خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

صحبت‌های اضافی نمایندگان لبنان و گینه و بنگلادش!!!

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۷۵

چهارشنبه 20 تیر 1375 / 23 صفر 1417/ 10 جولای 1996

 

تا ساعت نُه صبح در خانه بودیم. برای افتتاح سومین اجلاس وزیران پُست و مخابرات سازمان کنفرانس اسلامی رفتیم. آقای غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و [آقای پکاتاریانه]، نماینده اندونزی و معاون دبیر کل، خیرمقدم گفتند و گزارش دادند. من هم صحبت افتتاحیه را با تأکید بر ضرورت همکاری بیشتر کشورهای اسلامی و نقش مخابرات و ارتباطات در توسعه همکاری و اشاره به امکانات فراوان ایران در این بخش ایراد کردم.[1] قرار بود با همه میهمانان مصافحه و احوال‏پرسی شود که به خاطر طول کشیدن مراسم، به خاطر صحبت‌های اضافی نمایندگان لبنان و گینه و بنگلادش، بعد از صحبت من به‌عنوان نماینده کشورهای عربی و آفریقایی و آسیایی، صرف‏نظر شد.

به دفترم مراجعت کردم. آقای زنگنه، [وزیر نیرو] آمد. از جهاد [سازندگی]، به خاطر اغراق در آثار آبخوان‌داری و عدم همکاری با وزارت نیرو در دادن نیروهای انسانی موردنیاز گله دارد. شورای عالی اکو، [= سازمان همکاری اقتصادی]، برای بررسی عملکرد و پشتیبانی از برنامه‌ها جلسه داشت. جلسه کم اثری بود. عصر در جلسه هیئت دولت، چند مصوبه داشتیم. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم. به خانه آمدم. فرشته غذا درست کرده بود. عفت و فاطی از کانادا تلفن کردند و اطلاع دادند که پزشکان در معاینات اولیه گفته‌اند، فاطی احتیاج به عمل ندارد. قرار است یک بار دیگر معاینه کنند. خوشحال شدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «سرمایه‌های ما واقعاً برای ایجاد یک قدرت جهانی و بین‌المللی کافی است. این حرکت جدیدی است که در تاریخ سیاسی کشورهای اسلامی به‏وقوع پیوسته و 52 کشور که از لحاظ جغرافیایی در مناطق خوب دنیا هستند و منابع عظیم انرژی را در اختیار دارند و از فرهنگ غنی که ریشه در معارف قرآنی و آسمانی دارد، گردهم جمع شده‌اند. مدیران، مسئولان و کارشناسان این کشورها، باید از این سرمایه‌ها خوب استفاده کنند و بستر مناسب برای ما هم همین کنفرانس اسلامی است که در دنیا جای خودش را باز کرده است. از حُسن انتخاب و اولویت دادن به بخش پُست و مخابرات قدردانی می‌کنم، چرا که امروزه عصر ارتباطات و پست و مخابرات وسیله‌های بسیار ضروری هستند. اگر در زمینه ارتباطات عقب باشیم و امکانات ارتباطی متناسب با شرایط روز نداشته باشیم در سایر بخش‏ها نیز عقب خواهیم بود. امروزه می‌بینیم که از ارتباطات برای اهداف سیاسی و فرهنگی که بنیه اصلی جوامع را تشکیل می‌دهد استفاده می‌کنند و می‌بینیم که حتی با استفاده از ماهواره‌ها و شبکه‌های ارتباطی، تأثیرگذاری خاص خودشان را در انتخابات کشورها دارند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.