خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزارش به مردم در نماز جمعه پس از سفری دو روزه به خراسان شمالی

  • تهران
  • جمعه ۱۵ تیر ۱۳۷۵

 جمعه 15 تیر 1375 | 18 صفر 1417 5 جولای 1996

 

پیش از ظهر، وقت به استراحت و مطالعه برای خطبه‌های جمعه گذشت. برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم.[1] آقای [جواد] مقصودی، [رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه تهران]، از تأثیر این‌گونه سفرها و روشن شدن مردم نسبت به آثار برنامه‌های سازندگی گفت. عصر هم در منزل، وقت زیادی صرف نوشتن خاطرات دو روز گذشته شد که چندین صفحه است.

یاسر و [حسین] شهاب [الدین] از مخابرات، برای تعلیم نحوه استفاده از کامپیوتر و دیتا برای بهره‌گیری از شبکه‌های «شارع» آمدند. آقای [حسین] مرعشی آمد و راجع به ریاست‏جمهوری آینده و طرح‌های جدید اجتماعی صحبت کرد. در گزارش‌ها، نتایج انتخابات روسیه موردتوجه است که با عدم توفیق کمونیست‌ها، غربی‌ها نفس راحتی می‌کشند؛ گرچه مسئله کسالت آقای [بوریس] یلتسین، [رئیس‏جمهور روسیه]، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. آخر شب عفت و فاطی تلفن کردند و گفتند فردا عازم کانادا هستند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در خطبه اول، دستاوردهای سفر به شمال خراسان را برای نمازگزاران برشمرد و گفت: «بسیار چیزهای جالبی از این سفر به عنوان سوغات برای شما می‏توانم توضیح بدهم که این مشاهداتم، خودم را خیلی راضی و خوشحال کرد و فکر می‏کنم، چه بهتر که مردم ما هم در این خوشحالی با ما سهیم باشند. آنچه که در یک محدوده کوچکی از استان خراسان دیدیم، نشان خوبی است از توسعه بسیار وسیعی که در همه کشور، در امور زیربنایی و روبنایی دارد، اتفاق می‏افتد، به نظر من آنجا این‏طور جلوه کرد که کشور، مثل جوانی که در عنفوان جوانی، یک دفعه به سال‏های رشد برسد که انسان به‏طور روزانه می‌بیند که بچه‏اش دارد بزرگ می‌شود و به اصطلاح پوست ترکانده است و زود رشد می‌کند، اکنون کشور این‏طوری است و یا بعضی‌ها می‏گویند آب در پوستش افتاده است. آن منطقه‌ای که ما رفتیم، گوشه‌ای از شمال غربی خراسان، چهار شهر اسفراین، بجنورد، شیروان و قوچان و یک بخش هم که جاجرم است که تابع بجنورد می‏باشد. وقتی رفتیم، برای بخشی از کارهایی که این روزها باید به ثمر می‏رسید که افتتاح شد و یا می‏خواست شروع شود، حالا بقیه کارهایی که قبلاً به ثمر رسیده و تمام شده، این‌ها را ما کاری نداریم. حدود 500 میلیارد تومان هزینه دولت برای همین چند طرح بود. در این چند شهری که ما به آنجاها رفتیم، شما ببینید که چه رقم بزرگی است.» رجوع‌ کنید ← کتاب هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.