خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۷۵

دوشنبه 21 خرداد 1375 | 23 محرم 1417 10 ژوئن 1996

 

[آقای غلامعلی سفید]، استاندار یزد آمد. برای بعضی از کارهای عمرانی استمداد کرد و از دخالت شورای نگهبان در انتخابات در حوزه تفت و میبد و اردکان و از دخالت‌های نمایندگان در امور جاری استان شکایت داشت و نیز گله آقای [محمدعلی] صدوقی، [امام‌جمعه یزد]، از عدم عزل رییس دانشگاه آزاد اسلامی را گفت و برای سفرم به یزد برای شروع بهره‌برداری از چند طرح مهم تأکید کرد.

آقای [حسن] ربانی، نماینده رهبری در اهل سنت بلوچستان و مسئول طلاب غیرایرانی در قم آمد و برای بهترکردن وضع طلاب استمداد کرد و گفت، حدود هشت هزار طلبه خارجی دارند. [آقای مهدی صفری]، سفیرمان در روسیه و آقای دکتر سجادی آمدند. در مورد فرصت استثنایی برای گرفتن انواع تکنولوژی‌های پیشرفته از روسیه گفتند و از سهل‌انگاری بعضی از دانشگاه‌ها شکایت داشتند و خواهان شرکت دادن روسیه در ساخت هواپیمای آنتونوف شدند که با اوکراین قرارداد بسته‌ایم.

[آقای احمد محسنی گرکانی]، امام جمعه اراک و فرزندش آمدند. شکایت از استاندار داشتند و برای تعویض ایشان پیگیری می‌کردند و برای آب اراک و بیمارستان استمداد کردند. عصر شورای اقتصاد جلسه با مصوبات فراوان داشت. امروز صبح، مراسم خداحافظی آقای [حسین] مرعشی و معارفه محسن، [رییس دفتر رییس‌جمهور] را داشتیم. حلاجیان، [معاون دفتر رییس‌جمهور] و محسن و حسین صحبت کردند و من.[1]

 

شب آقای [محمدتقی] فلسفی[2] میهمانم بود؛ به عنوان جواب دیدار در خانه ایشان. پیرمرد روشن و سرحالی است، با حدود نود سال سن. حافظه و روحیه‌اش جالب است. دربارة اوضاع جاری و گذشته صحبت کردیم. تعریف و تمجید زیادی از برنامه‌های سازندگی و تأمین استقلال کشور در دولت من نمود.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بهره‌گیری از فن و ابزار مدیریت در دفتر رییس‌جمهور، باید به گونه‌ای باشد که مجموعه دستگاه اجرایی کشور را همواره فعال و هماهنگ نگه‌دارد. خوشبختانه کار کارشناسی و متعهدانه مجموعه مدیران و کارکنان ریاست جمهوری، باعث شده است که به کارهای اساسی و بنیانی‌کشور توجهی بیشتر شود. اصلاح امور و تکامل، زمان و مکان و فرد نمی‌شناسد. اساس کار ما، کار برای خدا و مردم است و کاری که برای خدا انجام پذیرد، موقت و دائم ندارد. مسئولیت‌ها جدی است و خداوند ناظر براعمال و رفتار ماست و از حرکات کوچک و بزرگ ما حساب‌کشی می‌کند، لذا همه نیروهای ستادی در ریاست جمهوری، باید با همان انگیزه الهی‌که تاکنون امور را با موفقیت به پیش برده‌اند، وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی (۱۲۸۷- ۱۳۷۷)، واعظ مشهور و از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی ایران بود. وی در تهران به دنیا آمد و در تهران و قم دروس حوزوی خواند. او پیام‌های آیت الله بروجردی را به محمدرضا پهلوی، شاه وقت ایران می‌رساند. وی در نهضت امام خمینی (ره) حضور فعال داشت و بازداشت و ممنوع المنبر شد. خدمات دینی و اجتماعی او بسیار و مسافرت‌های تبلیغی او به کشورهای عربستان، عراق، پاکستان و همچنین به شهرهای مختلف ایران قابل توجه است. مدفن وی در شهرری و در کنار مرقد شاه عبدالعظیم قرار دارد.