمی‌کنند.

این مسائل باعث مهاجرت گروهی بسیاری از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه‌ای به خارج از کشور و جذب آنها از سوی شبکه‌های ضدانقلاب شده است.»

در ادامه این دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بر حق دانستن نگرانی‌ها و دغدغه‌های جمع گفتند: باید برای تلطیف فضا تلاش کرد و امیدوار بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در مورد تحلیل وضعیت دشوار کنونی کشور و نیز راهکار خروج از مشکلات، به پیشینه دینی، تاریخی و فرهنگی مردم ایران اشاره کردند و گفتند: مردم ایران و طبقات گوناگون آن به لحاظ تاریخی و فرهنگی نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان سوم همواره پیشرو بوده و مصداق بارز آن، پیشگامی آنان در دو انقلاب بزرگ مشروطه و انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تحولات و انقلاب‌های کنونی مردم منطقه، به مبارزات مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بر ضد استبداد و استعمار اشاره کردند و با یادآوری جلوداری حوزه و دانشگاه در این حرکت عظیم گفتند: رمز پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید همه گروه‌های حاضر در صحنه به پیشتازی روحانیت و نیروهای مذهبی، برهدف مشترکشان یعنی نابودی استبداد داخلی و استعمار خارجی بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وحدت و همدلی میان تمام آحاد جامعه را دلیل فرار مذبوحانه شاه و هواداران خارجی از ایران اسلامی خواندند و تصریح کردند: زمانی که مردم، اتحاد میان مبارزان را پشت‌سر حضرت امام مشاهده کردند، تجمعات و اعتراضات عظیم مردمی هم شکل گرفت که در نهایت منجر به سقوط رژیم دیکتاتور پهلوی شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های مطرح شده را معقول، دلسوزانه و خواست اکثریت قاطع جامعه دانستند و راه خروج از مشکلات را بازگشت به اتحاد و همدلی قبل و بعد از انقلاب خواندند و تصریح کردند: امروز به برکت ابزارها و وسایل ارتباط جمعی پیشرفته، آگاهی ملت‌ها از حقوق خود و نیز راهکارهای پیش‌رویشان برای مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی افزایش چشمگیری یافته و در چنین شرایطی تحریف حقایق و عملکرد خارج از عدالت هم بسیار سخت و حتی غیرممکن شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «در همه شرایط باید امید به بهبود و اصلاح را حفظ کرد»، به نزدیک بودن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: در اواخر دوران رژیم پهلوی، با استبداد و سختگیری‌هایی که حاکم کرده بود، بسیاری از مبارزان مأیوس بودند، اما امام (ره) ناامیدی‌ها را زدودند و راه روشن مردم را که اتحاد و همدلی بود، نشان دادند و همین امر به پیروزی کم‌هزینه انقلاب اسلامی ایران منجر شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازگشت از خطا، رجوع به مردم و ایجاد و تقویت اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان خود مردم و گروه‌های سیاسی را راهکار عبور از گردنه‌های سخت مقطع کنونی نظام و انقلاب خواندند و با بیان اینکه «در هیچ مقطعی از مقاطع انقلاب بی‌تفاوت نبوده و همواره راهکارهایش برای عبور از تنگناها و مشکلات را بیان داشته»، تصریح کردند: مواضع و راهکارهایم را همواره با تجربه، دوراندیشی و تأمل اتخاذ و بر آنان تأکید کرده‌ام.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سئوالی در مورد انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر احترام کامل به مواضع همه گروه‌ها برای حضور در این صحنه گفتند: همان‌گونه که قبلاً گفته‌ام، در انتخابات آینده حزب، داوطلب و کسی را تعیین نکرده‌ام و در ملاقات با اقشار گوناگون هم به دیدگاه‌های آنان در مورد انتخابات احترام گذاشته‌ام.

در انتهای این دیدار هم برخی از فعالان مطبوعاتی، سیاسی و دانشجویی حاضر، به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در مورد مسائل کشور پرداخته و خواستار حضور فعال‌تر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای برون‌رفت از مشکلات شدند.