خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

دکتر ولایتی فکر می کرد در سال 76 بیش از دیگران رای دارد.

  • تهران
  • جمعه ۲۰ مهر ۱۳۷۵
جمعه بود و ایشان در منزل؛ اما...

 

جمعه 20 مهر 1375 // 27 جمادی‌الاول 1417 //11 سپتامبر 1996

 

 در منزل بودم. آقایان دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] و [محمود] واعظی، [معاون وزیر امورخارجه] و [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، سفیرمان در عربستان آمدند. آقای نوری، گزارش ملاقات با آقای نایف [بن‌عبدالعزیز]، وزیرکشور عربستان و پیام آقای فهد [بن‌عبدالعزیز]، [پادشاه عربستان سعودی] را داد؛ خیلی مفصل است. نایف، ضمن اشاره به تاریخ بعد از انقلاب و اعتراف به قصورهای عربستان، خواسته است که گذشته را نادیده بگیریم و برای همکاری، مستقیم وارد مذاکره شویم، ولی با توضیح مسائل مربوط به انفجار اخیر ظهران، در مرکز آمریکایی‌ها، ادعاکرده که عامل انفجار، حزب‌الله حجازند و آنها از طریق حزب‌الله لبنان، حمایت و هدایت می‌شوند و سر نخ همه آنها به ایران برمی‌گردند و امیر آنها که اخیراً در سوریه در زندان مُرده، با رهبر ایران ملاقات داشته است.

خواسته است که ایران، چهار نفر از اینها را که به گفته سوری‌ها به ایران آمده‌اند، تحویل بدهد و تهدید کرده که اگر در این خصوص ایران همکاری نکند، ممکن است حوادث تلخی اتفاق بیفتد که کل منطقه را ناامن کند. گفته که نتایج تحقیقات را در اختیار آمریکایی‌ها نگذاشته است. گفتم جواب تهیه شود و برای جواب، با شورای عالی امنیت ملی و رهبری مشورت شود.

سپس آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و امریکای وزارت امورخارجه]، گزارش سفر به روسیه را داد. روس‌ها در کشورهای مشترک‌المنافع، از حوادث افغانستان نگران‌اند و می‌ترسند که طالبان، مسلمانان آسیای مرکزی را تحریک کنند و مصمم‌اند، نگذارند شمال افغانستان به دست آنها بیفتد. مایل‌اند با ایران هم همکاری کنند که با سیاست ما هم سازگار است. همچنین گزارش مذاکرات کارشناسی وضع حقوقی دریای خزر را داد که ناتمام مانده و روس‌ها در موضع‌شان، تعدیل پیش آمده و حاضرند که تا چهل مایل [سواحل]، متعلق به کشور صاحب ساحل و بقیه مشترک باشد.

مقداری هم راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت شد. دکتر ولایتی، مایل به نامزدشدن است و معتقد است بیش از دیگران رأی دارد. گزارش برگزاری انتخابات نظام پزشکی را دادند که ابتدا پزشکان غیرحزب‌اللهی، به خاطر مقررات یک‌طرفه جدید بایکوت کرده‌اند و اخیراً خیلی‌ها آماده شرکت در انتخابات شده‌اند.

آقای کاظمی آمد و گزارش خدماتش در لندن را داد. اخیراً دولت انگلیس خواسته بود که او را به ایران برگردانیم. شب فاطی آمد و گزارشی از هزینه‌های سنگین مداوای بیماران هموفیلی را داد که مبلغ ناچیزی در حد یک‌صدم از آنها می‌گیرند که گفت، بهتر است مجانی کامل باشد.

شب آقای [محمد] امامی کاشانی آمد. راجع به جلسه هفته آینده جامعه روحانیت مبارز و مسأله انتخاب نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، شیوه هماهنگی با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و یا کارگزاران، زمان رأی‌گیری، اعلان نامزد و نیز مذاکره با نامزدان احتمالی برای تعیین سیاست‌ها صحبت شد.