خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

دغدغه فرار آب سد لار

  • تهران
  • سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۷۶

 سه‌شنبه 12 فروردین 1376 // 22 ذی‌قعده 1417 1 آوریل 1997

 

تا ساعت یازده در خانه مطالعه می‌کردم. در منزل، گزارش‌ها را که روی کامپیوتر می‌آید، خواندم؛ کامپیوتر منزل به مرکز اطلاعات دفتر وصل است. روزهای تعطیل و شب‌ها که در خانه هستم، از این طریق در جریان اخبار و گزارش‌ها قرار می‌گیرم.

ساعت دوازده به محل سد لتیان آمدیم. عفت و بچه‌ها هم ظهر رسیده بودند. آن‌ها برای احوال‌پرسی همسر یاسر، به بیمارستان دی رفته بودند. با علی، فرزند فاطی، شوخی کرده بودند و دختر تازه رسیده یاسر را نامزدش کرده بودند و علی قهر کرده بود و سر میز ناهار حاضر نمی‌شد. بالاخره قولی دادیم که او را نامزد بچه‌های دیگر کنیم تا قهرش را بشکند، ولی شوخی ادامه‌داری خواهد بود!

تا عصر وقت به استراحت و مطالعه و قدم زدن در سواحل دریاچه سد گذشت. امسال به خاطر خشکسالی، سطح آب سد خیلی پایین رفته و به تازگی با نصب تلمبه در ساحل دریاچه سد لار، ثانیه‌ای پنج مترمکعب آب را پمپاژ می‌کنند و به سوی لتیان می‌فرستند و در مسیر از نیروگاه آبی می‌گذرد و برق تولید می‌کند؛ این آب معمولاً از دریاچه سد لار فرار می‌کند (1)  و به دریای خزر می‌رود و هنوز هم نتوانسته‌ایم این عیب سد لار را برطرف کنیم. پیمانکار و مشاور سد در قبل از انقلاب مسئولند. اکنون با این اقدام، قبل از آن که سطح آب به نقطه‌هایی برسد که فرار می‌کند، با پمپاژ به این طرف آورده می‌شود.

در گزارش‌ها، مصوبات اتحادیه عرب در قاهره در مورد اسراییل قابل توجه است.(2)

 

***************************************************************

1- علت فرار آب از مخزن سد لار
سد لار در ایران، سد خاکی با هسته رسی، واقع در دهستان “بالا لاریجان” بخش لاریجان شهرستان آمل است. سد لار یکی از سدهای خاکی تأمین‌ کننده آب آشامیدنی حوالیه تهران و تأمین‌ کننده آب مورد نیاز آبیاری‌ های کشاورزی منطقه می‌باشد. سد لار در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل و در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. مطالعات احداث سد لار از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۶۱ گشایش یافت. اما یکی از خبرهایی که این روزها از سد لار زیاد به گوش می رسد ماجرای فرار آب از مخزن سد لار است که بررسی دلیل و علت آن خود موضوعی خاص است!… به راستی علت فرار آب از مخزن سد لار چیست و آیا این خبر حقیقت دارد؟ گفته شده است
شرکت آب منطقه ای تهران چند سالی می شود که پروژه “علاج بخشی سد لار” را در دست دارد اما علارغم فرار گسترده آب از مخزن سد لار، هنوز هم این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

فرار آب از مخزن سد لار حقیقت دارد!
فرار آب از مخزن سد لار از دیواره سمت راست سد صورت می گیرد و نهایتا سر از مازندران می آورد و به دریا می ریزد! فرار آب از مخزن سد لار در طول یکسال رقمی بین ۲۲۰ میلیون مترمکعب تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است که براساس اعلام کارشناسان و محققین این حوزه، هیچ سدی در دنیا تاکنون این میزان فرار آب از مخزن خود را نداشته است و سد لار رکورد فرار آب را در دنیا از آن خود کرده است!

مشخصات فرار آب از مخزن سد لار

  • حداقل فرار آب از مخزن سد لار : ۳ مترمکعب در ثانیه
  • حداکثر فرار آب از مخزن سد لار : حدود ۱۳ مترمکعب در ثانیه
  • متوسط فرار آب از مخزن سد لار : در طول سال حدود ۷ مترمکعب در ثانیه
  • به طور متوسط در یک ۲۴ ساعت : حدود ۶۰۵ هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند.
  • رقم فرار آب از مخزن سد لار در طول یکسال رقمی بین ۲۲۰ میلیون مترمکعب تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین

طرح علاج بخشی سد لار
جمع آوری آب از چشمه های پایین دست و محل های فرار آب و احداث تونلی به طول ۲۹ کیلومتر جهت انتقال فرار آب سد لار به سد لتیان. پیش بینی ها مبنی بر این است که با احداث این تونل بخش قابل توجهی از فرار آب سد لار به حجم ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال جمع آوری شده و به سد لتیان منتقل می شود.

 2- وزیران امورخارجه کشورهای عربی، طی اجلاسی در قاهره، قطعنامه‌ای تهیه کردند و در آن خواستار تجدید تحریم‌های اعراب علیه اسراییل شدند. همچنین وزیران امورخارجه 22 کشور عضو اتحادیه عرب، خواستار قطع معاملات با اسراییل، از جمله تعطیلی دفاتر رابط و حافظ منافع شدند تا زمانی که اسراییل به توافق مادرید در مورد صلح در برابر زمین گردن نهد.