خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

آقای اشمیت باور، مشاور امنیتی آقای [هلموت] کهل، صدر اعظم آلمان آمد. گفته بودند برای اظهار پشیمانی از تُندی نامه آمده، ولی چیزی در این باره نگفت.

  • تهران
  • شنبه ۵ خرداد ۱۳۷۵

 

شنبه 5 خرداد 1375 | 7 محرم 1417 25 می 1996

 

بیشتر وقت امروز به ملاقات‌ها گذشت. آقای [عزت‌الله] اکبری از کارکنان دفتر رئیس‌جمهور که در قائم‌شهر به نمایندگی مجلس انتخاب شده، برای خداحافظی و مشورت و کمک برای حوزه انتخابی‌اش آمد. آقای [احمد] نیک‌فر، نماینده اقلید آمد. برای دوره پنجم رأی نیاورده، می‌خواهد در جهادسازندگی یا وزارت نیرو کار کند و برای اقلید هم خواسته‌هایی داشت.

آقای [حسن] مختاری، نماینده نجف‌آباد آمد؛ برای شکایت از اینکه شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرده و شرحی از خدمات عمرانی برای نجف‌آباد، از قبیل برق و آب و بهداشت و و راه و مدرسه داد؛ چهار مترمکعب آب از زاینده‌رود به شهر و اراضی کشاورزی منتقل شده و مسیر بین اصفهان و نجف‌آباد، جاده چهار و شش بانده درست شده است. گفتم بهتر بود در زمان نمایندگی، این‌ها را در صحبت‌های قبل از دستور می‌گفتند.

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور] آمد. پیشنهادهایی در مورد صادرات فرش و آزادسازی صادرات حبوبات و نیز در خصوص چابهار داشت و توضیحاتی از اصلاحات در ثبت داد و برای هواپیمای عکس‌برداری برای [طرح] کاداستر[1] استمداد کرد.

آقای [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] برای امور جاری و مسأله نحوه مصرف وجوه مابه‌التفاوت و مسأله نحوه اصلاح فهرست بها[2] آمد. برنامه عزاداری [به مناسبت ایام محرم] داشتیم. هیأت سینه‌زنی از نهاد ریاست‌جمهوری آمده بود و آقای [سیدمحمد] کوثری، روضه خواند. صدای گرم و روضه اشک‌آوری دارد؛ حیف که پیر و فرسوده شده است.

عصر آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، برای برنامه دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. تذکر دادم که پروانه روزنامه به آقای فیروزان بدهند. دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] آمد. گفت سال‌تحصیلی آینده از نیمه شهریور آغاز می‌شود و یک هفته تعطیلی زمستانی داریم. دربارة برنامه صندوق فرهنگیان توضیح داد که کار بزرگی است. از شرایطی که به خاطر تبلیغات انحرافی در انتخابات علیه [حزب] کارگزاران [سازندگی] پیش‌آمده، اظهار نگرانی کرد.

آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] آمد. دربارة توزیع شیر و نقدینگی جهاد گفت و از موضع‌گیری‌های یک‌طرفه صدا و سیما و سپاه و دستگاه قضایی و... در انتخابات و نیز از افراط‌کاری جناح روحانیت مبارز و از تبلیغات منفی، اظهار ناراحتی کرد؛ دلداری‌اش دادم.

آقای اشمیت باور، مشاور امنیتی آقای [هلموت] کهل، صدر اعظم آلمان آمد. گفته بودند برای اظهار پشیمانی از تُندی نامه آمده، ولی چیزی در این باره نگفت. بیشتر دربارة نحوه همکاری دو کشور و مسأله مواد منفجره در کشتی ایران کلاهدوز صحبت شد.

 

[1] - کاداستر (Cadastre) یا حدنگاری، فهرست نقشه‌برداری ثبتی است؛ یعنی نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد.

[2] - فهرست‌بها (List price)، فهرستی از قیمت‌های مختلف از حجم واحد مصالح یا خدمات قابل ارائه پیمانکاران عمرانی می‌باشد. برای محاسبه هزینه‌کلی یک پروژه، بر اساس یک فهرست بهای پایه، کافی است حجم‌های مربوط به آن پروژه را در میزان قیمت مشخص شده آنها در فهرست بها ضرب گردد و مجموع آنها قیمت پروژه، بر اساس فهرست بهای آن سال، خواهد بود. هر سال سازمان برنامه و بودجه، فهرست بهای واحد رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند. در این فهرست‌های بها، قیمت (بهای) واحد، مثل یک مترمکعب خاک‌برداری یا یک مترمکعب بتن با عیار ۲۵۰ و غیره، به ریال مابه‌ازای هر واحد مربوط به آن کار عمرانی نوشته می‌شود.