خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۷۵

پنج‌شنبه 3 خرداد 1375 | 5 محرم 1417 23 می 1996

 

در گزارش‌ها، تزلزل دولت ائتلافی ترکیه مورد توجه است که اختلاف [تانسو] چیللر و [مسعود] ایلماز آن را تشدید کرده است. [آقای کیناخ]، معاون نخست‌وزیر اوکراین آمد. دربارة توافق‌ها در کمیسیون مشترک، منجمله ساخت ماهواره و موشک و پرتاب آن و موتور هواپیما و... صحبت شد. بر دعوت من به اوکراین تأکید کرد.

در مراسم اعطای جوایز افرادی که در مسابقه خلق آثار فرهنگی، علمی و هنری برای فتح خرمشهر برنده شده بودند، شرکت‌کردم و جوایز را اعطا نمودم. سپس چند طرح عمرانی در خرمشهر، آبادان، دزفول، اهواز و بندر امام، افتتاح یا شروع شد که مستقیماً از طریق ماهواره، توسط شبکه اول سیما پخش می‌شد. سئوالاتی از هر یک می‌کردم و اجازه شروع می‌دادم. سرانجام صحبت کوتاهی دربارة فتح خرمشهر و سازندگی نمودم.[1]

تا عصر کارهای دفترم را تکمیل کردم و به خانه آمدم. آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه]، خبر داد که صدر اعظم آلمان، وقتی مطلع شده که رئیس‌جمهور ایران از نامه او خوشش نیامده، تصمیم گرفته فرستاده ویژه‌ای را برای جبران به ایران بفرستد. اجازه خواست؛ موافقت کردم.

 

[1] - آقای هاشمی، در اجتماع برگزیدگان نخستین همایش بزرگ ادبی، هنری حماسه خرمشهر، از روز آزادی خرمشهر به‌عنوان واقعه‌ای بسیار عظیم در تاریخ ایران و روزی تلخ برای دشمنان اسلام و انقلاب یاد کرد. ایشان با تجلیل از مقام شامخ شهدا و ایثارگرانی که با ایثار خود آزادی خرمشهر را میسر ساختند، گفت: «دشمن کینه‌توز، سوگند یادکرده بود چنانچه خرمشهر را از دست دهد، بصره را نیز تسلیم خواهد کرد و دیدیم که سلحشوران اسلام، چنین فتح شایانی را محقق کردند. لحظات شیرین اعلام آزادی خرمشهر و شکست دشمن، برای ایرانیان هرگز فراموش شدنی نیست و ما برای بزرگداشت عزیزان حماسه‌ساز این روز بزرگ، از کسانی که خاطرات و یاد آن ایام خجسته باشکوه را با خلق آثار هنری، در اذهان زنده نگه می‌دارند، تجلیل می‌کنیم. باید تاریخ جنگ تحمیلی مانند تاریخ عاشورا در اذهان باقی بماند. تمام کسانی که با نوشته، سرود، نقاشی و در مجموع هنرشان برای ثبت و جاوید کردن حماسه تاریخی آزادسازی خرمشهر تلاش می‌کنند، از اجر و منزلتی در ردیف همان ایثارگرانی برخوردارند که خرمشهر را با ایثار خود آزاد کردند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.