خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

بازرسی ویژه رهبری از سازمان انرژی اتمی

  • تهران
  • شنبه ۹ تیر ۱۳۷۵

شنبه 9 تیر 1375  | 12 صفر 1417 29 ژوئن 1996

 

از خانه به وزارت اطلاعات رفتیم. محسن هم همراه بود. نمایشگاه دستاوردهای فنی را دیدیم. اقدامات خوبی برای تهیه تجهیزات الکترونیکی برای وظایف اطلاعاتی داشته‌اند. مهندس فیروزآبادی، معاونت فنی [وزارت اطلاعات]، نیروی مبتکری است. سپس در جمع حضار پس از استماع خیرمقدم و گزارش آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، سخنرانی دلگرم‌کننده‌ای برایشان نمودم و نصیحت کردم که در جهت جذب قلوب مردم عمل کنند و نه در جهت ارعاب و ایذاء مردم.[1] با تأخیر به دفترم رسیدیم. محسن هم در شلوغی جلسه کفش خود را گم کرده بود.

با آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی]، قرار ملاقات داشتیم که با تأخیر من لغو شده بود. آقاسیدمحمدباقر خوانساری، عضو [مجلس] خبرگان آمد. به خاطر مشکلات تنفسی که در جنوب تهران دارد، برای تهیه منزلی در شمال تهران استمداد کرد. قرار شد در مقابل منزلی که در شهر دارد، عمل شود. آقای کمال خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد و گزارش مذاکره با یک سناتور آمریکایی را داد. گفت که قبلاً از رهبری اجازه گرفته است؛ مطلب مهمی نداشت.

[آقایان سیدرضا تقوی، سیدمحسن یحیوی و سیدحسین هاشمی]، کارپردازان مجلس آمدند. برای تهیه ماشین پاترول برای نمایندگان استمداد کردند و خواستند که با ارز شناور 1750 ریالی، حساب شود تا حدود سه میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد تمام شود. آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی] هم تلفنی همین را خواست؛ هر دوره برای نمایندگان، این امتیاز داده می‌شود.

عصر آقای فاروق الشرع، وزیر امورخارجه سوریه آمد. گزارش وضع جدید منطقه پس از پیروزی حزب لیکود در اسراییل و نتایج کنفرانس سران عرب در قاهره را داد. منطقه را آبستن حوادث می‌داند؛ به‌خصوص برای بهره‌گیری در انتخابات آتی آمریکا. از مطالبی که در بیانیه اجلاس، در مورد ایران به خاطر مسائل بحرین و امارات آمده بود، انتقاد کردم. گفت با مذاکره طولانی حافظ اسد، [رئیس‌جمهور سوریه] با امیر بحرین، قرار شده که اگر ایران دست از تبلیغات علیه بحرین بردارد، روابط عادی شود؛ قبول کردم. قرار شد در سفر به بحرین میانجی‌گری کنند. پیام را آقای اسد داده بود.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. در مورد بازرسی ویژه رهبری از سازمان کسب‌نظرکرد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. در مورد مسائل افغانستان و بحرین تصمیم‌گیری کردیم. قرار شد، اعتراض به ترکیه به خاطر تجاوز هلی‌کوپترهایش در مرز که منجر به مرگ شش نفر از عشایر شده است، ادامه یابد. در مورد اعزام زائر به عراق، قرار شد، اشکالات قرارداد اخیر که باج‌خواهی از سوی عراقی‌ها دارد، برطرف شود؛ پول زیادی خواسته‌اند، با شرایط سخت و مدت کم و کنترل زیاد. بعد از جلسه، آقای ولایتی آمد و گزارش سفر به اوکراین و قرارداد سه‌جانبه با ترکمنستان را داد.

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.