خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

از گزارش تخلفات ارزی وزارت اطلاعات تا انتقادات امام جمعه همدان و استمداد عمرانی شهر خمین

  • همدان
  • پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۶

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۶ // ۱۶ ذیحجه ۱۴۱۷ // ۲۴ آوریل ۱۹۹۷

 

 در گزارش‌ها، آزادشدن گروگان‌ها در لیما، پایتخت پرو، بعد از ۱۲۷ روز اسارت با حمله کماندوهای ارتش و کشته‌شدن ۱۴ نفر از چریک‌ها و یک نفر از گروگان‌ها مورد توجه است و نیز انتقاد از فوجی‌موری، رییس‌جمهور پرو که دستور داده تمام گروگان‌گیرها کشته شوند.[1]

به دفترم رفتم. تا ساعت ده و نیم صبح، کارها را انجام دادم. آقای [حیدرعلی] جلالی‌خمینی آمد و برای عمران شهر خمین استمداد کرد. آقایان [مصطفی] مؤذن‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس] و [اکبر] صفریان آمدند و گزارش وضع صنایع مس در سرچشمه، سونگون، میدوک و خاتون‌آباد را دادند که بناست با طرح‌های جدید، تولید را به ۵۰۰ هزار تُن برسانیم؛ فعلاً ۱۰۰ هزار تُن است.

آقای [احمد] شفیعی از [وزارت] اطلاعات آمد. چند گزارش از کیس‌های مربوط به تخلفات ارزی داد و از وضع عمومی کشور به خاطر ظهور آثار برنامه‌های سازندگی، اظهار رضایت کرد.

آقای [ابوالحسن] موسوی، امام جمعه همدان آمد. از برخوردهای استانداری آقای [احمد] خرم انتقاد داشت؛ انتظار داشت او را برکنار کنم، ولی فعلاً به خاطر نزدیکی پایان کار اصراری ندارد. گفت به ستادهای انتخاباتی آقای ناطق [نوری] کمک می‌کند.

مسئولان مرکز جهانی علوم اسلامی آمدند و از برنامه‌های آموزشی طلاب خارجی در قم گزارش دادند و نظر من را دربارة وضع تحصیل و موضوعات تحصیلی، اهداف تربیتی و شکل سیاسی کار پرسیدند؛ مایلند که مرکزشان، وضعی مثل [دانشگاه] الازهر [مصر] و... را پیدا کند.

عصر به سد لتیان رفتیم. شب بچه‌ها هم آمدند. فاطی از وضع حج و پذیرایی سعودی‌ها تعریف کرد.

 

[1] - در ماه‌های پایانی سال ۱۹۹۶ میلادی، چریک‌های جنبش چپ گرای «توپاک آمارو»، با حمله به محل اقامت سفیر ژاپن در لیما پایتخت پرو که به مناسبت تولد امپراتور ژاپن، مجلس جشنی برگزار کرده بودند، نزدیک به ۴۵۰ نفر از میهمانان شامل سفرای ۱۰ کشور و ۶۰ تاجر را به گروگان گرفتند. گروگان گیران زنان و افراد کهنسال ازجمله مادر و خواهر فوجی موری، رییس‌جمهور پرو را آزاد کردند و در ازای آزادی ۱۴۴ گروگان باقیمانده خواهان آزادی ۴۰۰ زندانی چپ‌گرا ازجمله رهبر خود از زندان شدند و به ژاپن نیز هشدار دادند کمک‌هایش را به فوجی‌موری کاهش دهد. در این ماجرا تمام ۱۴ گروگان گیر کشته شدند، ولی از گروگان‌ها تنها قاضی دیوان عالی این کشور پس از گلوله‌خوردن سکته کرد. در اواخر سال ۲۰۰۰ و پس از بروز جنجال فساد مالی و افزایش انتقادات به دلیل نقض حقوق بشر و بی‌ثبات شدن جامعه پرو، فوجی‌موری این کشور را ترک کرد و به ژاپن رفت و از مقام ریاست‌جمهوری پرو استعفا داد.