خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

از خبر تا تحلیل آرای ناطق و خاتمی!!!

  • مرکز اسناد
  • پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۶

 

پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1376 // 1 محرم 1418//8 می 1997

 

کارکنان سازمان اسناد ملی، به مناسبت 17 اردیبهشت، روز اسناد ملی آمدند. رؤسای آرشیو کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و... هم بودند. آقایان [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی] و [سیدحسن] شهرستانی، [رئیس سازمان اسناد ملی] از اقدامات جمع‌آوری و شناسایی و طبقه‌بندی و ترمیم و انتشار اسناد گزارش دادند و لوح سپاس به خاطر حمایت‌ها، به من تقدیم کردند. من هم درباره اهمیت حفظ اسناد ملی و مسائل انتخابات صحبت کردم.[1]

دکتر حبیبی، [معاون اول ریاست‌جمهوری] آمد. راجع به محل و برنامه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و کیفیت تشکیل بنیاد آفریقا و موزه قرآن صحبت کردیم. آقای [مرتضی] بانک، استاندار کرمان آمد و برای راه رفسنجان و کرمان و آبخیزداری منطقه ارزوییه بافت کمک گرفت. درباره انتخابات گفت‌که در استان کرمان، وضع آرای آقایان ناطق [نوری] و خاتمی، شبیه هم است.

آقای [ابوالفضل] سجادی، مسئول منطقه ارگ جدید هم آمد و برای عمران بیشتر آن و تبدیل به منطقه حراست شده استمداد کرد. عصر از استخر استفاده کردم. کارها را تکمیل نمودم و به خانه آمدم. برای سفر فردا، مقداری درباره تاجیکستان مطالعه کردم.

 

[1] - آقای هاشمی، با تأکید بر اهمیت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری گفت: «همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، موظف به امانتداری و بی‌طرفی هستند و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، اصل انتخابات و سلامت آن مهم است. پشتوانه مردمی نظام، عظیم‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی و انتخابات مهم‌ترین صحنه حضور و مشارکت مردم در امور است. بی‌طرفی کامل ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و همکاری مطلوب را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات ریاست جمهوری، ضرورت دارد. نظر شخصی افراد و رأی آنها برای همه محترم است و هیچ‌کس حق ندارد از امکانات دولتی و بیت‌المال به نفع یا علیه نامزدی استفاده کند و هرگونه تبعیض در این زمینه حرام و ناروا است. اگر در جریان انتخابات، معلوم شد از امکانات دولت سوءاستفاده شده است با آن برخورد قانونی خواهد شد و از همه به ویژه وزارت کشور، انتظار می‌رود تا به وظایف قانونی خود به نحو احسن عمل کنند. به عنوان رییس‌جمهور و یک مسلمان و ایرانی، وظیفه اخلاقی همه آحاد مردم و مسئولان می‌دانم که برای حفظ و تقویت اعتماد جامعه و جلوگیری از مخدوش شدن انتخابات براساس مقررات و عدالت رفتار کنند. از شورای نگهبان که اعتماد مردم به این شورا برای اعضای آن اهمیت دارد و شرط عدالت و تعقل و انصاف، لازمه کار آنها و مسئولان نظارت بر انتخابات است، انتظار دارم بیشتر دقت کنند. هوشیاری و تجربه‌های ارزشمند سیاسی جامعه اسلامی، وجدان عمومی را مصون‌ترین شیوه و مرکز تشخیص است. ما باید بدون هیچ نگرانی، به تشخیص و رأی اکثریت عمومی جامعه اعتماد کنیم و بدانیم اشتباه در جمعیت بزرگ و انبوه، کمتر و قابل اصلاح است. جهان از آزادی واقعی، زیان ندیده و بیشتر آسیب‌ها و زیان‌ها از ناحیه استبداد و تحمیل افکار عده‌ای خاص بر مردم ناشی می‌شود. امیدوارم با همکاری ستادهای انتخاباتی و همه مردم و دست‌اندرکاران اجرایی، انتخاباتی نمونه و سالم برگزار شود.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»