خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

دیدارهای مردمی و افتتاح طرح های سازندگی در دماوند، رودهن و فیروزکوه

  • تهران
  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۷۵

 چهارشنبه 30 خرداد 1375 | 2 صفر 1417 19 ژوئن 1996

 

با محسن و جمعی از وزرا و پاسداران و خبرنگاران مطابق معمول، به‌سوی دماوند رفتیم. در راه وزیر مسکن [و شهرسازی]، دربارة برنامه‌های شهرک مسکونی سازی اطراف تهران برای جذب جمعیت تهران مثل پردیس، توضیح می‌داد.

مردم شهر دماوند در جاده کمربندی بیرون شهر، اجتماع عظیمی داشتند. هلی‌کوپترها همان‌جا فرود آمدند. پس از خیرمقدم مسئولان شهر، بلافاصله در اجتماع مردم حضور یافتیم. مطابق معمول شعارها و سرودی از دانش آموزان کانون بسیج و خیرمقدم [آقای محمدجواد حاج علی‌اکبری]، امام جمعه و فرماندار را شنیدیم. بخشی راجع به من و سازندگی برنامه‌های دولت و بخشی مربوط به نیازهای شهر بود. من هم در همین محورها سخنرانی کردم.[1]

اصولاً شهرستان دماوند به خاطر آب‌وهوای خوب و فراوانی محصولات زراعی و دامی، وضع مردمش خوب است؛ اما توقع دارند که نمونه‌هایی از آن طرح‌های بزرگ و صنایع مهم را هم داشته باشند. به خاطر اینکه در محدوده 120 کیلومتری تهران است، صنایع قابل‌توجهی به آنجا نرفته و آب‌ها هم مهار نشده است.

به مرکز مخابرات برای افتتاح هم‌زمان چند هزار شماره تلفن رفتیم. در همه سفرها این بخش را داریم. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] توضیحات داد و گفت در استان تهران 120 میلیارد تومان، هزینه توسعه مخابرات شده و من در همین زمینه و به‌طورکلی در اهمیت توسعه مخابرات حرف زدم.[2] جریان عملیات اجرای لوله‌گذاری گاز طبیعی شهرستان را هم دیدیم. قرار است تا آخر سال وصل شود و محورهای توسعه جهانگردی و کشاورزی و دام و صنایع تبدیلی شود.

به فیروزکوه پرواز کردیم. در راه آقای [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی]، دربارة وضع کشاورزی شهرستان توضیح داد. از روی زرین‌دشت گذشتیم؛ سرسبز و دیدنی است. به خاطر قیمت بالای محصولات باغی، به‌سرعت رو به توسعه است. محدودیت آب دارند و کم کم استفاده از آبیاری تحت فشار شکل می‌گیرد و امکان توسعه هم پیش می‌آید.

در فیروزکوه هم اجتماع مردم عظیم و باشکوه بود. در محوطه باز دانشگاه آزاد اسلامی جمع بودند. شاعر جوانی شعری دربارة من گفته بود، خواند. جالب بود از اعضای سپاه است. سرود خوبی با لهجه محلی ایراد شد و امام جمعه خیرمقدم مناسبی گفت. خواسته‌های مهم‌شان که توسط [آقای احمد رسولی‌نژاد]، نماینده مجلس ابراز شد، شهرستان شدن شهر و تسریع در انتقال گاز و [احداث] بیمارستان و... است. من هم ضمن توضیح سوابق شهر فیروزکوه، بر لزوم خواسته‌ها تأیید گذاشتم.[3]

به شهرک صنعتی مجاور شهر رفتیم. حدود پنجاه واحد تکمیل شده صنعتی یا در دست ساخت دارد. از کارخانه شیر پاستوریزه بازدید کردم. روزی 25 تن شیر را پاستوریزه می‌کند و پنیر و ماست و کره و سرشیر هم می‌سازد. رونق داده به دامداری‌ها، صاحبش، [آقای رضا باکری]، برادر شهید باکری، اهل ارومیه است؛ سه برادرش [علی، مهدی و حمید]، شهید شده‌اند. با آزاد شدن قیمت شیر، کارش رونق گرفته است.

سپس به [شرکت کنترل پارس]، کارخانه ساخت قطعه‌ای از مشعل - هم گازسوز و هم گازوییل‌سوز- رفتیم. مدیر کارخانه، خانم مهندسی بود. درخواست تخصیص ارز بیشتر داشت. عمده اجزا را وارد می‌کنند و به تدریج ساخت داخل بیشتر می‌شود و اکثر کارکنان هم زن بودند.

سپس به [شرکت تراویس]، کارخانه تولید مواد شیمیایی مصرفی در حفاری‌های نفت رفتیم. با مشارکت یک شرکت مهم صنعتی کشور کانادا ساخته شده است. مدیران توضیح دادند. مسئله مهم، گرفتن دانش فنی و فرمول ترکیب این محصول است که گرفته‌اند. ماشین‌آلات مهمی ندارد؛ فقط نرم‌افزار ترکیب مواد و سپس تانک‌های مخلوط‌کن و همزن دارند. برای کانادا هم بازار وسیع ایران و منطقه مهم بوده است که آمده و شریک شده است. ارزش افزودة بالایی دارد. برای خرید دو دستگاه رآکتور برای تولید بخشی از مواد اولیه وارداتی استمداد کردند. سفیر کانادا هم آمده بود؛ از همکاری‌اش تشکر کردم و نیز از اینکه اخیراً دولت کانادا، مواضع مخالفت با آمریکا را در مسائل تحریم ایران اتخاذ کرده، تشکر نمودم.

برای نماز و ناهار و استراحت، به محل سپاه رفتیم. بعد از استراحت، فرماندهان سپاه آمدند. گزارش دادند و برای امور رفاهی و خدمت‌رسانی استمداد کردند. سپس همان‌جا جلسه‌ای با مسئولان شهر داشتیم. خواسته‌ها را مطرح کردند؛ مهار آب‌ها و رفع محدودیت صنایع و نیازهای فرهنگی که تصمیماتی اتخاذ شد.

ساختمان جدید دانشگاه آزاد اسلامی را افتتاح کردیم؛ 2900 دانشجو دارد. به‌سوی رودهن پرواز کردیم. آنجا هم کنار دانشگاه آزاد اسلامی فرود آمدیم. در راه دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] توضیح می‌داد. ساختمان جدید با نُه‌هزار مترمربع در دست ساخت در 70 هکتار زمین است. در مراسمی توضیح دادند، 11 هزار دانشجو دارند. بیشترشان از تهران می‌آیند. کلنگ خوابگاه دانشجویی را به زمین زدم. از واحدهای قدیمی دانشگاه آزاد است. مشکل فرهنگی دارند. با توجه به فشارهای خشک‌مقدس‌ها، چادر را برای دانشجویان دختر اجباری کرده‌اند؛ مشکل را رفع نکرده است.

سپس به شهر رودهن رفتیم. مردم اجتماع با حال و پُرشوری داشتند. ورزشکاران دو طرف مسیر صف کشیده بودند. ورزشکاران باستانی در اجتماع با طبل و خواندن اشعار حماسی عمدتاً در وصف من، منظره جالبی درست کرده بودند. اینجا آقای [سیدجلیل] سیدزاده، استاندار [تهران]، خیرمقدم گفت و تمجید زیادی از برنامه‌های دولت نمود. دربارة برنامه‌های سازندگی و وعده انجام خواسته‌ها حرف زدم.[4]

به‌سوی تهران پرواز کردیم. تا ساعت نُه شب، کارهای دفتر را انجام دادم. با عفت و مهدی در لندن تلفنی صحبت کردم. به دو پزشک مراجعه کرده است؛ قرار است ده روز دیگر هم بماند. برای دیدن نتیجه معالجه گفته‌اند، سرفه‌ها مربوط به ناراحتی معده است.

شب جامعه روحانیت [مبارز تهران]، در دفترم جلسه داشت. برای اولین بار بعد از انتخابات [مجلس پنجم] است. آقای [محمدرضا] مهدوی‌کنی از دبیرکلی استعفا داد و آقای [محمد] امامی‌کاشانی انتخاب شد و تعدادی از موارد اساس‌نامه اصلاح شد. آقای [مهدوی] کنی به نحوه مدیریت اجرایی آقای [علی‌اکبر] ناطق نوری اعتراض داشت و دخالت افراد غیرروحانی، مثل آقایان [محمدرضا] باهنر و [مرتضی] نبوی و [اسدالله] بادامچیان و از آقای [محمد امامی] کاشانی، می‌خواهد از افراد روحانی استفاده بکند. تا نزدیک ساعت دوازده شب طول کشید. شب در دفترم خوابیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: دماوند از دیرباز یکی از شهرهای مبارز و انقلابی کشور بوده است که نقش خوبی در پیشبرد انقلاب اسلامی داشته و دارد. خداوند نعمت را بر شما مردم تمام کرده است و باید از امکانات خدادادی منطقه به‌خوبی استفاده شود. استعداد بالای مردم دماوند و موقعیت خوب جغرافیایی آن، پشتوانه خوبی برای اجرای طرح‌های فرهنگی و علمی در این منطقه است و امیدواریم همراه با طبیعت شاداب و سبز دماوند، رشد قابل توجهی در ابعاد فرهنگی در برنامه دوم توسعه کشور داشته باشد. ایجاد حوزه علمیه در دماوند، یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای اعتلای علوم دینی و اسلامی منطقه است و با اولویت‌بندی دولت در رسیدگی به مناطق محروم در سراسر کشور، طرح‌های ملی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی دولت به تدریج با اولویت محرومیت‌زدایی در دست انجام است و در آینده منطقه دماوند، متناسب با زمان و موقعیت خود توسعه بیشتری به‌ویژه در زمینه‌های کشاورزی و دامداری خواهد داشت. امیدوارم که مردم دماوند همگام با برنامه‌ریزی‌های دولت، مشارکت فعال‌تری در پروژه‌های مربوط به‌استفاده مناسب‌تر از منابع آب به‌شیوه علمی و مکانیزه، ایجاد صنایع تبدیلی، توسعه دامداری و کشاورزی و صنعت جهانگردی داشته باشند. در روند توسعه، ارزش‌ها، آرمان‌ها و هدف‌های امام راحل (ره) و شهدای عالی مقام انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی نباید به‌فراموشی سپرده شود و در پرتو مشعل هدایتی که ایثارگران و شهدای معظم و خانواده‌های آنان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمندی برافروخته‌اند، به‌حرکت خود ادامه دهید و توسعه در ایران به‌معنای توسعه احکام اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد. رجوع کنید: هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اینکه در یک شهرستان با جمعیتی در حدود 100 هزارنفر، ما شاهد یک و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه مخابراتشان باشیم، نشان دهنده توسعه مخابرات درهمه کشور است. مطمئناً این کار استثنایی نیست؛ چون در استان‌های دیگر هم که می‌رویم، همین را می‌بینیم. امروز بحمدالله مردم شهر وبسیاری از روستاهایمان دارند ازاین نعمت خوب و نعمت قرن استفاده می‌کنند. تأثیر تلفن روی زندگی مردم خیلی بالاست و به‌تدریج ما به طرف استفاده از دیتا و اطلاعات مخابراتی می‌رویم و این یک حرکت بسیار سنگین و نیرومند زیربنایی و توسعه انسانی است که اطلاعات را در دسترس مردم قرار می‌دهد و هرکسی، در هرجا که هست، با یک رشته تلفن، می‌تواند خودش را به پایگاهای اطلاعاتی سراسر دنیا وصل کند. این کار، اثرش در آینده و برای چند سال دیگر روشن می‌شود. ما بهترین کارمان این است که مردم‌مان را آگاه و باسواد کنیم و اطلاعات را به آنها بدهیم. مردم باسواد و بااطلاع و دارای امکانات ارتباطی، اساسی‌ترین عامل عمران و اطلاع و تفکرند. امروز هرکشوری که از این امکانات ارتباطی محروم باشد، مشکل دارد و هر کشوری که از آنها برخوردار باشد، می‌تواند خودش را همراه با توسعه تمدن پیش ببرد. خوشبختانه با هزینه خود مردم و بدون استفاده از فضای امکانات عمومی، این کار دارد از سوی برادران مخابرات انجام می‌شود؛ ازاینکه روستاهایمان بااین رشته سیم‌ها به شهر وصل می‌شوند، باید خیلی خوشحال باشیم. این آرزویی دور از دسترس برای صنعت ما بود.» رجوع کنید: هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مردم ما فیروزکوه را از قدیم می‌شناختند و می‌شناسند. تاریخ با فیروزکوه و دماوند آشناست. فیروزکوه در دوران گذشته و در طول تاریخ ایران، علی‌رغم اینکه به‌خاطر کوهستانی بودن و محدودیت آب و دشت‌ها، منطقه کوچکی است، به‌صورت شهر کوچکی در مجموعه شهرهای بزرگ ماست، اما عمق تاریخی و ریشه عمیق فرهنگ انسانی در این شهر و منطقه، به قدمت تاریخ ایران است. ما هر وقت که تاریخ ایران را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که فیروزکوه در هر زمان موردتوجه بوده و خیلی‌ها عقیده‌شان این است که کلمه پیروز به‌خاطر موقعیت استراتژیکی و آسیب ناپذیری این منطقه و نیز به‌دلیل قابل دفاع بودن منطقه و شکست‌ناپذیری آن انتخاب شده است. همان حالتی که همیشه در مهاجمان به ایران بوده که سخت‌ترین نقطه تصرف را فیروزکوه می‌دانستند؛ حتی لشگریان خونخوار مغول که همه ایران را تحت تاخت و تاز قرارداده بودند، یکی از نقاط مشکلی که باآن با اشکال برخورد کردند، همین منطقه فیروزکوه بود. مردمش با صلابت و غیور بودند و منطقه هم به خوبی قابل دفاع بود. با همین کوچکی، همیشه در تاریخ ایران سرزنده و با طراوت بوده و مردمش هم با نشاط و درعین حال قانع و زحمتکش بوده و هستند که در شرایط سخت زمستان‌ها در اینجا مانده‌اند و نگذاشته‌اند که این منطقه دچار ویرانی و فراموشی شود. به‌هرحال امروز یکی از مسیرهای مهم کشور ما همین‌جاست که بین سه استان مهم تهران، سمنان و مازندران قرار گرفته و یکی از راه‌های ارتباطی و حیاتی این استان‌هاست. بحمدالله با شرایطی که در امر زیرسازی و کارهای بنیانی کشور انجام شده، امروز جواب دادن به این خواسته‌های نه‌چندان سخت شما، کاردشواری نیست.» رجوع کنید: کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هرکس امروز به رودهن بیاید و این جمعیت بانشاط و باحال را ببیند، می‌فهمد که این مردم اگر هم مشکلاتی در زندگی‌شان دارند، درک می‌کنند که انقلاب به‌نفع‌شان است و راه‌شان درست است. چه کسی آنها را مجبور می‌کند که بیایند و ابراز احساسات کنند؟ برای ما بسیار شیرین است و روحیه تمام خدمتگذاران شما را برای کار بیشتر، بالا می‌برد. تشکر آنها از شما این است که بیشتر و بهتر کار بکنید و تشکر شماها هم از مسئولانتان این‌است که اظهار وفاداری وحمایت کنید که می‌کنید. به‌هرحال من صمیمانه از محبت‌های شما، آنچه که امروز در اینجا، فیروزکوه و در دماوند دیدم، از طرف خودم و همراهانم تشکر می‌کنم. مطالبی که شما مورد نیازتان است، از زبان استاندار و فرماندارها و بخشدارها وائمه جمعه و نماینده شما شنیدیم. مقداری از آنها قابل انجام است؛ فقط زمان لازم دارد. در یک برنامه دو الی سه ساله‌ای که ما درادامه برنامه دوم داریم، ان‌شاءالله همه این خواسته‌هایی که شنیده‌ایم، عملی خواهد شد. به علاوه در مورد چیزهایی که شما مطرح نکردید هم باید بگویم که خود ما به فکر آنها بودیم و امیدواریم با هم، با همین اتحاد و هماهنگی، بتوانیم این ایران را به گونه‌ای بسازیم که یک کشور نمونه اسلامی و انقلابی آزاد و آباد برای سایر کشورهای اسلامی باشد.» رجوع کنید: هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397