خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

تب انتخابات به تدریج داغ می شود

  • چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۷۶

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۷۶ // ۸ ذی‌حجه ۱۴۱۷ //۱۶ آوریل ۱۹۹۷

 

آقای [محمدحسین] رضایی، [رییس سازمان حج و زیارت]، از مکه تلفنی گزارش داد و گفت در آتش‌سوزی منا، ۹۵ درصد چادرهای ایرانی‌ها هم سوخته و سعودی‌ها دارند تجدید می‌کنند و مواد غذایی هم آلوده شده که قابل مصرف نیست. ۲ نفر ایرانی که آنجا کار می‌کردند مفقود بودند که امروز پیدا شدند. گفت فوتی‌ها، بیش از تعدادی است که مقامات رسمی اعلان کرده‌اند.

مدیران وزارت صنایع و مدیران صنایع سیمان آمدند. [آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع گزارش پیشرفت‌ها را داد و هدیه‌ای از سوی مدیران تقدیم داشت. تمام وقت را گرفت و من صحبت کوتاهی در قدردانی از پیشرفت‌های صنایع ایراد کردم و آینده را امیدبخش معرفی نمودم.[1]

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. عده‌ای در سفر مکه‌اند، ولی به حد نصاب رسمیت رسید. مقداری از قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر اصلاح شد و ناتمام ماند و مقداری هم درباره آیین‌نامه و محل کار مجمع بحث شد.

عصر [مسئولین خانه کارگر]، آقایان [حسین] کمالی و [علیرضا] محجوب و [علی] عباد [= ربیعی] آمدند. از حمایت‌های من از کارگران و برنامه‌های توسعه کشور تشکر کردند و از شرایط احتمالی بعد از من اظهار نگرانی نمودند. نظر من را برای انتخابات، جهت موضع‌گیری خانه کارگر، خواستند. در انتخاب آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری] یا [سیدمحمد] خاتمی یا کاندیدای مستقل یا سکوت تردید دارند؛ نخواستم نظری ابرازکنم. قرار شد بعداً با آقای کمالی صحبت‌کنم.

از جلسه هیئت دولت، پس از چند مصوبه، به دفترم برگشتم. کارها را انجام دادم و برای شام به دفتر آقای [محمد] یزدی، رییس قوه قضاییه رفتم. آقای ناطق [نوری، رییس مجلس] هم آمد وگزارشی از سفر به روسیه را داد. از موضع روس‌ها در مقابل شانتاژهای غربی‌ها، خیلی راضی است؛ جالب است و به نفع ما.

درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. آقای یزدی گزارش داد که جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، حاضر نیست برای تأیید آقای ناطق بیانیه بدهد، ولی موافقت کرده که آقای [رضا] استادی در مصاحبه، خبر را بگوید. از پیشرفت کارهای آقای [سیدمحمد] خاتمی، با توجه به تأیید کارگزاران [سازندگی] از ایشان، نگران هستند و از آقای [سید رضا] زواره‌ای و [محمد محمدی] ری‌شهری که [با نامزدی در انتخابات]، باعث تجزیه آراءشان شده‌اند، گله‌مندند و توقع دارند که من کمک‌شان کنم و با توجه به اینکه بخشی از مردم، کارگزاران را هماهنگ با من می‌دانند، به نحوی آن را علاج کنم. در دفتر خوابیدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با ابراز رضایت از روند رو به رشد صنعت کشور در سال‌های اخیر اظهار داشت: «بخش صنعت علاوه بر نجات کشور از واردات، توانسته است اعتبار جهانی به دست آورد. صنعت زیربنای توسعه و پیشرفت است و با وجود مواد اولیه فراوان در کشور، جامعه ما محور بودن صنعت را در توسعه باور کرده است. با وجود محدودیت منابع آبی و جغرافیایی طبیعی خاص کشور، نقش صنعت در توسعه کشاورزی و بهرهبرداری و منطقی و اصولی از منابع آب و زمین اساسی است و دولت با این اندیشه به اولویت‌های صنعتی در کشور پرداخته است.» ایشان با اشاره به افزایش تولیدات صنعتی و سهم قابل توجه صنعت در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: «با آرامش و اطمینان موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه صنعت، حضور ایران در رقابتهای جهانی و توجه به صادرات جدیتر شده است. افزایش کیفیت کالاهای صنعتی ایران و دریافت گواهینامههای بینالمللی استاندارد، افزون بر جلب اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی، میدان تازهای را برای کشورمان در صادرات صنعت به ویژه در بخش دانش فنی و مهندسی و تکنولوژی ساخت در جهان گشوده است که افزایش صادرات در سال‌های اخیر آن را ثابت میکند. با شاخصهای افتخارآمیز کنونی در بخش صنعت و بهرهگیری از تجربههای مفید دوران سازندگی اندیشه سرمایهگذاری در توسعه صنعتی کشور دنبال میشود. با ثبات کنونی اقتصاد کشور و حمایتهای بیشتر ارزی دولت از بخش صنعت در سال جاری، آینده امیدوارکنندهتری پیش‌روی ایران اسلامی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های  ۱۳۷۵ ، دفتر نشر معارف انقلاب،   ۱۳۹۸.