خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۷۵

یکشنبه 4 شهریور 1375 | 9 ربیع الثانی 1417 // 25 آگوست 1996

 

ساعت هشت به دفترم رفتم. تا ساعت نُه صبح کارها را انجام دادم. برای مراسم روز کارمند به تالار وحدت رفتیم. آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور] گزارش داد. لوح تقدیر کارمندان نمونه را دادم و در مورد اهمیت و وظایف و امتیازات کارمندان صحبت کردم.[1] وعده بهترکردن معیشت آنها را دادم. به دفترم برگشتیم.

 ستاد [پشتیبانی برنامه] تنظیم بازار، جلسه داشت. نحوه استفاده از ارز صادراتی توسط صادرکنندگان را تعیین و اجازه ورود مقدار بیشتری شکر و علوفه را تصویب کردیم. عصر در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة تخلف سپاه در موضوع طالبانی‌ها و بارزانی‌ها و وساطت آلمان بین لبنان و اسراییل و تقویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و پیشنهاد سفر من به مجمع‏عمومی سازمان‏ملل و سفر آفریقایی من و مسئولیت‌های احتمالی من بعد از دوره ریاست‏جمهوری مذاکره‏کردیم. دیروقت به خانه رسیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کارمندان، رکن اصلی نظام هستند که امور اساسی نظام را انجام می‌دهند و اکثریت آنها افرادی سالم، قانع و جدی هستند، ولی به دلیل توقع زیادی که مردم از این قشر دارند، تعداد اندک افراد نادرست و بد بیشتر به‌چشم می‌آید. البته مردم از بسیاری از مقررات و بخشنامه‌های اداری، اطلاع درستی ندارند و تصور می‌کنند، در هر اداره‌ای که می‌روند، باید فوری کارشان انجام شود. متأسفانه گاهی در رسانه‌ها چیزی به ‌نام فساد اداری مطرح می‌شود که ما نمی‌توانیم اصل فساد را انکار کنیم و مسلماً در خانواده بزرگ دو میلیونی کارمندان، افراد فاسد وجود دارند، ولی در کنار فساد اداری، اهمیت اکثریت افراد صدیقی که زحمت می‌کشند خیلی مطرح نمی‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند در تشکیلات دولت، کارمندان زیادی وجود دارند که برای دولت بار اضافی محسوب می‌شوند که در این مورد هم گاهی اغراق می‌شود. باید با معرفی سیستم اداری و نحوه و شیوه کارها، ارزش کار کارکنان دولت را نشان دهیم. تأمین نیازهای ضروری کارکنان دولت، یکی از برنامه‌های اساسی دولت بوده و چند سالی است که اصلاح زندگی معیشتی کارمندان را آغاز کرده‌ایم. من فکر می‌کنم، باید نیازهای متوسط زندگی کارمندان با حقوق آنان تأمین شود و این بهترین راه برای سالم ماندن کارمندان است. رابطه مردم با نیروهای کاری باید تعریف شود و مردم با حقوق خود آشنا شوند تا کارمندان توقعات ناحق از دولت نداشته باشند. کارمندان نیز باید خدمتگزار مردم باشند و در حد وظیفه از هیچ کمکی نسبت به‌مردم کوتاهی نکنند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.