خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

  • دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۷۶

 دوشنبه 4 فروردین 1376 // 14 ذیقعده 1417// 24 مارس 1997

 

گزارش‌ها را خواندم. ملاقات من و امیرعبدالله و نیز نشستن مُلاربانی از طالبان در کنار من در مراسم رژه، توجهات زیادی را جلب کرده است. ساعت نه‏ ونیم صبح مصاحبه مطبوعاتی داشتیم. خبرنگاران زیادی شرکت کرده بودند. قبل از شروع سئوالات، نمایندگان مطبوعات، به عنوان قدردانی از خدمات دوران مسئولیتم برای بالابردن حیثیت و موفقیت اسلام و مسلمین، لوح سپاسی به من هدیه کردند. به سئوالات فراوان جواب دادم. سئوالات متنوع و جامع و غیرمغرضانه بود.[1] سپس ملاقات کوتاهی با نمایندگان مجموعه رسانه‌ها داشتم.

چمدان را بستم و به سوی فرودگاه حرکت کردیم. در فرودگاه، مذاکره کوتاهی با آقای لغاری، [رییس‏جمهور پاکستان] داشتیم. ایشان به تقاضای من، نقشه‌های کامل ساختمان سالن اجلاس را آورده بود؛ اگر بخواهیم در ایران بسازیم، در سرعت کار کمک می‌کند. از ایشان خواستم که با تروریسم و خشونت‌های فرقه‌ای برخورد شدید و بازدارنده کنند. ایشان خواست در این موضوع با آنها همکاری کنیم.

ساعت دوازده ظهر به سوی تهران پرواز کردیم. ساعت چهار بعد از ظهر به تهران رسیدیم. در مراسم استقبال، کسی از وزرا و شخصیت‌ها نبود؛ لابد همگی به خاطر تعطیلات عید در سفر هستند. مصاحبه کوتاهی انجام دادم و به خانه آمدم. دو سه روز خاطرات عقب ‏مانده را نوشتم. صفحات زیادی را پُرکردم. شب، بچه‌ها و بستگان آمدند. قسمتی از مصاحبه‌ام با مایک‌ دالاس را از تلویزیون را تماشا کردم. باران خوبی هم شروع به باریدن کرده.

 

 

[1] - یکی از خبرنگاران پرسید، در مراسم رژه نظامی، ملاحظه شد که در کنار گروه طالبان قرار گرفته بودید، آیا این شروع خوبی برای انجام گفت‏وگو و مذاکره با آن می‌باشد؟ آقای هاشمی پاسخ داد: «ما مخالفتی با گفت‏وگو با طالبان نداریم. آن‌ها را به ایران دعوت‏کردیم، ولی آنها نیامدند و بقیه گروه‌ها آمدند. به طورکلی سیاست ما در افغانستان این است که راه‌حل نظامی در افغانستان مناسب نیست و اعتراض ما به طالبان هم، همین است. اما آنچه که در رژه مشاهده کردید، برنامه‌ای بود که مسئولان پاکستانی ترتیب داده بودند و ما هم در پاکستان همان بودیم.» برای مطالعه متن کامل این مصاحبه مطبوعاتی رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398.