خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از مراسم افتتاح هفته قوه قضاییه، در مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا جلسه هیئت دولت برای لایحه اوراق مشارکت

  • تهران
  • یکشنبه ۳ تیر ۱۳۷۵

 

یکشنبه 3 تیر 1375 | 6 صفر 1417 23 ژوئن 1996

 

صبح برای افتتاح مراسم هفته قوه قضاییه، به تالار مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتیم. آقای [اسماعیل] شوشتری، وزیر دادگستری، خیرمقدم گفت و گزارش خوبی از عملکرد قوه قضاییه داد. صحبت مفصلی درباره فاجعه هفت‌تیر و نحوه کار قوه قضاییه داشتم.[1]

دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و معاونان آمدند. بیشتر کسری بودجه و نیازهای ناشی از بیمه عمومی و عدم استقبال مردم را مطرح کردند. آقای [سیدمحمدباقر] مهری، روحانی مقیم کویت آمد. اطلاع داد که آقای [غلامحسین] محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری، به ایشان توصیه کرده که در کویت بااحتیاط رفتار کند تا متهم به اقدام علیه حکومت کشور نشود؛ نظیر آنچه در بحرین اتفاق افتاده و اظهار خوشحالی کرد که از ابتدا با استفاده از نظرات من، با همین سیاست عمل کرده است.

آقای [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] آمد. راجع به نحوه اجرای برنامه‌وبودجه و طرح فقرزدایی و استرداد وام‌های حساب 210 به دستگاه‌ها صحبت شد. آقای احمد جلالی، [سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو] آمد و از عدم همکاری وزرای علوم برای برنامه‌های فرهنگی خاص خارج از کشور گلایه داشت و از وضع آقای دکتر [محمدتقی] بانکی پرسید. عصر در جلسه هیئت دولت، لایحه [انتشار] اوراق مشارکت را تصویب کردیم که کار مهمی است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انفجار مرکز حزب جمهوری اسلامی و شهادت ده‌ها نفر از بهترین آدم‌های مؤثر در انقلاب، صدمه جدی زد. آنچه که جبران کرد، مسأله شهادت و جوشش خون شهید بود. خود این یک اصل دیگری است و دشمنان ما از این هم غافل هستند. آن‌ها حذف فیزیکی را می‌فهمند، اما تأثیر خون شهید در یک جامعه شهادت‌طلب و یک جامعه آرمانی را نمی‌توانند درک کنند؛ چون در وادی نیستند. به هر حال امیدواریم که همیشه از خدمات شهید بهشتی بزرگوار بتوانیم قدردانی کنیم. نکته دومی که داریم، خود دستگاه قضایی است که متناسب با نیازهای کشور، باید شکل و محتوا و شیوه‌های کارش راکد نباشد؛ بلکه متطور، متحول و تکامل‌پذیر باشد که الحمدلله هست.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.