خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

ابراز نگرانی مسئولین از نبودن هاشمی در مسایل اجرایی // دادگاه میکونوس

  • پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۶

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ // ۲ ذی‌حجه ۱۴۱۷// ۱۰ آوریل ۱۹۹۷

 

آقای [محمدرضا] ناصری، امام‌جمعه شهرکرد آمد. از نقش من در تعیین سیاست‌های نظام اظهار خوشحالی کرد، ولی از احتمال مشکلات اجرایی پس از من اظهار نگرانی نمود و خواست که برای پایان یافتن کارش در شهرکرد کمک کنم؛ خود را برای آنجا مناسب نمی‌داند و کار مهم‌تری می‌خواهد. برای مدرسه علمیه و مصلا کمک گرفت.

[آقایان علی‌اصغر معصومی و محمدناصر توسلی زاده]، امام‌جمعه و نماینده تربت‌حیدریه آمدند. از ریاست من بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، کلی اظهار خوشحالی کردند که گفتم چندان مهم نیست. از محافل روحانی، نقل‌قول کردند که روحانیت با اقدامات سازندگی من خیلی عزیز شده و نگران‌اند که این عزت از دست برود. مقداری زعفران با شیشه‌ای که درب آن به‌صورت گل ساخته‌شده، به‌عنوان قدردانی از زحمات، هدیه آورده بودند. برای امور عمرانی کمک گرفتند و برای سفرم به آنجا جهت افتتاح سد شهید یعقوبی و کارخانه کائولن تأکید نمودند و اصرار داشتند که به فیض‌آباد هم بروم.

آقای [محمدحسن] اصغرنیا آمد. اسنادی از سال‌های اول حزب جمهوری اسلامی آورد که منتشر کنیم و برای معالجه مشکل کمرش استمداد کرد. در انفجار ۷‌تیر حزب، آسیب‌دیده است. مجلدات گیلان‌شناسی را آورد و برای توجه بیشتر به گیلان استمداد کرد؛ اخیراً سفر رهبری به مازندران و کمک‌های زیاد به آنجا، برای مردم گیلان قدری سنگین آمده، به‌خصوص که می‌بینند، بناست رئیس‌جمهور آینده هم احتمالاً از مازندران باشد و گیلانی‌ها با استان مازندران رقابت دارند.

با محسن و دکتر حبیبی، برای بررسی کیفیت تنظیم اتاق‌ها برای کارهای مجمع تشخیص مصلحت نظام، به کاخ مرمر[1] رفتیم. مقداری از هدایای رسیده برای من در دوران ریاست‌جمهوری هم آنجا تنظیم شده بود. [ساختمان کاخ مرمر] با بازسازی، حسابی لوکس شده است. از موزه زیرزمینی در دست ساخت کنار آن هم بازدید کردیم؛ عظیم است. قبل از انقلاب، طراحی و اجرای آن شروع شده و اخیراً دستور تکمیل داده‌ام. قرار است موزه مخصوص قرآن بشود.[2]

عصر خبر رسید که دادگاه میکونوس[3] برلین آلمان، حکمش را صادر کرده و ۴ نفر را که ایرانی و لبنانی‌اند، محکوم نموده است. دادگاه در شرح حکم گفته که کمیته ویژه‌ای در تهران زیر نظر [آیت‌الله خامنه‌ای]، رهبر انقلاب و با حضور [من به‌عنوان] رئیس‌جمهور و [آقای علی‌اکبر ولایتی]، وزیر امورخارجه و [علی فلاحیان]، وزیر اطلاعات این‌گونه قتل‌ها را تصویب می‌کنند و رهبر انقلاب حکم می‌دهد. تصمیم گرفتیم که [آقای حسین موسویان]، سفیرمان را برای مشورت احضار کنیم. بعداً معلوم شد که آلمانی‌ها هم سفیرشان را به همین منظور احضار کرده‌اند و به آقای موسویان گفته‌اند که ۴ نفر از اعضای سفارت را اخراج می‌کنند. قرار شد، ما هم مقابله به مثل کنیم. بناست که اتحادیه اروپا هم در این مورد جلسه داشته باشد. آلمان اعلان کرده که دیگر در مذاکرات انتقادی با ایران شرکت نمی‌کند. به دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، گفتم پیش از اینکه اروپاییان هم اعلان کنند، ما پیش‌قدم بشویم.

 

[1] - کاخ مرمر تهران در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه پهلوی در زمینی به مساحتی ۳۵ هزار متر مربع احداث شد. طراحی و ساخت این کاخ توسط معماری به نام لئون تادوسیان انجام شد. این کاخ به منظور محل کار و زندگی رضا شاه پهلوی بنا شد و بعدها فرزند او محمدرضا شاه پهلوی نیز از این مکان برای دیدار با نمایندگان کشورهای خارجی استفاده می‌کرد. پس از ترور ناموفق پهلوی دوم در این مکان، کاربری آن تغییر کرد و در سال ۱۳۵۵ درهای آن به عنوان یک موزه به روی عموم باز شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موزه پهلوی تعطیل شد و از این کاخ مدتی به عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده می‌شد. پس از مدتی این کاخ بی‌کاربرد ماند تا در سال ۱۳۷۶، مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کاخ نقل مکان کرد. از این بنا با نام «ساختمان قدس» یاد می‌شود.

[2] - یکی از مکان‌های دیدنی در کاخ مرمر، موزه ملی قرآن است که در ۵ طبقه زیرزمین این بنا قرار گرفته و از طراحی بی‌نظیر با سبک معماری سنتی ایرانی برخوردار است. موزه ملی قرآن کریم از سمت شمال به خیابان پاستور، از سمت شرق به خیابان ولی عصر، از سمت غرب به خیابان فلسطین و از سمت جنوب به خیابان امام خمینی راه دارد. معماری این موزه مجموعه‌ای از سبک‌ها و طراحی‌های گوناگون هندسی است که در ساختن سقف‌ها و سالن‌های اصلی آن به کار برده شده‌اند. نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌هایی در طبقات منفی یک و منفی دو کاخ مرمر، به نمایش نسخه‌های خطی قرآن و ادعیه‌ها، تابلوهای هنری، طراحی‌ها و خوشنویسی‌ها اختصاص یافته‌اند. علاوه بر قرآن‌های ارزشمند و ادعیه‌های قدیمی، آثار با ارزشی مانند سکه‌های قدیمی، ظروف، قلمدان‌های زینتی، گلدان و جعبه‌های تزئینی با طراحی‌ها و حکاکی‌های فوق العاده در این مکان به چشم می‌خورند.

[3] - ساعت ۱۱ شب دوشنبه ۱۷ دسامبر ۱۹۹۲ (۲۶ آذر ۱۳۷۱)، تروری در رستوران میکونوس شهر برلین در کشور آلمان رخ داد که طی آن دو مرد مسلح ماسک بر چهره وارد رستوران عزیز غفوری، عضو سابق سازمان فداییان خلق شدند و تعدادی از سران اپوزیسیون کُرد را به رگبار بستند. در این حادثه، صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران، همایون اردلان، نماینده حزب دمکرات در آلمان، فلاح عبدلی، نماینده حزب دمکرات در اروپا، نوری دهکردی و کارمند صلیب سرخ و فعال در امور پناهندگان ایرانی مقیم آلمان کشته شدند. دادگاه میکونوس از جنجالی‌ترین دادگاه‌هایی بود که در آلمان تشکیل شد و نهایتاً «رونالد جورج» دادستان کل آلمان، مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی را به دست داشتن به قتل مخالفین خود در خارج از ایران متهم کرد. ابوالحسن بنی‌صدر، در دادگاهی که برای واقعه ترور میکونوس در آلمان تشکیل شد، شهادت داد.