دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰
تاریخچه حزب اسلامی کار/ فعالیت‌های سیاسی حزب اسلامی کار/ از خانه کارگر تا حزب اسلامی کار/ ذات اصلاح‌طلبی حزب اسلامی کار/ ساختار حزب اسلامی کار/ ارکان دین اسلام/ جایگاه اخلاق در اسلام/ فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی/ اهمیت قانون و مجریان صالح/ خسران عدم نظارت/ اهمیت هوشیاری نهادهای نظارتی/ ضرورت تقویت تشکّل‌های دانشجویی/ بیداری ملت‌ها، سرمایه‌ای برای آینده/ اضمحلال تدریجی حکومت استبدادی

اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

 

در آغاز این دیدار آقای جعفری، یکی از اعضای شورای مرکزی درباره حزب اسلامی کار گفت: «حزب اسلامی کار یک حزب اصلاح‌طلب است که بعد از انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری ۱۳۷۶ از بطن خانه کارگر به دبیرکلی ابوالقاسم سرحدی‌زاده، با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی به وجود آمد و در تاریخ ۵/۱۱/۱۳۷۷ از وزارت کشور اجازه فعالیت یافت و در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۷۷ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. حزب اسلامی کار از احزاب مهم اصلاح‌طلب و تأثیرگزار در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است که با به کارگیری توان انسانی، اجرایی و مالی خانه کارگر در انتخابات سال ۸۰ از سیدمحمد خاتمی، سال ۸۴ از هاشمی رفسنجانی و در سال ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت جدّی کرد.»

وی درباره زمینه‌های شکل‌گیری حزب گفت: «پس از وقایع سال ۱۳۶۰ و انحلال حزب جمهوری اسلامی، شاخه کارگری این حزب منحل شد و با نام خانه کارگر جمهوری اسلامی به فعالیت خود ادامه داد و دارای تشکیلات گسترده و منسجمی در سطح کشور شد. این تشکّل به عنوان مدافع حقوق کارگران در جمهوری اسلامی ایران، توسط علیرضا محجوب، حسین کمالی، علی ربیعی، رضا محمدولی، محمد دانشور، اسرافیل عبادتی و محمود اسدی تأسیس شد و آنها در تاریخ 15/10/1370 از وزارت کشور اجازه فعالیت گرفتند.

در انتخابات مجلس پنجم خانه کارگر، با حزب کارگزاران سازندگی ائتلاف کردند و با آرای قابل ملاحظه‌ای وارد مجلس شدند و اقلیت مجلس را به دست گرفتند. در این دوره نامزدهای اصلی خانه کارگر یعنی علیرضا محجوب، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، و سهیلا جلودارزاده به مجلس راه یافتند و در مجلس پنجم جزء ائتلاف نیروهای چپ و کارگزاران (مجمع حزب‌الله مجلس) که گرایش‌های اصلاح‌طلبانه میانه‌رو داشتند در مقابل جناح اکثریت مجلس که اکثراً از جناح راست سنتی یعنی جامعه روحانیت مبارز و جمعیت موتلفه اسلامی بودند قرار داشتند. در انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری، خانه کارگر در ائتلاف جبهه دوم خرداد از سیدمحمد خاتمی حمایت کرد بعد از انتخاب شدن خاتمی به ریاست جمهوری و در راستای تحقق شعارهای رئیس جمهور مبنی بر توسعه سیاسی عده‌ای از اعضای مرکزی تشکیلات خانه کارگر تصمیم به ایجاد حزب جدیدی به نام حزب اسلامی کار با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی گرفتند. بدین ترتیب با ایجاد حزب اسلامی کار، فعالیت سیاسی در حزب اسلامی کار و فعالیت صنفی و کارگری در خانه کارگر تفکیک شدند و به نوعی وظیفه سیاست‌گذاری کلان برای خانه کارگر بر عهده حزب اسلامی کار گذاشته شد.

هدف حزب کار ایجاد تغییرات عمیق در ساختار اقتصادی برای رشد و تولید صنعت و ایجاد تحولات فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف باید در ساختار قدرت سیاسی موقعیتی برای تولید ایجاد می‌نمودند و مادامی که در این ساختار سیاسی نیروهای مولد و نمایندگان آنها جایی وجود نداشته باشد، این اهداف مهم دست نیافتنی است. اگر جایگاه مناسب را در هرم قدرت پیدا می‌کردند به این اهداف مهم دست می‌یافتند و اصلاحات اقتصادی موردنظرشان با مشکلات کمتری تحقق می‌یافت.

ابوالقاسم سرحدی‌زاده (دبیرکل سابق حزب اسلامی کار) علت تشکیل این حزب و جدایی آن از هسته اولیه آن یعنی خانه کارگر را چنین بیان می‌کند: خانه کارگر نهادی است که برای پیگیری نیازهای صنفی جامعه کارگری تشکیل شد و کمتر محتوای سیاسی دارد. از آنجا که خانه کارگر به این نقصان در مجموعه خود پی برد تصمیم به این گرفته شد که حزب اسلامی کار به وجود بیاید. این حزب در واقع از بطن خانه کارگر و بنا به ضرورت فعالیت‌های سیاسی کارگران تأسیس شد تا به عنوان نماینده سیاسی مجموعه نیروهای مولد که بخشی از آنان را کارگران تشکیل می‌دهند، از تمامی ابزارها از جمله ابزار سیاسی برای ارتقاء تولید و اعتلای مفهوم کار استفاده کند.

در ادامه این دیدار آقای نمازی، یکی دیگر از اعضا درباره عملکرد سیاسی حزب گفت: «این حزب اصلاح‌طلب عموماً دارای دیدگاه‌های به اصطلاح چپ سنت‌گرا و بعضاً چپ
مدرن می‌باشد. در عین حال این حزب را می‌توان به دلیل مواضع معتدل و به دور از افراط و تفریطش جزء احزاب چپ معتدل به حساب آورد.

این حزب بعد از تشکیل، همچون خانه کارگر به دلیل قرابت فکری، وارد ائتلاف جبهه دوم خرداد شدند. در انتخابات مجلس ششم این حزب همگام با دیگر گروه‌های جبهه دوم خرداد توانست آرای زیادی را به خود اختصاص دهد، به طوری که ۱۰ نفر از نیروهای نزدیک به این حزب وارد مجلس شدند از آن جمله می‌توان، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، سهیلا جلودارزاده و عبدالرحمن تاج‌الدین اشاره کرد. به طورکلی حزب اسلامی کار رابطه بسیار خوبی با جناح چپ و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دارد و در مواضع سیاسی و فعالیت‌های سیاسی مقید به خرد جمعی چه در خود حزب و چه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

هم‌اکنون دبیرکل این حزب حسین کمالی است که ۱۲ سال وزیر کار و امور اجتماعی در کابینه اول و دوم حضرت عالی و کابینه اول محمد خاتمی بوده است. او معتقد است: تفکراتی را که در مجموعه حزب داریم، تفکرات مبتنی بر دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه است و اصلاح‌طلبی هم نه به معنای مقابله با دیگران بلکه به معنای دستیابی به شرایط و موقعیت‌های بهتر است.»

در ادامه این دیدار آقای صفری در پاسخ سؤال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص ساختار حزب گفت: «رئیس سازمان زنان این حزب الهه راستگو، رئیس سازمان دانشجویی این حزب مهدی جعفری و رئیس سازمان بازنشستگان حزب اسلامی کار مهرانگیز جعفری می‌باشند.

رئیس دفتر سیاسی این حزب نیز علی تقی حسینی و معاون آموزش این حزب نیز مسعود منشوری است.»

پس از آن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، اعتقادات، عبادات و اخلاقیات را سه رکن اساسی دین مبین اسلام خواندند و با تأکید بر لزوم پایبندی و اجرای همزمان و جمیع این اصول تصریح کردند: اگر به دور از سلایق شخصی، مجموع عقاید، اخلاقیات و عبادات اسلام با هم عمل شود، جامعه دارای تعادل خواهد بود و در غیر این صورت نظام جامعه اسلامی دچار اخلال و رفتار و گفتار دچار تناقض خواهد شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه براساس آیات قرآن تبعیض در اجرای اصول اسلام کفر به همراه دارد، گفتند: نمی‌شود در جامعه مکرر بر عبادات و عقاید تأکید کرد و چشم بر روی اخلاقیات بست، چرا که این سه رکن با هم جامعه را اسلامی می‌سازند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظن»، تجسس در افکار و عقاید و زندگی مردم را از مسائل مورد مذمت دین اسلام خواندند و تأکید کردند: همه ما باید هوشیار باشیم که اگر برخی اعمال و رفتار ما خلاف دستورات قرآن و اسلام است، توبه و بازگشت کنیم چرا که صلاح و اصلاح جامعه در سایه بازگشت از خطا رخ خواهد داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش تقید به قانون و داشتن مجریان صالح را دو رکن اساسی حیات سیاسی هر جامعه‌ای خواندند و با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از معضلات کنونی کشور عدم پایبندی به قانون و یا عمل سلیقه‌ای و گزینشی به قانون است، تصریح کردند: ایجاد تزلزل در قانون و عمل نکردن به آن، هرج و مرج و فساد به همراه خواهد داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فعال و در صحنه بودن افکار عمومی و رسانه‌های مسئول را از الزامات پایبندی به قانون توسط مجریان خواندند و گفتند: خارج کردن افکار عمومی و رسانه‌ها از حوزه نظارت بر عملکرد مسئولان کشور خسران جبران‌ناپذیری را برای جامعه به همراه دارد که مفسده اقتصادی اخیر نمونه بارز این مسئله است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هوشیاری و عمل به وظایف توسط نهادهای نظارتی را شرط عدم تکرار و اصلاح مفاسد اقتصادی و اداری خواندند و گفتند: همه ارگان‌ها و سازمان‌ها باید به وظایف خود به درستی عمل و از خود سلب مسئولیت نکنند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش فعالیت آزاد و مسئولانه تشکل‌های دانشجویی را از الزامات دانشگاه پیشرو نیز جامعه پویا خواندند و تصریح کردند: مسئولان و تصمیم‌گیران کشور باید طوری عمل کنند تا دانشجویان و جوانان با سلایق گوناگون مشتاقانه در تشکل‌های دانشجویی حضور و کشور و انقلاب را از آن خود بدانند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بیداری ملت‌ها را سرمایه بزرگی برای آینده خواندند و گفتند: افزایش آگاهی و دانش، گسترش رسانه‌های جدید و مضاعف شدن روحیه امید، آینده بهتری را برای منطقه و کشور عزیز ایران نوید خواهد داد.

ایشان از تحولات منطقه‌ای به عنوان خیزش مبارک اسلامی نام بردند و گفتند: زور و تحمیل در عصر کنونی توسط افکار عمومی آگاه پذیرفته شده نیست و دیکتاتورها رفتنی و در حال نابودی هستند.

در پایان این دیدار هم دوباره چند نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به طور جداگانه گزارشی از معضلات و مشکلات پیش روی تأسیس و فعالیت تشکل‌های دانشجویی و نیز تحولات و معضلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ارائه کردند و خواستار توجه بیشتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این مسائل شدند.