خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

دیدارهای کاری در دفتر

  • تهران
  • یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۷۶

یکشنبه 10 فروردین 1376 // 20 ذی‌قعده 1417 30 مارس 1997

 

[آقای یحیی آل‌اسحاق]، وزیر بازرگانی، برای تبریک عید و گزارش وضع خوب توزیع در ایام عید آمد. سپس آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد و درخواست کرد، در مراسمی که برای معرفی قدرت دریایی ایران در سایه سازندگی دوران مسئولیت من می‌گیرند، شرکت کنم و اصرار داشت دست من را ببوسد که برای حفظ شخصیت فرماندهان، مخالفت کردم. گفت در اهواز نذر کرده و عجیب که آقای آل‌اسحاق هم همین اصرار را داشت و گفت تاکنون دست کسی را نبوسیده است. آقای شمخانی خواست که به سپاه بی‌توجه نباشم؛ گرچه آن‌ها در انتخابات مجلس بد عمل کرده‌اند.

آقای [مرتضی] الویری، [رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری] آمد. برای حل مشکلات فرهنگی و اداری مناطق آزاد و رفع مزاحمت‌ها استمداد کرد و خبر به ثمر رسیدن طرح تولید کریستال و لوله‌های پیشرفته در قشم را داد و از مزاحمت‌های سپاه شکایت نمود.

آقای [عباسعلی] وکیلی، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] آمد و برای ایجاد مؤسسات اقتصادی برای آزادگان استمداد کرد. آقای [سیدمحمد] اصغری آمد. از نداشتن مسئولیت مناسب گلایه داشت و از احتمال دخالت در انتخابات به آن گونه که در انتخابات مجلس شد اظهارنگرانی کرد و نیز از دخالت سپاه و دیگران در همدان علیه استاندار شکایت نمود.

آقای [سیدهادی] خسروشاهی[1] آمد. از اینکه وزارت امورخارجه کار مهمی به او مراجعت نمی‌کند، گله کرد و خواست که سفیر در ترکیه یا لندن یا مصر شود و گفت، دانشگاه آکسفورد او را دعوت به تدریس کرده است. مقداری از روزنامه‌های ترکیه و عربی را آورد که دربارة من مطالبی نوشته بودند. خواست که به وزارت ارشاد بگویم، کتاب‌هایی که دربارة سید جمال‌الدین اسدآبادی نوشته است، چاپ کند. عصر در جلسه هیئت دولت چند مصوبه داشتیم.

 

[1] - آقای هادی خسروشاهی، از دوستان و همدوره‌های آقای هاشمی در دوران مبارزه بود و در انتشار مجله «مکتب تشیع» همکاری داشت. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده امام در وزارت ارشاد بود. آن‌گاه به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، تأسیس ماهنامه‌ای به زبان انگلیسی و هفته‌نامه العالم به عربی در لندن از آثار این دوران است. پس از مراجعه به ایران از واتیکان، ضمن ادامه اشتغال در وزارت امور خارجه در دانشگاه‌های تهران به تدریس پرداخت. ایشان مدت سه سال هم رییس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر بود و در سال ۱۳۸۲ به ایران مراجعت نمود و در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه به تحقیق و بررسی پرداخت. آقای خسروشاهی در مدت اقامت سه ساله در قاهره، علاوه بر حضور بر محافل علمی- سیاسی، بارها با شیخ الازهر و مقامات علمی- سیاسی مصر ملاقات کرد. بالغ بر پنجاه جلد کتاب و نشریه، درباره ایران، تشیع و اهل بیت با همکاری و ایشان در مصر منتشر گردید.

تصاویر ضمیمه