خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

هدیه همیشگی و جاودان هاشمی رفسنجانی به مردم شهرهای ساری، نکا، بهشهر و کشاورزان منطقه// هاشمی رفسنجانی: من آرزو می‌کنم که همه مردم ایران برای یک بار هم که شده، این سد، این منطقه و این منظره را ببینند.**

  • پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۶
روزی به یاد ماندنی برای مردم مازندران در سفر تاریخی هاشمی رفسنجانی

ساعت هفت و نیم صبح به‌سوی مازندران پرواز کردیم. محسن و مهدی و [آقایان بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] و [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] و... هم بودند. در فرودگاه ساری استقبال رسمی بود. چهار نفر، آقایان [محسن] رضایی، [آقای اصغر گرانمایه‌پور] استاندار، [آقایان نورالله طبرسی و هادی روحانی]، دو امام‌جمعه، با من روی سکو ایستاده بودند که بد نما است.

 بنا بود با هلی‌کوپترها به محل سد شهید رجایی برویم؛ ابر بود، ناچار با اتومبیل رفتیم. در مسیر از استاندار راجع به مسائل استان سؤالاتی داشتم. از بخش‌های مختلف سد و نمایشگاه طرح‌های آبی‌خاکی استان بازدید کردم. مهم‌ترین طرح کانال سراسری آب استان است که دو میلیارد مترمکعب آب را از بخش‌های غربی و مرکزی استان، به قسمت شرقی منتقل می‌کند و حدود 280 هزار هکتار زمین جدید را زیر کشت می‌برد و با هزینه‌ای حدود 150 میلیارد تومان و طرح ساخت شهرک سیاحتی در ساحل دریاچه سد با کوه‌ها و جنگل‌ها و دریاچه که بسیار باصفاست.

در مراسم، توضیحات آقایان زنگنه و وکیلی را شنیدیم. سد و کانال‌های آبیاری، حدود 33 میلیارد تومان هزینه برده است. من هم سخنرانی مفصلی درباره طرح‌های آبی‌خاکی استان کردم که حدود 9 میلیارد مترمکعب آب را مهار خواهیم کرد.[1] سپس با فشار دکمه‌ها دریچه‌های تخلیه آب سد راه باز کردم؛ منظره پرش آب در حوضچه آرامش، بسیار باشکوه است. فیلم‌برداری شد. از لوح جالب آن هم پرده برگرفتم و از مهندسان و متخصصان قدردانی کردم.

هلی‌کوپترها آمدند. به‌سوی نوشهر پرواز کردیم. در مجمتع آموزشی نیروی دریایی فرود آمد. پس از استقبال نظامی و ناهار و نماز و استراحت، آقای شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد و گفت بعضی از عناصر سپاه تلاش می‌کنند که از رهبری اجازه دخالت در انتخابات را بگیرند، ولی هنوز موفق نشده‌اند. آقای رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] موافق نیست و خودش می‌خواسته نامزد [انتخابات ریاست‌جمهوری] شود که رهبری اجازه نداده است. انجام سان رژه، برای مراسم گرفتن سردوشی و فارغ التحصیلی نیروهای دریایی سپاه و ارتش و اعطای جوایز بود. سرودی هم در وصف من اجرا کردند. آقای شمخانی درباره خدمات من، از ایجاد قدرت تسلط بر دریا که در تاریخ ایران بی‌سابقه است، سخنرانی کرد. لوح سپاس جالبی، برای تشکر از من تقدیم کردند. من هم سخنرانی دلگرم‌کننده‌ای داشتم.[2] به‌سوی تهران پرواز کردیم. هوا طوفانی بود و هواپیما تکان داشت.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حقیقتاً ساعات شیرین و ارزشمند و لحظات به یادماندنی در تاریخ ایران و مازندران است. من آرزو می‌کنم که همه مردم ایران برای یک بار هم که شده، این سد، این منطقه و این منظره را ببینند. آرزوی مشکلی هم نیست. به هر حال وقت دارند. اگر امروز نیستند، بالاخره روزی به مازندران خواهند آمد و وقتی آمدند، حتماً به اینجا بیایند و این سد را ببینند. تنگه سلیمان یا به قول مازندرانی‌ها سلیمان تنگه، جایی است که از این به بعد در تاریخ ایران یک منظره شکوهمند، زیبا و دیدنی خواهد بود. رودخانه، دریاچه و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز با جنگل‌های انبوه و هوای بی‌نظیر و مشرف به دشت خوب مازندران و دریای خزر جای خوبی برای تفریح است. مخصوصاً با برنامه‌ای که وزارت نیرو دارد تا در ساحل اینجا شهرک توریستی به وجود بیاورد و ما هم از طریق جاده فیروزکوه به مرکز کشور نزدیکش خواهیم کرد که مردم از دو طرف بیایند و پیش‌بینی می‌کنیم که سالی 5 میلیون نفر را می‌تواند پذیرایی کند. این کار بزرگی که در این مدت محدود به وسیله مهندسان و نیروهای کشور انجام شد، افتخار تاریخ صنعت سدسازی کشور ماست.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نیروی دریایی، نمود قدرت و عظمت ایران اسلامی است و بالابودن توان این نیرو به عنوان یک هدف مقدس آرام آرام تأمین می‌شود. برای ایران اسلامی که در حساس‌ترین منطقه دنیا با پیام عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم به میدان آمده، بالا بردن توان دریایی از ضرورت‌های انکارناپذیر است. آرامش و عزت ایران اسلامی، نتیجه مجاهدت‌های دیروز و هوشیاری و آمادگی امروز نیروهای مسلح کشور است. کار بزرگ سازندگی که در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است، در سایه آرامش و امنیتی حاصل آمده که بانی آن نیروهای مسلح کشور است. کشورهای استعمارگر پیوسته تلاش می‌کردند قدرت سیطره انحصاری بر دریاها را فقط برای خود حفظ کنند و با این سیاست، بسیاری از کشورها از جمله ایران را از امکانات و تجهیزات نظامی و دفاعی مناسب در دریاها محروم می‌کردند و حتی اجازه استخراج منابع انرژی در دریا را هم به کشورهای استقلال طلب نمی‌دادند. قدرت حضور و تسلط در دریاها که در گذشته منحصراً در اختیار استکبار و دشمنان ایران بود، امروز به برکت انقلاب اسلامی برای ایران ایجاد شده است. عزت امروز ایران و امکان سازندگی و سرمایه‌گذاری‌ها برای طرح‌های سنگین، مدیون مجاهدت‌های شما همسنگران دوران دفاع مقدس است.» رجوع‌کنید←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»

** در میان جاذبه های طبیعی مازندران، مناطقی هست که بسیاری از سفرکنندگان به این سامان، از وجود آن بی اطلاعند و حتی نامشان را نیز نشنیده اند. منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی در ۴۰ کیلومتری جنوب ساری یکی از این نقاط است. در این منطقه دیدنی شاهد هم نشینی شالیزارهای چشم نواز، رودخانه […] نوشته دهکده سلیمان تنگه اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

در میان جاذبه های طبیعی مازندران، مناطقی هست که بسیاری از سفرکنندگان به این سامان، از وجود آن بی اطلاعند و حتی نامشان را نیز نشنیده اند. منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی در ۴۰ کیلومتری جنوب ساری یکی از این نقاط است.

در این منطقه دیدنی شاهد هم نشینی شالیزارهای چشم نواز، رودخانه پرآب تجن، جنگل های بکر و انبوه، روستاهای زیبا و دریاچه عظیم سد شهید رجایی خواهید بود. سلیمان تنگه جاذبه ای بی نظیر در ایران محسوب می شود که از این همه تنوع اکوسیستمی برخوردار است. سد شهید رجایی در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد. دریاچه پشت این سد بدلیل واقع شدن در منطقه ای جنگلی ، از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است . دریاچه سد بسیار وسیع و گسترده است و شرایط مناسبی را برای تفریح های آبی فراهم ساخته است. درست در زیر سد و همجوار با آن مرکز تفریحی و اقامتی دهکده آرامش پذیرای شماست. البته برای اقامت باید از قبل هماهنگ کنید
این واحدها درست در کنار رودخانه احداث شده اند و می توانید لذت اب تنی را هم تجربه کنید. البته مراقب باشید نچایید و سرما نخورید. گردشگران علاوه بر مسیر جاده های شمالی می توانند از محورهای استان سمنان به کیاسر نیز به نقاط دیدنی جنوب ساری سفر کنند. اگر اهل ماهیگیری باشید حتما آوازه ماهی های منطقه سلیمان تنگه را شنیده اید. دریاچه سد، ماهیان لذیذی همچون زرد پر، کپور ، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رود خانه ای و قزل آلای رنگین کمان را در خود جای داده است. ماهی گیری با قلاب آن هم در منطقی ای آرام و جنگلی تجربه خاطره انگیزی است . ماهیگیران حرفه ای با سلیمان تنگه و سد شهید رجایی آشنایند. کافی است در اینترنت سری به سایت های برگزارکننده تورهای ماهیگیری بزنید تا به صحت این ادعا پی ببرید.

برای رسیدن به سلیمان تنگه و سد شهید رجایی باید از ساری به سمت منطقه دودانگه حرکت کرد . از شهر ساری تا سد ۴۰ کیلومتر راه است . البته این مسیر خود سراسر جنگلی است. در تمام طول مسیر با رودخانه تجن و شالیزارهای سنتی همسفر خواهید بود . روستاهای متعددی سر راهتان هست که در دل تپه ها و ارتفاعات جنگلی خودنمایی می کنند. وجود همین روستاها به مسیر رونق بخشیده و لازم نیست نگران پمپ بنزین و حتی سوخت CNGباشید. دهها مغازه فروش مواد غذایی نیز در طول مسیر وجود دارد که می توانید نیازهایتان را تامین کنید. اماکن متبرکه و مرقد امامزادگان جنوب ساری نیز بسیار با اقبال مردمان منطقه و مسافران رو به روست. این اماکن در مناطق زیبای جنگلی واقع شده اند که زیارت و سیاحت را با هم توام کرده اند. وجود ویلاهای چندخوابه، اردویی، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ ، زمین ورزش و پارک بازی، جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌هایی است که این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده‌است





منبع:kavyab.com

تصاویر ضمیمه