مقالات

در آغوش بقیع

  • مدینه
  • دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷

چهار روز از سفر 10 روزه آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان به اقامت در مدینه اختصاص یافت که یک روز آن صرف رفتن به فدک شد. اینک ضمن توضیحاتی درباره سایر وقایع مربوط به حضور در مدینه، گزارش تصویری این بخش از سفر از نظر گرامی شما می گذرد. 

شب شنبه 18 خرداد ماه مصادف بود با شب شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها . از ساعت 11 شب زیارت حرم مطهر حضرت رسول و سپس زیارت بقیع برنامه آیت الله هاشمی رفسنجانی و هیئت همراه بود. با اینکه خبری در این زمینه به مردم داده نشده بود، ولی زائران ایرانی از صحن مسجدالنبی به همراه هیئت وارد حرم نبوی شدند و سپس در مسیر بین الحرمین تا ورود به بقیع هر لحظه بر تعداد آنان اضافه میشد. 

زائران با شعارهای « صل علی محمد ـ یار امام خوش آمد » و « خامنه ای زنده باد ـ هاشمی پاینده باد » تا بقیع آقای هاشمی رفسنجانی را همراهی کردند و در لحظه ورود به بقیع شعار « یا زهرا » بصورت یکپارچه و با فریاد به آسمان میرفت . هجوم مردم بویژه خانم ها که به برکت قدوم آقای هاشمی رفسنجانی درهای بقیع را به روی خود باز می‌دیدند و می توانستند داخل بقیع شوند اشک شوق می ریختند و با شور و حال خاصی به زیارت ائمه بقیع و ام الائمه حضرت فاطمه زهرا رفتند.
 
این وضعیت، سه شب دیگر نیز ادامه یافت با این تفاوت که هر شب بر تعداد افراد اضافه میشد بطوری که در شب های سوم و چهارم ازدحام جمعیت چنان بود که مقامات امنیتی سعودی احساس خطر نموده و با مذاکراتی که با مسئولان حفاظتی هیئت ایرانی کردند تدابیر خاصی اندیشیدند تا مشکلی پیش نیاید.

این شور و شوق زائران ایرانی در آغوش بقیع موجب شد آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیداری که در آخرین شب سفر در جده با ملک عبدالله پادشاه عربستان داشتند به او پیشنهاد کردند برای همیشه درهای بقیع به روی خانم ها باز شود و تفاوتی میان زنان و مردان وجود نداشته باشد. پادشاه عربستان،درعین حال که با این پیشنهاد موافق بود مشکل مخالفت علمای سلفی را مطرح کرد و با مطالبی که آقای هاشمی رفسنجانی گفتند،ملک عبدالله فرصتی خواست تا با علمای عربستان صحبت کند و مقدمات کار را فراهم نماید. 

دیدار با شیعیان مدینه و رهبر آنان آیت الله شیخ محمدعلی عمری در محل حسینیه شیعیان برنامه دیگری بود که برای دو طرف ارزشمند بود . آقای هاشمی رفسنجانی و همراهان به اصرار شیعیان شام شب دوشنبه 20 خرداد را مهمان آنان بودند. 

دیدار با روحانیون کاروانهای زائران ایرانی در محل بعثه رهبری در مدینه و سخنرانی برای آنان از دیگر برنامه های آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. در این سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی ضمن تشریح مظلومیت های اهل البیت بویژه حضرت فاطمه زهرا به صبر آنحضرت و مولای متقیان که بنابر مصالح امت اسلامی صورت گرفت و ثمرات زیادی به همراه داشت اشاره کردند و روحانیون کاروانها را به تلاش برای حفظ وحدت توصیه نمودند. 

در مذاکراتی که میان امیر مدینه (عبدالعزیز بن ماجد بن عبدالعزیز) و آقای هاشمی رفسنجانی صورت گرفت مشخص شد که ملک عبدالله طبق وعده ای که داده بود به مسئولان مدینه سفارش اکید کرده است مشکلات زائران ایرانی را برطرف کنند و با افراد مزاحم برخورد نمایند و این کار نیز انجام شد. زمینه های مثبت بقدری بود که آقای هاشمی رفسنجانی در صحبتی که با همراهان داشتند نسبت به بنای گنبد و بارگاه برای ائمه بقیع و باز شدن درهای بقیع به روی همه زائران اعم از زن و مرد برای همیشه اظهار امیدواری کردند.