خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

سفری کاری به قزوین برای افتتاح چندین طرح دوران سازندگی

  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۷۵

پنجشنبه 24 خرداد 1375     | 26 محرم 1417                           13 ژوئن 1996

 

عفت و مهدی و فرشته و فؤاد، برای معالجه عفت، به لندن مسافرت کردند. مهدی هم برای شرکت نفت کار دارد. با هم با هلی‌کوپترها به سوی بوئین‌زهرا پرواز کردیم. محسن و عماد هم با من بودند. در مسیر همه جا از روی دشت‌های سرسبز شهریار و کرج و اشتهارد و بوئین‌زهرا و باریکه‌ای هم باتلاق و کویر عبور کردیم.

کنار کارخانه تولید مواد شوینده «پاک‏نام» فرود آمدیم. آقایان نعمت‌زاده و مرندی و استاندار هم بودند. واحد بزرگی است، با ظرفیت 100 هزار تُن پودر و  7000  تُن صابون. از لوح افتتاح پرده‌برداری‏ کردم و مدیرعامل توضیح داد. با 13 میلیون مارک و 13 میلیارد ریال تکمیل شده و 30 درصد مواد آن وارداتی است. درخواست تسهیلات برای صادرات داشتند و چون تولیدشان مازاد بر مصرف است، باید صادرات تشویق شود. از خط تولید بازدید و در جمع حضار سخنرانی کردم.[1] به توضیحات و خیرمقدم وزیر صنایع و نماینده جدید بوئین‌زهرا، آقای علیخانی گوش دادم. گفتند اکنون دیگر ماشین ‏آلات و خط تولید را هم خودمان می‌سازیم.

به شهر قزوین پرواز کردیم. کنار بیمارستان 256 تختخوابی تأمین اجتماعی فرود آمدیم. پرده‌برداری از لوح و بازدید از قسمت‌های مختلف و عیادت از چند مریض و سخنرانی در جمع حضار، پس از استماع گزارش دکتر مرندی و دکتر بامچیان و سپس به احساسات مردمی که کنار بیمارستان جمع شده بودند، پاسخ دادم.

به سوی کارخانه خوراک کودک «مامانی» پرواز کردیم. ضمن بازدید از خط تولید به اظهارات [آقای صادقی‏ نژاد]، مدیرعامل [شرکت تورنگ] گوش دادیم. واحد پیشرفته‌ای است، با ظرفیت 7000  تُن خوراک کودک که با توجه به وجود چند واحد مشابه دیگر، بیش از نیازمان است. در جمع حضار، پس از استماع گزارش [آقای علی میلانی‏ حسینی]، مدیرعامل بانک کشاورزی - شریک عمدة واحد- و [آقای محمدرضا نعمت ‏زاده]، وزیر صنایع در اهمیت صنایع تبدیلی و به خصوص غذایی صحبت کردم.[2]

به سوی کارخانه «الماسه ساز» در شهرک صنعتی هشتگرد پرواز کردیم و پس از صرف ناهار و نماز و استراحت و توضیحات دکتر تبریزی، مدیرعامل کارخانه، به بازدید رفتیم. کارخانه مُدرن و عظیمی است. با  88 میلیون مارک هزینه ارزی، تیغه‌های الماسه را  برای استفاده در برش فلزات می‌سازد و تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد. به خاطر تغییر نرخ ارز و اجبار هزینه پرداخت 175 تومان برای هر دلار به جای هفت تومان، دچار مشکل شده‌اند؛ گرچه قیمت محصولات هم به همین نسبت گران می‌شود. بیش از پنج میلیون قطعه تولید می‌کنند. به خاطر کیفیت خوب، کشور آلمان هم سفارش عمده‌ای داده است. به تهران برگشتیم. یاسر آمد. گزارش سفر به هلند را داد و اجازه خواست که مزرعه درختان زیتون احداث کنند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ضرورت نیاز به صنایع غذایی و صنایع تبدیلی پیرامون آن، احساس شده بود و این مهم در برنامه پنج‏ساله اول مورد توجه قرار گرفت. با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای تولیدات این کارخانه و با در نظر گرفتن فقر غذایی‏کودکان در کشورهای جهان سوم، به‏خصوص در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی، این‏گونه کالاها نقش استراتژیک پیدا کرده‏اند. بازاریابی برای این کالاها در بازار جهانی، می‏تواند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی،  سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی،  سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.