خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

جامعه مدرسین و اختلاف بین هاشمی رفسنجانی و رهبری

  • تهران
  • یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۷۵

 یکشنبه 20 خرداد 1375 | 22 محرم 1417 9 ژوئن 1996

 

محمد اخوی، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، برای امور بازسازی و تنظیم بازار و مسائل خانوادگی آمد. دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور]، برای امور جاری آمد. بعد از ظهر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. گفتند از جامعه مدرسین [حوزه علمیه] قم، پیغام داده‌اند که شنیده‌اند بین من و ایشان اختلاف است؛ اجازه خواسته‌اند برای رفع اختلاف به تهران بیایند. فوراً تلفن آقای [ابراهیم] امینی را گرفتیم. هر دو با ایشان صحبت کردیم و شایعه را تکذیب کردیم و مراتب هماهنگی را اعلان نمودیم.

سپس به ایشان گفتم، این شایعات را دشمنان رایج می‌کنند، ولی عملکرد بعضی از جریان‌ها که خودشان را منتسب به رهبری می‌کنند، برایشان سند می‌شود؛ مثل اظهارات آقای [احمد] جنتی و عمل نشریه پیام دانشجو و اعمال گروه انصار حزب الله و حرف‌های منصور ارضی - مداحی که در مراسم عزاداری رهبری هم شرکت دارد- و نیز اظهارات بعضی از فرماندهان سپاه و مشخصاً از تظاهرات در مقابل دفتر فائزه گفتم. ایشان هم این نظر را پذیرفتند؛ قرار شد علاج کنیم.

دربارة مذاکره با فرستاده ویژه هلموت کهل، [صدراعظم آلمان] و مسائل جدید انتخابات اسراییل و پیروزی حزب لیکود هم مذاکره کردیم. خبری رسیده بود که آمریکایی‌ها بعد از مذاکره کهل و [بیل] کلینتون، [رئیس‌جمهور آمریکا]، اظهار تمایل کرده‌اند که بخشی از طلب ایران را با کالاهایی مثل هواپیما و ماهواره بدهند. آیت‌الله خامنه‌ای هم موافق بودند که اگر پیشنهاد رسمی دادند، در لاهه یا با واسطه میانجی‌ها، پیگیری شود.