دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز

  • تهران
  • دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
افزایش مشکلات کشاورزان در دولت دهم/ تعطیلی مراکز تولید/ تأثیرات بخش کشاورزی در اقتصاد کشور/ اقدامات پژوهشی خانه کشاورز/ سرمایه‌گذاری، نیاز حیاتی تولیدات کشاورزی/ واردات، آفت کشاورزی/ توانمندی‌های ایران در کشاورزی/ عواقب بی‌توجهی به نیازهای اساسی کشور/ تنش‌زدایی، از الزامات توسعه سرمایه‌گذاری/ آگاهی و وفاداری مردم به انقلاب

دبیر کل و اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز در ساختمان قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند.

در آغاز این دیدار آقای دکتر عیسی کلانتری با اشاره به اشکالات و مشکلاتی که در راه
تولید، مخصوصاٌ تولیدات کشاورزی قرار دارد، گفت: «عدم توجه به کارشناسی‌های مجربین دلسوز باعث شده که کشاورزی کشور در طرح هدفمندی یارانه‌ها به خاطر گران شدن عوامل تولید سیر نزولی بگیرد و کشاورزان هیچ رغبتی برای کار نداشته باشند.»

وی گفت: «این مشکل در دامپروری و مرغدای بسیار سخت‌تر است و بسیاری از مراکز تولیدی عملاً تعطیل شدند.»

در ادامه یکی دیگر از حاضرین با بیان فهرست‌وار مشکلات کشاورزان کشور از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استمداد طلبید که به فکر کشور و انقلاب اسلامی باشید.

وی گفت: «اگر این شیوه تا دو سه سال دیگر ادامه یابد، باید منتظر واردات نان چینی به کشور باشیم.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه دیدار با بیان اینکه «در حرف‌های شما دلسوزی بوده و هیچ اما و اگری ندارم»، گفتند: متأسفانه این روزها بسیاری از مراکز تولید چنین حالتی دارند و همه گلایه‌مند هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مشکل بخش کشاورزی در کل اقتصاد کشور تأثیرگذار است، اظهار کردند: نیازهای حیاتی بشر همواره متعدد بوده، اما بخش غذا و کشاورزی مهمترین و راهبردی‌ترین نیاز مردم به حساب می‌آید.

ایشان کشاورزی را تأمین‌کننده خاموش و بدون هیاهوی نیاز غذایی بشر در طول تاریخ خواندند و با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بخش در ایران پس از انقلاب اسلامی، تصریح کردند: پس از پایان جنگ تحمیلی، برنامه‌ریزان کشور به این نتیجه رسیدند که سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه کشاورزی و بخش‌های جانبی آن، نظیر آب و دامداری بیش از دیگر بخش‌ها نیاز به حمایت و رشد دارد، لذا به‌گونه‌ای عمل شد که در پایان برنامه‌های پنج ساله دوم و سوم در اکثر قریب به اتفاق محصولات کشاورزی به خوداتکایی قابل قبولی رسیده بودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات ارزنده پژوهشی و تحقیقی خانه کشاورز که در اختیار مسئولان امر هم قرار گرفته، غفلت از هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها را که حمایت از تولید و کشاورزی بود، یادآور شدند و گفتند: قرار بر این بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید و کشاورزی صاحب نقدینگی و سرمایه‌گذاری شود، اما در حال حاضر از این بخش‌ها به طور کامل حمایت نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی، سرمایه‌گذاری را نیاز مبرم و حیاتی تولید و کشاورزی خواندند و با ابراز تأسف از سیر نزولی شدید در این زمینه گفتند: در حال حاضر تنها کسانی که عاشق کشاورزی و تولید هستند، با ایثار و فداکاری فعالیت می‌کنند و اگر حمایت جدّی و فوری از آنان نشود، نمی‌توان به حیات آن امید داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات بی‌رویه و غالباً لوکس را آفت کشاورزی و تولید در کشور خواندند و تأکید کردند: با تحولات ناخوشایند اخیر اقتصادی کشور، بسیاری از محصولات و تولیدات به خصوص در بخش کشاورزی قدرت رقابت‌پذیری و حتی حمل‌ونقل تا شهرها را نیز از دست داده است.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و امکانات زیربنایی و طبیعی خوب کشور، به درآمدهای ارزی سرشار سال‌های اخیر اشاره کردند و گفتند: در پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی با درآمد ارزی و ریالی به مراتب پایین‌تر از حال حاضر، بخش عمده‌ای از زیربناها به خصوص نیازمندی‌های کشاورزی نظیر آب و سدسازی و زه‌کشی، توسعه‌ای خوب و راضی‌کننده یافت و روا نیست که با این همه درآمد، وضع تولید و کشاورزی امروز کشور این‌گونه باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن هشدار نسبت به عواقب بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی و نیازهای اساسی کشور گفتند: وضع اشتغال و بیکاری با اضافه شدن به مشکلات اقتصادی می‌تواند چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضع کشاورزی، این بخش را دارای مزیت نسبی برای کشور خواندند و گفتند: اگر به توانمندی‌های کشور توجه شود و سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش کشاورزی و تولید صورت گیرد، با مدیریت معقول و آینده‌نگر می‌توانیم به تولید کشور جانی مجدد ببخشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از الزامات توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد را تنش‌زدایی و داشتن سیاست خارجی فعال و مثبت خواندند و تصریح کردند: دشمن‌تراشی ما را به اهداف انقلاب و نظام نمی‌رساند و باید بتوانیم با تعامل سازنده با دنیا و به خصوص کشورهای منطقه، زمینه‌های جذب انواع سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه «مردم ما خوب و وفادار هستند» گفتند: نسل جوان و آینده‌ساز کشور روشن و آگاهند و با امید و تلاش راه درست زندگی و آینده کشور را پیدا خواهند کرد.