خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

آقازاده، از کارهای مهدی هاشمی تعریف کرد و مدیریت او را ستود.

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۵

پنج‌شنبه 10 خرداد 1375 | 12 محرم 1417 30 می 1996

 

[آقای جواد بخشی الموتی]، سفیر جدیدمان در سریلانکا، برای خداحافظی و کسب نظر آمد. توضیحاتی دربارة موارد ممکن همکاری دو کشور را گفت. آقای [علی] نیازی از دادگاه نظامی آمد. اتهامات مصطفی داود زاده را گفت؛ گفتم عادلانه و منصفانه برخورد شود. بعد ناصر [داود زاده] برای کسب اطلاع آمد. اتهامات را قبول نداشت، گفتم برود و توضیح بدهد.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. برنامه اوپک را با شرایط وارد شدن نفت عراق در بازار گفت؛ اینکه احتمالاً این مقدار نفت، تقاضای جدید دارد و گفت با مطالعات جدید، ذخایر مخازن پارس جنوبی خیلی وسیع‌تر شده و سهم ایران، خیلی بیشتر از سهم قطر است. حدود نُه تریلیون مترمکعب در ایران و شش تریلیون در آب‌های قطر. باید به سرعت بهره‌برداری را شروع کنیم. از کارهای مهدی تعریف کرد و مدیریت او را ستود و گفت، حفاری در دریای خزر که با 4500 متر به عمق رفتند، هنوز به نفت و گاز نرسیده و باید تا 5500 متر برویم. برای گرفتن سهم ارز استمداد کرد و گفت، شرکتی که در خارج برای معاملات نفتی تأسیس شده، امسال 80 میلیون دلار سود برده است.

اعضای ستاد برگزاری مراسم [هفتمین] سالگرد [ارتحال] امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری گزارش داد و من هم با صحبت‌های مفصل تشویقشان کردم.[1] عصر سلمانی برای اصلاح آمد. سونا گرفتم و به خانه آمدم. در گزارش‌ها، پیروزی حزب لیکود[2] در اسراییل بر حزب کارگر سخت مورد توجه است. این حزب با صلح خاورمیانه مخالف است و آمریکا و اروپا و اعراب، خیلی تلاش کردند که مانع پیروزی آن بشوند که نتوانستند؛ باید منتظر عواقب باشیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «عظمت حرکت امام خمینی (ره) درشکست طلسم حاکمیت طاغوت و معرفی اسلام به‌عنوان یک مکتب مقتدر در بُعد حکومتی در تاریخ جاودانه است و اهداف و آرمان‌های مقدس و تاریخ ساز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همانند مشعلی فروزنده و پرفروغ باید برای جوامع بشری حفظ شود و در تاریخ تابناک باقی بماند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اسلام را که می‌رفت به یک مسأله غیرحکومتی و به صورت ارتباطی شخصی بین انسان و خدا مطرح شود، احیا کردند و این باور را در جهان به‌ویژه مسلمانان به‌وجود آوردند که اسلام در عصر مافوق صنعت ارتباطات نیز می‌تواند به‌عنوان یک مکتب حاکم در مقابل سایر مکاتب مادی مطرح شود و جامعه را اداره کند. امروز آمریکا با تمام توان و امکانات خود در مقابل سیلاب و حرکت توفنده نهضت امام خمینی (ره) ایستادگی می‌کند، ولی جهانیان شاهدند که نه تنها هیچ‌گونه خدشه‌ای به هدف‌ها وآرمان‌های بلند انقلاب ایران وارد نشده است، بلکه تحریم یک‌ساله آمریکا علیه نظام اسلامی ایران با شکست مواجه شده و ایران با صلابت و اقتدار در مقابل تمامی این حرکت‌های خصمانه ایستاده است. جمهوری اسلامی ایران، امروز مفتخر است که در سایه همان اقتداری که امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی را در دریای متلاطم حوادث و دشمنی‌ها به ساحل نجات رهبری کردند، با رهبری داهیانه و حکیمانه بهترین شاگرد آن امام راحل، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، همان راه و هدف‌ها و آرمان‌ها را دنبال می‌کند و ما باید قدردان این نعمت بزرگ خداوند باشیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - حزب لیکود، از احزاب راست‌گرای تندرو در اسراییل است که همواره با روند صلح اعراب و اسراییل مخالفت ورزیده است. این حزب در سال ۱۹۷۳ با هدف ایجاد یک تشکل پارلمانی، با جهت‌گیری راست‌گرایانه در قبال حزب کارگر و دستیابی به حکومت، توسط مناخم بگین بنیانگذاری شد. حزب لیکود، تاکنون چندین نوبت موفق به تشکیل دولت شده‌است. در انتخابات سال ۱۹۹۹ انتخابات زودرس موجبات شکست نتانیاهو در قبال ایهود باراک را فراهم کرد، ولی در انتخابات سال ۲۰۱۵ با کسب ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، در جایگاه نخست قرار گرفت. احزاب‌ملی‌گرا و مذهبی، به طور بالقوه متحدان حزب لیکود محسوب می‌شوند.