دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از جوانان فعال در عرصه سیاست

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از جوانان فعال در عرصه سیاست

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰
ضرورت پاسخ مسئولین به انتقادات/ جوانان، سرمایه‌های کشور و انقلاب/ امتیازات الان در مقایسه با دوران پهلوی/ گسترش دانشگاه‌ها در انقلاب اسلامی/ ضررهای اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه‌ها/ تعطیلی تولید یعنی افزایش بیکاری

جمعی از جوانان در عرصه سیاست در ساختمان قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند.

در آغاز این دیدار ابتدا آقای احسان باکری، فرزند شهید باکری پس از معرفی حاضران در جلسه گفت: «این دوستان که همه آنها از جوانان می‌باشند، اگرچه به اهل نظام وفادارند، اما نسبت به خیلی از عملکردهای مسئولین در سطوح مختلف انتقاد دارند.»

وی گفت: «این انتظار به حق است که شخصیت‌هایی چون شما که هم پایه‌گذار این نظام بودید و هم در تمام این سالها مسئولیت‌های مهم و کلیدی داشتید، به این انتقادها پاسخ دهید. به همین خاطر خدمت رسیدیم تا پاسخ انتقادهای خود را بگیریم.»

در ادامه این دیدار چند تن از جوانان به طرح دیدگاه‌های خویش درباره مسائل مختلف کشور در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی، ارزشی، علمی، دانشگاهی و... پرداختند و خواستار پاسخ شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنانشان جوانان را سرمایه‌های هر کشور، مخصوصاً ایران و انقلاب اسلامی دانستند و با اشاره به حضور جوانان ایرانی در سالهای مبارزه، سالهای دفاع مقدس و سالهای سازندگی و پس از آن گفتند: «الان عرصه حضور جوانان اگرچه همان، یعنی حضور در میدان انقلاب اسلامی است، اما با توجه به شرایط زمانی و مکانی، مصادیق حضور فرق کرده و جوانان باید با درک این شرایط وارد میدان شوند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به انتقادات جوانان گفتند: اگرچه در بسیاری از انتقادها با شما هم‌عقیده هستم، اما مثل شما فکر نمی‌کنم، چون شرایط زمان پهلوی را کاملاً درک کردم و وقتی آن زمان را با الان مقایسه کنیم، علی‌رغم همه کمبودها و انتقادها، این دوره را بسیار ممتاز می‌دانم.

ایشان به عنوان یکی از مصادیق مقایسه این دوره با دوره پهلوی به اوضاع دانشگاه‌ها اشاره کردند و گفتند: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران فقط 150 هزار دانشجو داشتیم و الان شما می‌بینید که دانشگاه‌ها در همه شهرها گسترش یافت و جوانان مشغول تحصیل هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه این دیدار در پاسخ به بعضی از سؤالات در خصوص آینده اوضاع کشور گفتند: به الطاف خداوندی امیدوار باشید که این انقلاب را حفظ می‌کند. فقط باید تلاش کنیم که از کسانی باشیم ک مشمول لطف خدا می‌شوند. چون خدا با هیچ کس عقد اخوت نبسته و کمک‌های الهی شرایطی دارد که باید داشته باشیم.

ایشان با ابراز نارضایتی از اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور، مشخصاً از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نام بردند و گفتند: اگر مسئولان اجرایی در اجرای این طرح فقط به موارد قانونی عمل می‌کردند، یادگار بسیار خوب از خود به جای می‌گذاشتند. من دو سه سال قبل گفتم که این کار در اقتصاد ما یک جراحی سخت و دشوار است و باید مواظب باشیم باعث خون‌ریزی نشود. منظورم بعضی از مسائل است که این روزها بروز کرده، مثل تعطیلی خیلی از کارخانه‌های تولیدی و افزایش بیکاری و وابستگی بیشتر کشور به نفت و فراورده‌های نفتی.