خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

ازدیدار خصوصی و عمومی با رهبری تا گزارش نتیجه افکارسنجی انتخابات علی لاریجانی

  • شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶ // ۱۸ ذیحجه ۱۴۱۷// ۲۶ آوریل ۱۹۹۷

 

پس از صبحانه و ورزش به تهران برگشتیم. کارهای دفتر را که مانده بود، انجام دادم و به پاسداران و دفترمان عیدی دادم. به دفتر رهبری رفتیم. مطابق معمول، دقایقی قبل از جلسه، با حضور جمعی از مسئولان تراز بالا، با رهبری نشستیم. سپس به جلسه مراسم عید غدیر رفتیم. من صحبت کوتاهی برای تبریک نمودم و دربارة اهمیت این عید، به خاطر ایجاد نظامی با رهبری امام معصوم که لازمه خاتمیت و رسالت است، صحبت کردم. سپس آیت‌الله خامنه‌ای، حدود نیم ساعت دربارة ولایت صحبت کردند.[1]

عصر دکتر [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صداوسیما] آمد. نتیجه افکارسنجی انتخابات را آورد که نشان می‌دهد، به موازات پایین‌آمدن شانس‌آقای ناطق‌نوری، شانس‌آقای خاتمی بالا می‌رود؛ اظهارنگرانی نمود و از من استمدادکرد و پیشنهادهایی شبیه همان پیشنهادهای خود آقای ناطق ارائه داد.

برای افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب، به نمایشگاه بین‌المللی رفتیم. از غرفه‌کتاب‌های مرجع و غرفه‌های مجموعه کتاب‌های جدید ناشران و غرفه آموزش و پرورش بازدید کردم. در مراسم افتتاح، پس از استماع گزارش آقای [علیرضا] برازش، [معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد] و آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و اعطای جوایز به ناشران ممتاز سخنرانی‌کردم و از رشد سریع چاپ و نشر کتاب و توسعه کمی و کیفی پخش مطبوعات و انتشارات و شرکت وسیع ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه قدردانی‌کردم و افق آینده را روشن‌تر معرفی نمودم.[2]

ساعت ۱۱ شب، عفت از سفر مکه آمد؛ در حالی که تب دارد و مریض است.

 

[1] - آقای هاشمی، ضمن تبریک عید سعید غدیر به رهبر معظم انقلاب، از عید غدیر به عنوان یک روز تاریخی و تاریخ‌ساز برای جامعه بشری یاد کرد و آن را بهترین و مهم‌ترین هدیه خداوند متعال به بشریت دانست. آیت‌الله خامنه‌ای نیز از مسأله ولایت در اسلام و الهی بودن اداره امور بشر، به عنوان مضمون حقیقی غدیر یاد کردند و ارتباط، اتصال و پیوستگی جدایی ناپذیر والی با مردم را از ویژگی‌های بارز حکومت ولایی دانستند. در بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب آمده است: «فلسفه سیاسی اسلام در مسأله حکومت، مبتنی بر ارتباط و پیوند مستحکم میان زمامداران و مردم است، بنابراین هر حکومتی که چنین ارتباطی با مردم نداشته باشد، معنای آن ولایت نیست و کسانی که با کودتا و یا جانشینی نسبی، منهای فضایل و معیارهای حقیقی مطرح شده در اسلام به قدرت برسند، حکومت آنها مفهوم ولایت را ندارد. در نظام سیاسی اسلام، رعایت شخصیت، خواست و مصلحت مردم به عنوان یک اصل مورد تأکید قرار گرفته است و ولایت الهی با چنین حضوری از مردم، معنا پیدا می‌کند. بنابراین امیرالمؤمنین علی (ع) که مظهر ولایت اسلامی است و به عنوان مصداق کامل ولی الهی برای مردم مشخص شده است، در هیچ برهه‌ای از حیات با برکت خود، از ارتباط، اتصال و انسجام با مردم، منقطع نبوده است.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات ۱۳۷۶.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جهل همیشه سرباز استکبار و علم پیوسته مدافع جوامع است و متولیان آموزش و فرهنگ و اطلاع‌رسانی، باید فضا را برای تشویق اهل نظر و نیروهای خلاق جامعه آماده سازند. فضا برای طرح اندیشه خلاق و فعال اهل‌نظر و قلم باید بیش از پیش تقویت شود و نباید نگران عوارض آن بود. تقویت فضا برای فعالیت اهل نظر و قلم و اطلاع‌رسانی و آگاه ساختن مردم، بهترین وسیله حفاظت و حراست جوامع در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان است، زیرا که انحصارگران و زورگویان دنیا در جوامع ناآگاه زمینه نفوذ بیشتری می‌یابند. گسترش نمایشگاه‌های فرهنگی و علمی به عنوان پشتیبان نیرومند عرصه‌های کار و تلاش در بخش فرهنگ و علوم نشان حیات و بالندگی ایران اسلامی است. حرکت تکاملی و ریشه‌دار بخش فرهنگ کشور، آینده بهتری را برای ایران اسلامی نوید می‌دهد. حضور گسترده ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دریچه بسیار باارزشی را بر روی مردم ما جهان گشوده است و ایجاد چنین مجموعه ارزشمندی، خدمت بسیار باارزشی است. رشد ۵/۱۸ درصدی چاپ کتاب در کشور، نشان روشنی از توجه ویژه مردم و مسئولان به بخش علم و فرهنگ در ایران اسلامی است. تقاضا برای کتاب و نشریات با رشد روزافزون علم و دانش در کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت. دولت تمام تلاش خود را برای رفع تنگناهای احتمالی در بخش تألیف، تحقیق و نشر به‌کار گرفته و این سیاست همچنان تداوم خواهد یافت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.