خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

بازدیدهای مکر در اولین روز سفر نوروزی

  • کیش,جزیره کیش
  • جمعه ۱ فروردین ۱۳۷۶

جمعه 1 فروردین 1376 // 11 ذیقعده 1417 // 21 مارس 1997

 

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله و اصحابه

 

 

در کیش بودیم. وقت با استراحت و مطالعه و بازدید از بخش‌های مختلف جزیره گذشت. در گزارش‌ها، مذاکرات [بیل کلینتون و بوریس یلتسین]، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی مورد توجه است. محور آن مسأله گسترش ناتو [به اروپای شرقی] است که روسیه مخالف است و بعید است به توافق برسند؛[1] جالب اینکه رسانه‌ها و شخصیت‌های روسی، دولتشان را تشویق می‌کنند که در مقابل این سیاست توسعه‏طلبانه غرب، روسیه باید همکاری ایران، هند و چین را در اولویت قرار دهد و تا سرحد پیمان نظامی در این همکاری پیش برود و نقش ایران در این میان، برای غرب و روسیه مهم شده است؛ مثل همیشه که نوعاً در گذشته متمایل به غرب بوده و فعلاً سیاست مستقل داریم.

خبر دیگر که مورد توجه است، ممنوع شدن جشن‌های نوروزی در افغانستان توسط طالبان است. با اینکه در کشورهای آسیای مرکزی، ترکیه و شمال عراق با وسعت اجرا می‌شود؛ حتی خانم [تانسو] چیللر، وزیر امورخارجه ترکیه، برای شرکت در جشن‏های نوروزی که کردها بیشتر خواهانند، به جنوب شرقی ترکیه سفر کرده و برای جلب افکار کردهاست.

جمعی از دفتریان و مدیران [سازمان منطقه آزاد] کیش برای دیدار عید آمدند. به آنها هم پانصد تومان عیدی دادم. عکاس آمد و تعدادی عکس از حالت مختلف زندگی خصوصی‌ام در ساحل دریا و... برداشت. فائزه[2] آمد. از کم‏توجهی آقای [مصطفی] هاشمی‏طبا، [رییس سازمان تربیت بدنی] به ورزش بانوان شکایت کرد و در مورد کیفیت برخورد با لغو برنامه انجام مسابقات بین‌المللی ورزش بانوان کشورهای اسلامی در پاکستان پرسید.

برای بازدید از یک آب شیرین‏کن جالب رفتیم که آقای [حسین] ثابت برای هتل بزرگ خودش وارد کرده است و می‌خواهد بسازد؛ حدود دویست هزار دلار قیمت دارد. در یک کانتینر نصب شده و روزانه 380 متر مکعب آب شیرین تولید می‌کند. به نظرم قابل استفاده در جزایر ایران آمد. برای هر متر مکعب آب، فقط چهار کیلووات برق مصرف می‌کند. برنامه کاشت درخت‌های بزرگ نخل را که از میناب آورده‌اند، دیدیم. آقای ثابت در جزایر قناری، سرمایه‌گذاری در رشته توریسم کرده و موفق است.[3] توضیحات دربارة جزایر داد و گفت، سالیانه شش میلیون توریست جذب می‌کنند و خودش با چهار هزار تخت هتل، سالیانه 75 ‌هزار مسافر دارد. آمده در جزیره کیش، هتل 600 اتاقی پنج ستاره بسازد. سپس از نمونه‌ای ابتکاری در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی و موج دریا، برای تولید برق و شیرین‏کردن آب بازدید کردیم

 

[1] - یلتسین، درباره نتایج مذاکرات خود با کلینتون، رییس‏جمهور آمریکا گفت: «یکی از نتایج این نشست، به حداقل رساندن آثار منفی توسعه پیمان نظامی ناتو به شرق اروپا بوده است. در این راستا ناتو متعهد شد تا سلاح‏های اتمی و عادی خود را به شرق اروپا منتقل نکند. یک سند الزام‏آور میان رهبران ناتو و روسیه دربارة چارچوب روابط دو طرف و تبیین نظام تصمیم‏گیری دربارة مسائل امنیتی اروپا امضا خواهد شد.»

[2] - فائزه هاشمی، فرزند آیت‏الله هاشمی رفسنجانی، در سال 1376 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی بود.

[3] - حسین ثابت بکتاش، کارآفرین ایرانی و سازنده و مالک پیشین هتل بزرگ داریوش است. ثابت در سال‌های قبل در جزایر قناری ۹ هتل داشته و در ایران نیز هتل بزرگ داریوش را به‌ سبک تخت جمشید در کیش ساخت. وی، علاوه بر این هتل، چهار هتل دیگر نیز در کیش داشت (هتل‌های هلیا، لاله، تماشا و پانیذ) که از سال ۱۳۸۸ طی دو ـ سه مرحله فروخته شدند. شرکت تجارت بین‌المللی ثابت و مجموعۀ پارک دلفین‌های کیش (دلفیناریوم و باغ پرندگان با مساحت بیش از ۶۵ هکتار) متعلق به او بود. کلنگ سرمایه‌گذاری هتل کوروش که قرار بود با انرژی خورشیدی کار کند، به‌عنوان نخستین هتل سبز ایران با ۵۰۰ اتاق نیز در جزیرۀ کیش بر زمین زده شد که ساخت آن در سال ۱۳۸۹ متوقف شد. ایجاد کورس‌های اسب‌دوانی با تأسیس شرکت اسب ایران، که ناتمام ماند، از دیگر فعالیت‌های اوست.