خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

انصراف حسن روحانی از نامزدی ریاست مجلس ، به ملاحظه نظر رهبری!

  • تهران
  • شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۷۵

 

  شنبه 26 خرداد 1375     |  28 محرم 1417                               15 ژوئن 1996

 

ملاقات با اعضای هیأت‌های مؤتلفه داشتم؛ قبل از جلسه، هیأت امنا آمدند. آقای [حبیب‏الله] عسکراولادی، [دبیرکل حزب مؤتلفه]، درخواست‏ کرد مثل گذشته، همه نیروهای انقلاب را تحت پوشش محبت داشته باشم و نگذارم مسایل ناشی از انتخابات ادامه یابد. به آنها گفتم، در انتخابات برخلاف نظر من عمل شد؛ من موافق رقابت کارگزاران و [جامعه] روحانیت [مبارز] نبودم. رهبری و جامعه روحانیت مبارز و گروه‌های همسو این را می‌خواستند. در جلسه هم آقای عسکراولادی تشکرکرد و گزارشی داد. من هم مفصلاً دربارة استحکام نهضت‌های متکی به ایمان صحبت کردم و از شهدای مؤتلفه تجلیل کردم؛ با تمجید از مؤتلفه، کمتر از سال‌های قبل.[1]

آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] آمد. عازم چین است. دربارة مطالب مورد نظر سفر کسب نظر کرد. جلسه شورای عالی خلیج فارس داشتیم. کمیسیون‌ها گزارش کار دادند و برای ادامه کار دستور گرفتند. من هم از عدم پیشرفت تلاش‌های همه جانبه برای تحسین روابط با کشورهای جنوب خلیج فارس و عامل عدم توفیق را خارج از اراده دولت گفتم.

عصر دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده تهران] آمد. راجع به مجلس و آینده و مذاکرات پارلمان و موانع پیشرفت کار صحبت شد؛ مایل بود که نامزد ریاست مجلس شود، به ملاحظه نظر رهبری منصرف شده است. نظر رهبری دربارة موضوع اشمیت باور آلمانی و مذاکرات را گفت. شب در دفترم ماندم.

 

[1] - آقای هاشمی، با ارزیابی مبارزات جمعیت مؤتلفه اسلامی و با تجلیل از مجاهدت‌های پیشتازان مخلص و مؤمن برای مقابله با ظلم و تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: «راهی که با مجاهدت امام راحل و پیروان و رهروانش آغاز شده تا همین لحظه و بدون هیچ‏گونه تغییر مبنایی و اصولی ادامه یافته و نسلی که در مسیر انقلاب اسلامی متولد و تربیت شده است بیش از گذشتگان در دفاع از آرمان‏های خود هوشیارتر و مصمم‌تر در صحنه حضور دارد که بهترین نمونه آن دوران دفاع مقدس است.» ایشان با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و بی‌نظیر و منحصر به‌فرد دانستن شخصیت حضرت امام (ره) در عصر معاصر اظهار داشت: «بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به عنوان محور اصلی حرکت انقلابی و یک هدیه آسمانی برای تاریخ و بشریت بود و هیچ‏کس نتوانست این همه انسان عاشق فداکار و از خود گذشته را برای دفاع از قرآن و اسلام تربیت، بسیج و سازماندهی کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی،  سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.