دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و دانشگاه‌های قم

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و دانشگاه‌های قم

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰
نگرانی محققین و مدرسین حوزه علمیه قم/ ضرورت پاسخ به شبهات/ پیشتازی روحانیت در مبارزه/ مباحث مبارزین مذهبی با گروه‌های الحادی/ استقبال اقشار جامعه از مواضع امام خمینی (ره)/ چرایی آغاز حرکت‌های انحرافی در انقلاب/ احترام قوانین برای امام راحل/ اشتباه برخی از علما از جریان انحرافی/ مشکلات حاکمیت سلیقه به جای قانون/ عوامل پیروزی و تداوم انقلاب/ اهمیت تبیین مبانی دینی

جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی قم در سفر به تهران با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

در آغاز این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق قادری، یکی از روحانیون قم ضمن معرفی حاضران و تشکر از وقت دیدار، گفت: «دوستان که در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها مشغول تدریس به جوانان طلبه و دانشجو هستند، خودشان درباره بعضی از مسائل سؤالاتی دارند که خدمت شما رسیدند تا پاسخ بشنوند و این پاسخ را در کلاس‌ها به دیگران انتقال بدهند.»

ایشان در ادامه گفت: «متأسفانه یک نگرانی عمیق، جامعه محققین و مدرسین ما را فراگرفته که اگر روند امور به همین شکل ادامه یابد، دیگر نمی‌توانیم به مطالبات بر حق مردم که بعضاً شامل مسائل ضروری معیشتی می‌شود، پاسخ بدهیم.»

در ادامه دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی نگرانی‌های به حقی که در جمع روحانیون و بزرگان حوزه‌های علمیه حاکم است، پاسخ به سؤالات را حق مردم، محققین و روحانیون خواندند و تصریح کردند: به سؤالات و شبهات جدی که مطرح است باید پاسخ‌های مستدل، صریح و روشن داد تا شبهات برطرف شود.

ایشان گفتند: مردم و اقشار مختلف جامعه توقعات و انتظاراتی از حکومت اسلامی داشته و دارند که با گذشت سه دهه از تأسیس نظام اسلامی، خواستار تحقق کامل این انتظارات هستند.

ایشان در ادامه با اشاره به پیشتازی روحانیت در مبارزه با حکومت‌های جبار و مستبد در طول تاریخ، حرکت اعتراضی حضرت امام (ره) و یارانش قبل از انقلاب را یادآور شدند و گفتند: روزی که مبارزه سیاسی در خدمت امام آغاز شد، تاکید و سخن مبارزین، با مردم این بود که اگر نظام اسلامی حاکم شود مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به مباحثات فراوان مبارزان مسلمان با گروه‌های الحادی، التقاطی و لیبرال‌ها در زمینه مبانی، مشخصات و محاسن حکومت اسلامی اشاره کردند و با بیان رسیدن به دلایل قانع‌کننده در زمینه تأسیس حکومت اسلامی تأکید کردند: همین مبانی روشن در زمینه حکومت اسلامی بود که باعث شد حرکت مبارزاتی حضرت امام (ره) در حوزه علمه قم و سایر شهرها مورد استقبال روحانیون، علما و نخبگان جامعه و بویژه آحاد مردم قرار گیرد، البته افرادی در جمع روحانیون نیز وجود داشتند که مخالف حضور و دخالت علما و روحانیت در سیاست و مبارزه بودند و علت آنرا بی‌اثر دانستن مبارزه به دلیل شقاوت طاغوت می‌دانستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان مواضع و مبانی روشن امام (ره) در مبارزه علیه رژیم طاغوت را موجب استقبال گسترده اقشار گوناگون شهری و روستایی و گسترش مبارزه علیه نظام حاکم خواندند و تصریح کردند: با اوج‌گیری انقلاب باز هم این روحانیت بودند که پیشتاز مبارزه و جلودار تظاهرات مردمی بودند که در نهایت منجر به سرنگونی شاه و حاکمیت اسلام و مردم در جامعه شد.

ایشان به وقایع دوران مبارزات که منجر به تأسیس نظام جمهوری اسلامی شد اشاره کردند و گفتند: البته ازهمان ابتدا به خاطر حاکم شدن فضای رادیکالی متأثر از افکار چپ، تندروی‌ها و افراط کاری‌هایی صورت گرفت به گونه‌ای که حتی بعضی قصد داشتند همه چیز را به صورت دولتی اداره کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مرور وقایع دوران جنگ و سازندگی، به اداره قابل قبول کشور براساس برنامه‌های پنج ساله و با وجود کمبود شدید منابع اشاره کردند و تصریح کردند: متأسفانه حرکت‌های انحرافی از مسیر اصلی انقلاب زمانی شروع شد که برخی جریان‌های فکری، وجود روحانیت، علما و مراجع را مانع رسیدن به اهداف خود دیدند و سعی کردند برنامه‌های خود را برای تضعیف این شجره طیبه و منزوی کردن مدیران لایق عملیاتی کنند.

ایشان هدف اساسی تأسیس حکومت اسلامی را تحقق عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اجرای شریعت، احکام، اعتقادات و اخلاقیات اسلامی عنوان کردند و با بیان اینکه «اگر قبح و زشتی تجسس، زورگویی، اهانت و بی‌بندوباری و نیز دروغ، تهمت، بداخلاقی که از مسلّمات قرآن و اسلام است- شکسته شود دیگر جایی برای دفاع از اسلام در میان مردم و به خصوص جوانان باقی نمی‌ماند» تأکید کردند: حضرت امام (ره) تخلف از قانون مصوب حکومت اسلامی را با هر بهانه‌ای حرام می‌دانستند، ولی شاهدیم متأسفانه در برخی موارد علناً به قانون دهن‌کجی شده و به آن عمل نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اجرای ناقص برنامه پنج ساله چهارم، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب و ابلاغی رهبری معظم انقلاب، قوانین مصوب مجلس و فسادهای کلان را نمونه‌ای بارز در این زمینه خواندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «برون رفت از مشکلات موجود بدون مشارکت جدی حوزه‌های علمیه و روحانیت مشکل خواهد بود» پذیرش اشتباه و بازگشت به خواست اسلام و مردم را قدم اول اصلاح امور عنوان کردند و گفتند: اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و مدبرانه عمل کنیم، قطعاً مردم خوب و وفادار ایران هم در اصلاح امور بیشتر مشارکت خواهند کرد.

ایشان در ادامه درباره لزوم پاسخگو و نظارت‌پذیر کردن مسئولان و نیز تسهیل مشارکت مردم، گروه‌ها و احزاب در اداره جامعه گفتند: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن در ذات خود مترقی و متناسب نیازهای جامعه است و در حال حاضر نیز از توانایی قابل قبولی برای ایجاد توسعه و پیشرفت و احقاق حقوق مردم برخوردار است، اگرچه نقایصی هم دارد که باید در زمان مناسب برطرف کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ابراز عقیده کردند: آنچه باعث بروز مشکلات شده قانون اساسی و نظام نیست بلکه حاکم کردن سلایق فردی بر قانون و سیستم حکومتی و نیز خارج ساختن مسوولیت‌ها و عملکردها از حوزه نظارت‌های قانونی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نادیده گرفته شدن نهادهای مردمی، تشکل‌های سیاسی و مشارکت مردم و نخبگان، با بیان اینکه «حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز انتخابات و مشارکت مردمی و گروه‌ها در جامعه تعطیل نشد» گفتند: برگزاری انتخابات پرشور با همدلی و مشارکت همه گروه‌ها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچ‌گاه تک صدایی و انحصارگرایی جوابگوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود.

ایشان تصریح کردند: حضور دائمی مردم در صحنه و مشارکت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره کشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام (ره) و رهبری بوده و هیچ کس منکر آن نیست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره لزوم تبیین و روشن شدن مبانی دینی نظارت و کنترل قدرت، این مهم را یکی از مباحث همبستگی مبارزان انقلاب با گروه‌های دیگردر زندان‌های شاه خواندند و گفتند: به لحاظ دینی و شرعی و نیز روایات ائمه معصومین (ع)، مبانی و لزوم کنترل و نظارت‌پذیری قدرت روشن است و شک و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد، اما ممکن است در مواردی توجهی به این مبانی نشود؛ چراکه برخی انحصارطلبانه، نظارت و کنترل براساس قانون را بر نمی‌تابند.