خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

از بررسی پیش‌نویس کتاب‌های «خطبه‌های جمعه» و «هاشمی و انقلاب» تا بررسی نظرسنجی های انتخاباتی

  • سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۷۶

 سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۷۶// ۱۴ ذیحجه ۱۴۱۷ //  ۲۲ آوریل ۱۹۹۷

 

در گزارش‌ها، اعلان انتخابات زودرس فرانسه و مطرح شدن انتخابات زودرس ترکیه توسط [سلیمان] دمیرل، [رییس‌جمهور ترکیه] و بازگشت سریع بعضی از سُفرای غربی به ایران مورد توجه است. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، برای امور جاری و امور مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. شورای عالی صادرات، جلسه با چند مصوبه و گزارش سال ۱۳۷۵ داشت.[1]

دکتر [محسن] نوربخش، گزارش داد که در نظرسنجی جدید، آقای [سیدمحمد] خاتمی، ۲۷ درصد و [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، ۲۳ درصد دارند. عصرآقای ناطق‌نوری آمد و از احتمال پیروزی خاتمی [در انتخابات ریاست‌جمهوری]، اظهار نگرانی کرد و از من کمک خواست، برای تقویت خودش و مشخصاً خواست که به خانه‌کارگر هم بگویم که از او حمایت کنند.

بررسی پیش‌نویس کتاب‌های «خطبه‌های جمعه» و «هاشمی و انقلاب» را تکمیل کردم. [آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیرکشور، تلفنی گفت، دستور داده است جلوی تعرض انصار حزب‌الله علیه اجتماعات انتخاباتی را بگیرند؛ اخیراً به اجتماعات آقای خاتمی متعرض می‌شوند.

اختلاف هند و پاکستان با عربستان سعودی برای تحویل اجساد کشته‌شدگان در آتش‌سوزی منا قابل‌توجه است. هندی‌ها می‌گویند، صدها زائر مفقود دارند که در لیست کشته‌شدگان نیامده و می‌گویند، تعداد کشته‌ها خیلی بیشتر از تعدادی است که سعودی‌ها اعلان کرده‌اند. سعودی‌ها کشتگان را حدود ۳۴۰ نفر گفته‌اند. ساعت نُه‌ونیم شب به خانه آمدم. بعضی از بچه‌ها بودند. با هم شام خوردیم.

 

[1] - آقای هاشمی، در جلسه شورای عالی صادرات، بر ادامه سیاست دولت در سال ۱۳۷۶، مبنی بر اولویت تأمین نیازهای داخلی و تقویت صادرات از طریق افزایش کمی و کیفی کالاها و خدمات فنی و مهندسی، به نحوی که ارز حاصل از آن به کشور بازگردد، تأکید کرد و اظهار داشت: «افزایش توان صنعتی و معدنی و توسعه صنایع فولادی و پتروشیمی، به ویژه طرح‌های بزرگ دیگری که در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، بر توان تولیدی و صادراتی کشور می‌افزاید. دستگاه‌های دولتی باید زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور روزافزون جمهوری اسلامی ایران در سازندگی سایر کشورها را بیش از پیش فراهم آورند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.