خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

نوربخش و کرباسچی آمدند و راجع به ریاست مجلس صحبت کردند؛ نگران بودند که رهبری دستور حمایت از آقای ناطق بدهند... رهبری درباره ریاست مجلس، از من خواستند که برای ادامه ریاست آقای ناطق کمک کنم.

  • یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۶

یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۶// ۱۸ محرم ۱۴۱۸// ۲۵ می ۱۹۹۷

 

صبح برای مراسم افتتاح ۲۴۰ هزار شماره تلفن و سرویس پُست‌بانک مکانیزه، از منزل به مرکز مخابرات در جنوب شهر رفتیم. پرده از دو لوح برداشتم و یک حساب اندوخته پُست‌بانک به نام من باز شد؛ اولین حساب. گزارش آقایان جوادی، [مدیرعامل شرکت پست‌بانک]، رشتی، [مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران] و غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] را شنیدیم و نشان [خدمت] به [آقای مجید ملکی‌تبار]، معاونت پُست اهدا کردم. سخنرانی کوتاهی در مزایای توسعه مخابرات و پُست داشتم.[1] فیلمی دیدیم از مجموعه برنامه‌هایی که در طول سال‌های گذشته در مراسم بهره‌برداری بوده‌ام.

به دفترم رفتم. متن تبریک به آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور منتخب] را نوشتم؛ متنی که دفتر تهیه کرده بود، نپسندیدم.[2] مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی داشتم؛ حدود ۳۰۰ خبرنگار از سراسر دنیا بودند. ۲ ساعت به ده‌ها سؤال جواب دادم و هنوز ۳۰ سؤال باقی مانده بود که وقت تمام شد.

انتخابات ایران، برایشان خیلی مهم است و تفسیرشان این است که رأی قاطع مردم در [انتخابات ریاست‌جمهوری در] مخالفت با سیاست‌های حاکمیت است و اکثراً آن را تأیید سیاست‌ها و روش توسعه همه‌جانبه دولت سازندگی معرفی می‌کردند. برای رد نظرات آن‌ها توضیح دادم. تفسیرهای مراکز خبری و محافل سیاسی دنیا همه‌جا همین است.

عصر آقای [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع]، برای مشورت در مورد مصالحه و شکایت از اقدام ستاد کل [نیروهای مسلح] آمد. در جلسه هیئت دولت چند مصوبه داشتیم. آقایان [محسن] نوربخش و [غلامحسین] کرباسچی آمدند و راجع به ریاست مجلس صحبت کردند؛ نگران بودند که رهبری دستور حمایت از آقای ناطق بدهند. آقای [سید محمد] خاتمی آمد. از کمک‌های من تشکر کرد و درباره مواضع آینده مشورت نمود که بناست پس‌فردا در مصاحبه مطبوعاتی اعلان شود. گزارش مذاکراتش را با رهبری داد و اجازه خواست که برای رفع ابهام‌ها مرتباً با من تماس بگیرد.

شب میهمان رهبری بودم. درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد و ایشان از نتایج انتخابات اظهار رضایت کردند و گفتند، اکنون از فرض پیروزی انتخاب آقای ناطق [نوری] راحت‌ترند. درباره ریاست مجلس، از من خواستند که برای ادامه ریاست آقای ناطق کمک کنم. در مورد آلمان، ایشان رضایت به اجازه مراجعت سفیر آلمان نمی‌دهند و اینکه در جواب پیغام آقای کهل، [صدراعظم آلمان]، بگویم که با آمدن فرستاده ویژه ایشان موافقم و راضی‌اند. در مورد افغانستان صحبت و قرار شد اگر طالبان از سوی مراکز بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، ما هم بپذیریم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اینکه تا امروز ۲۴۰ ههزار شماره تلفن به شهری مثل تهران اضافه می‌کنند - هر روز هم این کارها را در شهرستان‌ها و روستاها به تناسب ظرفیت آنها داریم - پشت سر آن تلاش، کوشش و ابتکار و دلسوزی ههزاران نفر خوابیده است. اگر این دلسوزی‌ها نبود، با آن وابستگی‌های ارزی که در این بخش وجود دارد، محال بود که بتوانیم این‌گونه کارها را انجام دهیم. برای اینکه قسمت عمده نیازهای این بخش در داخل کشور تأمین شود، زحمات زیادی کشیده شد که این کوشش‌ها به ایجاد فن، شغل، تحرک، نشاط، استقلال و خدمات بسیاری منجر شد که بسیار سودمند است. این فیلم کوتاهی که آقایان درست کرده بودند، ما را به یاد خیلی از صحنه‌ها انداخت. البته واقعیت‌ها خیلی بیش از اینهاست. این فقط تابلوی کوچکی بود و هر بخشی از آن یادآور تحرک عمده‌ای در یک زمینه کاری بود. این کار هم یک ابتکار بود. اگر همه بخش‌ها این کار را بکنند و زحمات و دستاوردهای خود و همکارانشان را به صورت فیلم درآورند، بر روی پرده بیاورند و برای جامعه و مردم نشان بدهند، بسیار سودمند خواهند بود. البته این کارها آن قدر زیاد است که نمی‌توان به طور وسیع از همه استفاده کرد. ولی به هرحال باید در هر دوره‌ای اینها را به یاد بیاوریم. این دهه سازندگی در کشور ما واقعاً یک قطعه بسیار درخشان است و مردم ما ارزش این قطعه را باید به گونه‌ای بدانند که سینه به سینه و نسل به نسل در اختیار مردم قرار بگیرد تا بچه‌های ما بعداً بدانند پدرانشان چگونه راه را برای سعادت آنها هموار کردند.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.

[2] - متن تبریک آقای هاشمی به رییس‌جمهور منتخب چنین بود: «برادر ارجمند، حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید محمد خاتمی، شرکت گسترده مردم شریف و مسلمان ایران در انتخابات باشکوه هفتمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، برگ زرین دیگری بر صفحات تاریخ پرافتخار کشورمان افزود. اینجانب این حماسه حضور ملی را به ملت شریف و آگاه و مقام معظم رهبری تبریک عرض می‌کنم. این موفقیت افتخار آمیز جناب‌عالی در کسب اعتماد اکثریت قاطع توده مردم آزاده و هوشیار و مسلمان و انقلابی مبارک و گوارایتان باد. یقیناً این اظهار حمایت و اعتماد مردمی و حمایت‌های رهبر بزرگوار انقلاب و توسعه خوب زیربنایی و پیشرفت‌های مطلوب سیاسی، علمی و فنی و فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور سرمایه بزرگی برای توفیقات بیشتر شما خواهد بود. امیدوارم با اتکا به عنایات خداوند متعال و استفاده از این دستمایه‌های ارزشمند و با همت و پشتکار در راه اعتلای ایران بزرگ و تحقق اهداف مقدس انقلاب و آرزوهای امام راحل و شهدای گرانقدر و تکمیل تمدن عظیم انقلاب توفیقات شایسته‌ای به‌دست آورید. بی‌شک در شرایطی که انقلاب عزیزمان مورد تعرض دشمنان کینه‌توز استکباری قرار گرفته است، وحدت و انسجام ملی، همکاری و همدلی ارگان‌ها و مسئولان، همراهی علمای اعلام و بزرگان کشور برای انجام وظایف این مسئولیت خطیر، شرط لازم برای توفیق در این راه است. اینجانب برای تحقق این امیدها و آرزوها تلاش و دعا خواهم کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری اسلامی ایران.»