خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

صحبت های هاشمی برای اعتماد افزایی در مردم که تقلب انتخاباتی ممکن نیست!!

  • پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۷۶

پنج‏شنبه 1 خرداد 1376 // 15 محرم 1418//22 می 1997

 

به وزارت کشور رفتم. در ستاد انتخابات از شیوه کارها بازدیدکردم. سیستم قابل اطمینانی است و بعید است تقلب پوشیده بماند. سپس برای اطمینان مردم، صحبت و مصاحبه نمودم.[1] به دفترم رفتم. آقای [اسماعیل] فردوسی‌پور، [رییس دیوان عدالت اداری] آمد. برای اضافه‏کار دیوان عدالت اداری و برای مجتمع فرهنگی فردوس استمداد کرد. آقای [محمد] فلاح، دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر آمد؛ برای گزارش‏کار و چاره‏جویی برای مشکل تراکم زندان‌ها که بیشتر مربوط به معتادان است.

تا ساعت پنج بعد از ظهر، کارها را انجام دادم و به منزل آمدم. در مسیر دیدم که بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی آقای ناطق [نوری] را پاره کرده‌اند. سرشب، آقایان [سیدمحمد] خاتمی، [عبدالله] نوری، [محسن] نوربخش و [غلامحسین] کرباسچی آمدند. گزارشی از برنامه تقلب در انتخابات فردا در خرم‌آباد داشتند؛ به بازرسی ویژه [دفتر رییس‏جمهور] و سازمان بازرسی‏کل کشور، گفتم رسیدگی کنند؛ از تقلب نگرانی دارند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در جمع کارکنان ستاد انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در وزارت کشور گفت: «همکاران ما در وزارت کشورکه این روزها با فشارهای گوناگونی که به خاطر حساسیت مسأله از اطراف است، زحمت‌های زیادی می‏کشید، خسته نباشید. من از شروع مقدمات کار در جریان تلاش‌ها و زحمات شما بودم و قرار بود دیروز در دفتر با شما ملاقات داشته باشیم، ولی ترجیح دادم که به اینجا بیایم و از نزدیک رویه کارهای شما را پشت میزها، ارتباطات و نحوه عملکرد را ببینیم. در انتخابات مجلس هم همین کار را کردیم و برای من مفید بود که مجموعه کار به نظرم روشن شد. واقعاً برای من روشن بود که از لحاظ کلی، راحت‌تر به مسائل برخورد می‌کنیم. آقای بشارتی در دوره تبلیغات بی‌طرفی خود را نشان دادند. بی‌طرفی در انتخابات، به معنای رأی نداشتن نیست، بالاخره هر کسی برای خودش رأی دارد که در صندوق بیندازد، ولی برای من که رییس‏جمهورم، ایشان که وزیرکشورند و شما که مجری هستید و دارید کار می‌کنید، بهتر این است که رأی‏مان را خودمان بدانیم و به صندوق بیندازیم که همین کار هم شده است. وزرای دیگر نوعاً موضع گرفتند، اما ایشان موضع نگرفته‌اند، چون خودش نشان مراعات بی‌طرفی است که ا‏ن‏شاءالله در همه سطوح وزارت کشور مراعات شود و در ستاد تقریباً خیال‏مان راحت‌تر است.» رجوع‌ کنید کتاب «هاشمی‏‏ رفسنجانی، سخنرانی‏‌های 1376»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398.