خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

از شرح خواب و تعبیر شخصی تا مطالعه تاریخ ترکمنستان

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۷۶

 پنج‌شنبه 14 فروردین 1376// 24 ذی‌قعده 1417 3 آوریل 1997

 

ساعت پنج و نیم صبح، بر اثر خواب ناراحت‌کننده‌ای بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. در خواب می‌دیدم که پس از انجام دیداری از یکی از شهرهای ایران، عازم خوزستانم و بنا بود با ماشین پژوی شخصی خودم که قبل از انقلاب داشتم، سفر کنم؛ همان اولین ماشین پژوی 404 که داشتم. قرار شد حمامی بروم، در حالی که جمع زیادی از همراهان در محل صرف ناهار منتظر ما بودند. به حمام رفتم. تأسیسات حمام به صورت غیرآشنا و خیلی مفصل بود. هر چه لباس بیرون می‌آوردم، باز هم لباس دیگری باقی بود و هر چه صابون می‌زدم، کف نمی‌کرد و آب شیرها هم قطع می‌شد. بعداً معلوم شد، یکی از کارکنان آن محل، عمداً دستگاه‌ها را از کار می‌انداخت؛ اسم او شبیه اسامی مسیحی‌ها بود. ضمناً نگران زیادی تعداد همراهان و نبودن جا در اتومبیل بودم. آقای [سیدکاظم] نورمفیدی، [امام‌جمعه] گرگان وگویا آقای [عبدالمجید] معادیخواه هم می‌خواستند همراه من به خوزستان بیایند. استحمام ناتمام بود که از خواب بیدار شدم. احتمال دادم، صورتی از وضع کارهای ناتمام و مسئولیت‌های دوران ریاست‌جمهوری‌ام باشد که به زودی تمام می‌شود.

عمده وقتم به مطالعه کتاب تاریخ ترکمنستان (1)  گذشت و نکات جالبی هم در ارتباط با تاریخ ایران و تهیه مواد درس تاریخ به‌دست آمد. پیام به جشنواره فیلم جوانان را اصلاح کردم.(2)  مقداری هم راه‌پیمایی نمودم و قدم زدم. آب سد خیلی پایین است. رفتن تا لب آب و بالا آمدن، نوعی ورزش کوه نوردی شده و چون این فصل بالا آمدن آب است، هر بار که می‌روم، نشانی می‌گذارم و در دفعه بعدی، مقدار ارتفاع آب را مشاهده می‌کنم. تقریباً روزانه 60 سانتی‌متر بالا می‌آید.

دو شب پشت سر هم خواب دیدم که در نزدیکی من، هواپیماهای بزرگی که از ایران نبودند، ساقط می‌شدند و من و همراهانم، شاهد منظره سقوط و آتش‌گیری آن‌ها بودیم و گاهی مراکز محل سقوط هم آتش می‌گرفت.

************************************************

1- در این کتاب، رویدادها و تحولات دوره حساسی از تاریخ این کشور یعنی سال‌های 1881م تا 1924م تشریح می‌شود .مهم‌ترین مباحث کتاب بدین قرار است :((منازعات دول انگلیس, روسیه و ایران بر سر تعیین حدود و ثغور مناطق ترکمن نشین, مشخص شدن مرزهای ایران و ترکمنستان, توسعه نفوذ و سلطه روسیه تزاری در مناطق ماورای خزر, برقراری سیستم حکومتی زاگاسپی ـ اوبلاست(ایالت ماورای خزر) در مناطق ترکمن نشین از سوی دولت روسیه, پی‌آمدهای اقتصادی و اجتماعی سلطه روسیه بر ترکمنستان, تاثیر انقلاب 1905و سپس انقلاب کبیر 1917بر ایالت ماورای خزر, کشتار دسته جمعی ترکمن‌ها در سال 1916به دستور تزار, سقوط بلشویک‌ها و روی کار آمدن حکومت دست نشانده بریتانیا در عشق‌آباد( 1918تا 1920), سلطه مجدد بلشویک‌ها و قیام‌های مختلف ترکمن‌ها و سرکوبی‌های خونین آنها پس از 1920تا 1924, و تشکیل جمهوری سوسیالیستی ترکمنستان شوروی .مطالب جلد حاضر با این عناوین سامان یافته است1 :ـ از تسلیم ترکمن‌ها تا تثبیت مرزها2 ;ـ استقرار ایالت ماورای خزر(زاگاسپی اوبلاست)3 ;ـ جنبش ضد تزاریسم در مناطق ترکمن نشین ماورای خزر4 ;ـ سقوط بلشویک‌ها و مشارکت ترکمن‌ها در حکومت جدید( 1918ـ 5)1920 ;ـ جنبش‌های ملی ـ مذهبی در مناطق ترکمن نشین ماورای ترک6 ;ـ ملک ترکمانیه, به سوی استقلال .صفحات پایانی کتاب به عکس‌هایی از رجال سیاسی و نظامی ترکمن و فهرست منابع اختصاص یافته است .

 2 - در بخشی از پیام آقای هاشمی به پیام به جشنواره بین‌المللی سینمای جوان آمده است: «هم‌کناری هنر و جوانی، هم‌کناری زیبایی و زیبانگری در کرانه آبی و زلال بهاری، مضراب خوش آهنگ دیگر شدن طبیعت خداوندی است. هم‌جواری جوانی و پرده جادویی و آسمان فیروزه‌ای و بهاری این بوم و برکهن و گرانسنگ، حُسن‌الغزل پاک خلقت خداوندگاری در بهار شیدایی و دیگرگونی است. شادابی، طراوت و برنایی جوان در امتزاج با اندیشه ژرف و مانای توحیدی، بنیان حرکتی را می‌گذارد تمدن‌ساز و برهیمنه دوران‌ساز و شگرف، شهاب ثاقبی که در شب دیجور و سرد جهان معاصر، آذرخش ایمان می‌آفریند و آگاهی هنرجوی جوان به مقتضای فضای جوانی‌که دنیای پاکی و آرمان‌خواهی است، دنیای استعلا و استیلای فرشته‌سیرتی و ناب‌نگری بر گژصورتی و کژتابی باید که طایر اندیشه را در فضای لاهوتی و مینایی معرفت و فرهنگ اسلامی به پرواز درآورد تا سرشانه‌های نورس اندیشه خود را در معرض تابش انوار تابناک تفکر توحیدی و اسلام ناب قرار دهد تا جان گیرد و ریشه در زمین خودی و شاخه در آسمان خدایی پیدا نماید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، پیام‌های 1376»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398.