خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۷۵

دوشنبه 11 تیر 1375 | 14 صفر 1417 1 جولای 1996

 

صبح برای افتتاح [سومین] کنفرانس آمار [ایران]، از خانه به محل ساختمان کنفرانس‌های بین‌المللی صداوسیما رفتیم. آقای [حسین] حاجعلی‏فرد، [رئیس مرکز آمار ایران]، گزارش داد. من هم صحبت مفصلی درباره اهمیت و ضرورت آمار در عصر ارتباطات نمودم.[1] محسن هم همراه بود. به دفتر رفتیم. آقای [سیدجلیل] صدرطباطبایی، نماینده اسبق یزد آمد. با تمجید فراوان از برنامه‌های دولت من و اظهار خوشحالی از پیروزی فائزه، برای مرکز فرهنگی که تأسیس کرده است، استمداد کرد؛ کمک نمودم. آقای [سیروس] ناصری، [نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل] از ژنو آمد. پیشنهادهای غیرمهمی در مسائل سیاست خارجی و داخلی داشت.

جلسه‌ای [= مجمع عمومی شر کت مترو]، برای بررسی وضع متروی تهران داشتیم. بالاخره پس از بررسی‌های همه‌جانبه، قرار شد تا آخر سال خط تهران - کرج و نیمی از خط دو را از میدان امام تا غرب تهران که متصل به ایستگاه کرج است، افتتاح شود. حضار به قول‌های تکراری آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو] اعتماد نداشتند، لذا گروهی ناظر تعیین کردیم که کارها در اولویت و به‌موقع انجام شود و سعی شود، باقی‌مانده سه خط مترو هم تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد که البته خوش‏بین نیستم. عصر شورای عالی اقتصاد جلسه با چند مصوبه داشت. شب در دفترم ماندم. عفت از لندن تلفن کرد؛ حالش بهتر است.

 

[1] - آقای هاشمی، دستیابی به‌آمارهای دقیق در عرصه‌های گوناگون را برای تسریع در رشد و شکوفایی کشور، یک ضرورت خواند و گفت: «بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگی کشورهای جهان سوم، ناشی از عدم دسترسی به‌آمار و اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی است. آمار در عصر ارتباطات، مهم‏ترین ابزار کار است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در برنامه‌های توسعه، توجه زیادی به مسائل ارتباطات شده و امروز ایران اسلامی در دنیا، یکی از مراکز مهم تولید کننده و طراح سیستم‌های ارتباطی است. اگر تلاش‌های گذشته برای توسعه سیستم ارتباطی نبود، امروز سخن گفتن از آمار و استفاده از ابزارهای پیشرفته بلندپروازانه بود. نبود آمار دقیق برای یک کشور ضعفی اساسی است. سازمان برنامه‌و بودجه، برای دستیابی به‌آمارهای حیاتی و ضروری کشور در عرصه‌های مختلف تلاش گسترده‌ای را انجام داده که قابل تقدیر است. رعایت دقت و صحت به‌ هنگام آمارگیری، بسیار مهم است. عدم دقت در گفتن واقعیت‌ها و طرح شعارگونه مسائل، بدون استناد به آمار دقیق و صحیح، اعتبار یک کشور را زیر سئوال می‌برد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.