حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • خانه‌موزه، نماد ساده‌زیستی آیت‌الله

خانه‌موزه، نماد ساده‌زیستی آیت‌الله

محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس شورای شهر تهران)

  • تهران
  • شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷
35 سال در این خانه زندگی کردند. یکی از خصوصیات ایشان ساده‌زیستی ایشان بود.

امروز به‌مناسبت هفته دولت و همزمان با زادروز حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خانه موزه ایشان را همراه با جناب آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و جناب آقای افشانی شهردار محترم تهران افتتاح کردیم. در کنار این مراسم، همایشی را با عنوان «عبور از بحران و توسعه ایران با نگاهی به رویکرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» برگزار کردیم که در خدمت بزرگان و اندیشمندان هستیم.

در اینجا من نمی‌خواهم در باب عقلانیت ایشان و تدبیر و عبور از بحران‌ها بگویم، بلکه می‌خواهم از بعد عاطفی ایشان در خانواده و جامعه سخن بگویم. هر نوع مشکل یا مسأله‌ای که برای مردم پیش می‌آمد ایشان را تحت تأثیر قرار می‌داد. من به چشم دیدم که ایشان چگونه وقتی در کنار خانواده شهید یا فرزند شهید قرار می‌گرفتند یا از اسرا یا آزادگان گفته می‌شد یا در مراسم های مذهبی، به سرعت وجه عاطفی ایشان بروز می‌کرد و اشک می‌ریختند. درخانه هم در برخورد با فرزندان این عطوفت را به سرعت بروز می‌دادند

اما چند کلمه‌ای درباره خانه‌موزه صحبت می‌کنم و از کسانی که در این موضوع ما را یاری دادند تشکر می‌کنم

بعد از اتفاقات سال ۶۰ و بعد از ترور فرقان و مخصوصا ترورهای سال ۶۰، امام و حاج سیداحمدآقا تصمیم گرفتند خانه‌ای که در کنار حسینیه قرار داشت و صاحب آن دچار مشکل شده بود را به دلیل مسائل امنیتی خریداری کنند؛ لذا دولت این خانه را خریداری کرده بود و این خانه خالی بود. بعد پیشنهاد شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاییز ۱۳۶۰ در آن خانه ساکن شوند. ایشان در خاطرات یک مهر ۱۳۶۰ اینطور نوشته‌اند که «اول وقت به جماران رفتم برای دیدن منزلی که در جوار منزل امام، احمدآقا برای سکونت من در نظر گرفته‌اند به خاطر امنیت و حفاظتی که در آن منطقه وجود دارد. منزل خوبی است البته عیوبی هم دارد. قرار شد بعد از تخلیه به آنجا منتقل شویم. گویا صاحبخانه پزشک نظامی است، آنها هم از شلوغی و سر وصداها و آمدورفت حسینیه جماران خسته شده‌اند و انتظار دارند در این معامله سودی هم ببرند و لذا خانه را واگذار کردند.»

۳۵ سال در این خانه زندگی کردند. یکی از خصوصیات ایشان ساده‌زیستی ایشان بود. بعد از همین جلسه از خانه بازدید کنید، خواهید دید که ایشان از سال ۶۰ تا آخرین لحظه به همان سبک زندگی کردند

امروز ما با افتتاح این خانه‌موزه، ساده‌زیستی ایشان را می‌توانیم به رخ حاکمان جهان بکشیم. برای انجام فعالیت‌های طراحی و ساخت خانه‌موزه زحمات زیادی کشیده شده است. مسابقه‌ای برگزار شد، طرح‌هایی گرفته شد و در نهایت طرح یک نفر از دانشگاه آزاد اسلامی برنده شد و به تصویب رسید، قرار بر این شد این کار را به‌عهده بگیرند، ایشان با اخلاص تمام و حتی بدون هیچ دستمزدی، در طول یک‌ونیم سال این کار را انجام دادند و خوشبختانه توانستند موفق از این کار بیرون بیایند، بعد کار به همکاران دیگر واگذار شد و آنها هم بدون دریافت هیچ وجهی این کار را به‌عهده گرفتند و طراحی‌هایی که ایشان انجام می‌دادند را به ظهور می‌رسانند. شهرداری منطقه یک هم از اواسط کار وارد شدند و کمک کردند تا ما بتوانیم بعضی از اجزای امنیتی و حفاظتی و نگهداری این موزه را تهیه کنیم و خوشبختانه کار تکمیل شد. فعالیت‌های این عزیزان قابل تقدیر است. باتشکر مجدد از همه حضار.

همایش عبور از بحران و توسعه ایران

با نگاهی به رویکرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

سوم شهریور ۱۳۹۷

حسینیه شماره ۲ جماران


منبع: از دفاع تا رفاه

 

تصاویر ضمیمه