دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای هیأت مدیره تعاونی و سندیکای صنایع کنسروسازی کشور

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای هیأت مدیره تعاونی و سندیکای صنایع کنسروسازی کشور

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰
امنیت غذایی، از دغدغه‌های همیشگی کشور/ تنوع آب و هوایی، امتیاز ایران برای تأمین مواد غذایی/ امنیت پایدار، رکن اساسی سرمایه‌گذاری/ عدم توجه به تولید در طرح هدفمندی یارانه‌ها/ واردات بی‌رویه، مخلّ تولید داخلی/ تأمین غذای مردم، وظیفه حکومت‌ها/ ضرب‌المثل ماهی و تور ماهیگیری

جمعی از اعضای هیأت مدیره شرکت تعاونی و سندیکای صنایع کنسروسازی کشور در ساختمان قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار امنیت غذایی را یکی از دغدغه‌های اساسی و همیشگی کشورها خواندند و با اشاره به راهبردی بودن غذا و صنایع غذایی در سیاست‌های کلان کشورها گفتند: حمایت از صنایع غذایی و تبدیلی اولویتی بدیهی در اقتصاد دارد و هرگونه ضربه و صدمه به کشاورزی و امنیت غذایی مردم، آسیب‌هایی جبران ناپذیر برای کشور به بار خواهد آورد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تنوع آب و هوایی، امکانات فراوان و سرمایه‌های انسانی بسیار خوب کشور، جمهوری اسلامی ایران را یکی از قطب‌های اول تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در منطقه خواندند و با تاکید بر لزوم استفاده از مزیت‌های موجود در این زمینه، گفتند: متأسفانه در حال حاضر کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی ما همانند سایر بخش‌های تولیدی و صنعتی از نبود برنامه و حمایت‌های مادی و معنوی رنج می‌برد، به گونه‌ای که بخش بزرگی از صنایع و شهرک‌های صنعتی از چرخه تولید و ثروت‌آفرینی خارج شده‌اند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ثبات و امنیت پایدار را رکن اساسی هرگونه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی خواندند و با اشاره به شوک‌های گاه و بی‌گاهی که به اقتصاد کشور وارد می‌شود، تصریح کردند: متأسفانه در مفسده اقتصادی اخیر، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ضربه اساسی خوردند، چرا که این بلیه بزرگ مجرای حیاتی تزریق نقدینگی به تولید و اقتصاد که اعتبارات و تسهیلات بانک‌هاست را تا حد زیادی مسدود کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این بوده که بخش عمده‌ای از درآمدهای حاصل از این قانون به سمت حمایت از تولید و صنعت کشور هدایت شود گفتند: متأسفانه از اجرای این طرح مهم بیشتر توزیع پول در جامعه اجرا می‌شود و هدف اصلی که حمایت از صنعت، تولید و کشاورزی کشور بود مغفول مانده که نتیجه آن وضعیت نگران‌کننده تولید، صنعت و کشاورزی کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات بی‌رویه کالا و محصولاتی را که صنایع کشور به خوبی قادر به تأمین در داخل و نیز صادرات هستند، مورد انتقاد قرار دادند و با اشاره به تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن بخش بزرگی از کارخانه‌ها و صنایع کشور، تأکید کردند: دلسوزی و خدمت به اقتصاد کشور این است که سهم صنایع و تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود تا در آینده شرمنده تولیدکنندگان زحمت کش و شریف کشور نشویم.

ایشان تأمین غذای مردم را یکی از وظایف حکومت‌ها دانستند و تأکید کردند: البته این نکته به این معنا نیست که مردم در خانه‌های خود بنشینند و دولت هر روز صبح نان آنها را بدهد. بلکه مانند آن ضرب‌المثل به جای اینکه هر روز به مردم یک ماهی بدهد که شکم خود را سیر کنند، به آنها تور ماهیگیری بدهد تا خودشان صید کنند.

در آغاز این دیدار چند تن از حاضران با اشاره به مشکلاتی که صنایع تولیدی کشور به آن دچار شدند، به بیان دیدگاه‌های خویش درباره چرایی این موضوع و چگونگی حلّ این مشکل پرداختند.

یکی از حاضران در این باره گفت: «متأسفانه در سطح اجرایی برنامه‌ها و فعالیت‌ها به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان احساس می‌کنند به جای فعالیت در تولید، اگر به سوی واردات بروند، هم عزیزتر می‌شوند و هم سود بیشتری می‌برند.

یکـی دیگر از حاضران با اشاره به تدوین سیاست کلـی اصلاح اصل 44 از سوی مجمع

تشخیص گفت: «متأسفانه هنوز هیچ رویکردی برای توجه به بخش خصوصی وجود ندارد و حتی واگذاری‌ها هم به‌گونه‌ای است که از دولتی‌ها به شبه‌دولتی‌ها رسیده و این به ضرر اقتصاد کشور است.