دفاع مقدس
  • صفحه اصلی
  • دفاع مقدس
  • در چه سالی آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیده بودند که جنگ باید تمام شود؟

در چه سالی آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیده بودند که جنگ باید تمام شود؟

  • چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸
مشاور عالی فرماندهی کل سپاه درباره شکست عملیات کربلای 4 می گوید: تمام امکانات ارتش عراق و آمریکا و منافقین بسیج شده بودند و عملیات ما را کشف کرده بودند.

سردار مرتضی قربانی، مشاور عالی فرماندهی کل سپاه درباره شکست در عملیات کربلای 4 گفت: در ابتدای سال ۶۴ امام، آیت الله خامنه‌ای در مقام رئیس جمهور و آقای هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیده بودند که جنگ را با دو عملیات تمام کنیم. آقای هاشمی این پیام را آورد. ما در منطقه نشستیم، بررسی کردیم که چه باید بکنیم. دشمن با حدود ۱۵ هزار نفر بر، سنگین‌ترین وسایل و امکانات توپخانه و چهار نوع شیمیایی؛ یعنی خردل، تاول زا، گاز اعصاب و سیانور بود. اگر یک پیف پاف سیانور در همین جا خالی شود، همه می‌میریم. ما می‌خواستیم با چنین دشمنی بجنگیم. 

وی افزود: در سال ۶۴ تصمیم گرفتیم دو تا عملیات را انجام بدهیم. نخست در عملیات والفجر ۸ فتح فاو را انجام بدهیم و بعد هم عملیات کربلای ۴ را انجام بدهیم. الحمدالله عملیات والفجر ۸ با زحمات شبانه‌روزی ۵، ۶ ماهه و شناسایی بسیار عالی و آموزش و سازماندهی قوی، با حضور سپاه، پشتیبانی توپخانه و نیروی هوایی ارتش، به پیروزی بزرگی رسید که مقدمات قطعنامه ۵۹۸ از همانجا شروع شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: بعد صدام به مهران حمله کرد و آنجا را به جای فاو گرفت. امام فرمود سپاه برود مهران را پس بگیرد. ما مهران را هم پس گرفتیم و سال ۶۵ برای عملیات کربلای ۴ برنامه‌ریزی کردیم. ما تجربه عملیات‌های خیبر، بدر، قدس ۱ و ۲، و والفجر ۸ را داشتیم و بنا شد که در کربلای ۴ عمل کنیم. در آنجا به نظر من آن روح معنوی و عبادی که در والفجر ۸ بود، حاکمیت پیدا نکرد. نیرو، وسایل و امکانات مقداری زیاد شد و فکر کردیم این وسایل و امکانات مبنای پیروزی است؛ اما عملیات را به عنوان یک عملیات اصلی انجام دادیم، با قدرت هم رفتیم؛ اما خدا نخواست. دشمن هم صد درصد هشیار بود.

سردار قربانی تاکید می کند: تمام امکانات ارتش عراق و آمریکا و منافقین بسیج شده بودند و عملیات ما را کشف کرده بودند. کشف آن هم به این دلیل بود که ما از مناطق باز اهواز می‌آمدیم، زیر برد ماهواره‌ها، آواکس‌ها، عکس‌های هوایی و جاسوس‌ها بودیم و عملیات لو رفت. ما هم مطلع نشدیم که لو رفته ایم و عملیات را انجام دادیم. خیلی از خطوط را هم گرفتیم؛ اما به آن هدف اولیه نرسیدیم و صبح همان شب اول دستور داده شد که به عقب برگردید.

 

 

منبع: خبرآنلاین