خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

جاسبی از صحبت رهبری در مورد وضع اسلامی دانشگاه‌ها، اظهار نگرانی نمود.

  • تهران
  • چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۷۵

 چهارشنبه 9 خرداد 1375 | 11 محرم 1417 29 می 1996

 

محمد اخوی، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، برای امور بازسازی و تنظیم بازار و کمک‌های نهاد [ریاست‌جمهوری] آمد. آقای [قاسم مهرزاد] صدقیانی آمد. از ابطال انتخابات سلماس شکایت دارد و گفت، مردم می‌خواهند برای شکایت به تهران بیایند. آقای دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. برای مسائل جاری دانشگاه آزاد استمداد کرد و از صحبت رهبری در مورد وضع اسلامی دانشگاه‌ها، اظهار نگرانی نمود.[1] آقای [ابوالفضل] توکلی‌بینا، [مشاور رئیس‌جمهور در امور اصناف] آمد. گزارشی از وضع برگزاری حج داد و گفت بعثه رهبری، امسال نیروی زیاد و غیرضروری برده، در حالی که سازمان حج، پرسنل را کم کرده است. راجع به اختلافات میدان میوه و تره‌بار و شهرداری تهران، نظراتی داد.

آقای [مرتضی] الویری، [رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور] آمد. دربارة مسائل مناطق آزاد و نحوه استقرار گمرک مطالبی داشت و درخواست صدور مجدد حکم مشاورت را داشت و از نحوه برخورد رهبری و صداوسیما در تبلیغات انتخابات گلایه کرد. [علی‌محمد بشارتی]، وزیرکشور آمد. در مورد برخورد با قانون‌شکنی‌ها تذکر دادم. معتقد است، نمایندگان مجلس پنجم، 60 درصد با [جامعه] روحانیت [مبارز تهران] و 40 درصد با کارگزاران‌اند.

عصر در جلسه هیأت دولت، آقای [ابراهیم] رئیسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. گزارشی از وضع بازرسی و اصلاحات انجام شده داد و اعضای هیأت دولت هم ضمن قبول تحول مثبت، از عیوب کار بازرسی گفتند. او خواستار ارتباط بیشتر با مراکز تصمیم‌گیری قوه اجرایی شد. من هم از مشکلات کار اجرایی با توجه به مراکز متعدد نظارتی و ضرورت تقویت مدیران، ضمن نظارت جدی بر آنها و اشکالات قانون اساسی گفتم. در ادامه جلسه، چندین مصوبه داشتیم.

 

[1] - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در دیدار مورخ 29 اردیبهشت 1375 با مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی گفتند: «اینجانب از راه‌های گوناگون از حقایق محیط‌های علمی و دانشگاهی کسب اطلاع می‌کنم و با طبیعت دانشگاه نیز آشنایی دارم و بر همین اساس با همه وجود معتقدم که در ایران اسلامی، دانشگاه‌ها به لحاظ علمی، روشن‌بینی دینی و عمق ایمان مذهبی، رشد زیادی کرده، اما در عین حال هنوز دانشگاه‌هایمان، اسلامی نشده است.» ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر در خصوص اصلاح روند دانشگاه‌ها در کشور، افزودند: «اکنون زمان عمل است و باید با حکمت و تدبیر حرکت کرد. اگر چنین نکنید ملت چند سال به عقب خواهد افتاد و خسارت خواهد دید و افتخار انجام این کار از شما سلب خواهد شد.» آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها کاری ظریف، دقیق و علمی است، گفتند: «عناصر مؤمن و معتقد به اسلام و نظام اسلامی که انقلاب و آرمان‌های انقلابی را با همه وجود باور کرده‌اند، باید در دانشگاه‌ها توان کار پیدا کنند و برای این منظور بخش مدیریتی و تشکیلاتی در تعیین مسیر حرکت دانشگاه‌ها، نقش مؤثر و مهمی را عهده‌دار است. اسلامی کردن دانشگاه‌ها به مفهوم یک تحول بنیادین است که در تاریخ این کشور، ماندگار خواهد شد و تحقق این مهم مستلزم یک تصمیم‌گیری کلان و عملی و نیز اجرای یک روش صحیح، مدون، قانونی، منطقی و حساب شده است. دانشگاه امروز ما اسلامی نیست و باید اسلامی شود و برای این منظور یک تحول عمیق، بنیادین، دلسوزانه، بلندمدت، برنامه‌ریزی شده و همه‌جانبه، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.» ایشان ضرورت تقویت حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جهت تقویت روند کار و فعالیت این شورا تلاش کنند و همت خود را فقط برای به انجام رساندن این وظیفه اساسی بکار گیرند. در رأس شورای انقلاب فرهنگی، شخصیتی مانند آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یک عنصر صددرصد فرهنگی قرار دارد که این شورا با اتکا به آن می‌تواند منشاء تصمیمات و خدمات بزرگی برای مسائل فرهنگی کشور باشد.» رهبرمعظم انقلاب با موضع خصوصی‌سازی آموزش عالی مخالفت کردند و فرمودند: «در شرایط امروز کشور و با وجود دشمنان خارجی و نیز ضعف دستگاه فرآورده‌های علمی و تبلیغی در کشور، خصوصی‌سازی آموزش عالی، عملی و جایز نیست و هیچ‌کس نباید برای آن برنامه‌ریزی کند.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کردند: «مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید کسانی را که در سمت استاد دانشگاه با مقدسات نظام اسلامی مبارزه می‌کنند، کنار بگذارند و به جای آنان، افراد مؤمن و معتقد که ارزش‌ها و آرمان‌های ملت مسلمان ایران را قبول دارند به کار گمارده شوند.» منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بخش بیانات 1375